Boeiende gitaarclinics op Dancefair/Musicfair 2017

Clinics van Tom Barbier, Gerry Leonard, Timo Somers, Joop Wolters en meer

Events 06-03-2017 13:37

Dancefair/Musicfair, het tweede jaar! Vorig jaar was Musicfair voor het eerst toegevoegd aan de Dancefair-beurs, een beurs die zeer succesvol was geworden door haar combinatie van een overvloed aan workshops en een gear expo. De toevoeging van Musicfair was ook meteen een aanwinst, met tal van clinics voor muzikanten en heuse instrumenten op de beursvloer. Dit jaar waren er een aantal belangrijke exposanten extra op de beurs, zoals Yamaha en Adam Hall. En we zagen clinics van Gerry Leonard, Timo Somers, Joop Wolters en Tom Barbier, een gear talk met Arnold van Dongen en de uitstekende SAE-workshop Crash course guitar amp recording.

door Co Koenen en Steven Faber
foto's door Eric van Nieuwland en Dennis Boxem
(copyright voorbehouden - foto's niet elders plaatsen zonder toestemming)

Natuurlijk waren er niet echt novitieiten te zien ten opzichte van wat we onlangs al op de NAMM show in L.A. hadden waargenomen (zie het verslag Gitarist 312, maart 2017). Wel deed het ons genoegen bij standhouder Algam Benelux twee G&L’s te zien staan, het altijd wat onderbelichte ‘derde’ merk van Leo Fender. Algam verzorgt sinds kort hiervan de distributie. Na even op het klassieke ASAT Tele-type model te hebben gespeeld kunnen we niet wachten weer meer van het merk te horen.

Clinics
We waren kien op de twee 'areas' waar de gitaarclinics zouden gaan plaatsvinden: het Bax Music stage, met support van Gitarist, en de Keymusic Stage, eveneens gesupport door Gitarist. We doen verslag van de clinics van Gerry Leonard, Timo Somers, Joop Wolters en Tom Barbier, een gear talk van Arnold van Dongen op de Musicmaker Stage en de uitstekende SAE-workshop Crash course guitar amp recording.

Bowie's gitarist Gerry Leonard indrukwekkend
In de grote zaal van de Bax Music Stage zagen we de clinic van Gerry Leonard. Deze van oorsprong Ierse gitarist heeft naast zijn eigen Spooky Ghost-project, gewerkt met o.a. Suzanne Vega, Cindy Lauper, Rufus Wainwright en David Bowie.

De clinic begon met een interview waarin hij vertelde dat hij opgroeide in Dublin, waar hij vijf jaar lang klassiek gitaar studeerde en zijn eerste elektrische gitaar samen met zijn vader maakte. In de muziekscene daar ging het er niet om dat je een veelzijdige gitarist was, maar dat je je juist onderscheidde door een eigen geluid en stijl te ontwikkelen: “Je moest anders klinken dan de anderen.” Daaruit ontstond het project Hinterland, waarmee hij een album maakte voor Island Records en door Europa toerde.

Na zich in New York te hebben gevestigd ging het proces om zich te onderscheiden verder. Dat was ook wel nodig in een stad met zoveel goede gitaristen. Gerry was niet de snelste, dus ging hij op zoek naar zijn sterke punten en ontwikkelde dat verder. Zo ontstond zijn stijl van het maken van soundscapes, wat hij ook live wilde kunnen uitvoeren. Om bekendheid te krijgen boekte hij zelf optredens in koffiehuizen. Via via kwam hij in contact met Mark Plati, de producer van David Bowie. Om te zien of hij geschikt was kwam Bowie bij een van die koffiebar optredens kijken. Vervolgens heeft hij meegespeeld op de albums ‘Heathen, Reality’ en ‘The Next Day’. Na verloop van tijd werd hij musical director van de Bowie-band.

Zijn eigen project Spooky Ghost kenmerkt zich door gelaagde gitaarsounds die hij al spelend kan creëren. Hiervoor bouwt hij steeds nieuwe pedalboards. Live gebruikt hij een PRS gitaar met piëzobrug. Het akoestische geluid kan hij loopen, net als het elektrische, dat op zijn pedalboard wordt gesplitst in twee parallelle signaalpaden die ieder naar een eigen versterker gaan.

Tijdens de clinic speelde hij een aantal songs, waarbij je door zijn indrukwekkende soundscaping eerder het idee had naar een band te luisteren, dan naar één gitarist.

Arnold van Dongen in Max Guitar Gear Talk 
Op de Music Maker Stage stond een Max Guitar Gear Talk gepland met Arnold van Dongen en Tim Akkerman. Die laatste kwam niet opdagen, maar dat leverde geen problemen op, want Van Dongen had, geïnterviewd door Max Guitar's Robbert van der Ende, genoeg interessants te vertellen.

Over zijn eerste ontwikkeling vertelde Arnold, die nu bij Marco Borsato, Trijntje Oosterhuis en Ilse DeLange speelt, dat hij was begonnen in een schoolbandje dat ska speelde en meedeed aan de Grote Prijs van Nederland. Toen hij serieus beter gitaar wilde gaan spelen, ging hij veel naar sessies om met anderen te spelen en beter te worden in verschillende stijlen.

Op de vraag of spullen belangrijk zijn of dat het toch vooral gaat om goed spelen, antwoordde Van Dongen dat het waar is dat je geluid in je vingers zit, maar dat hij wel graag wil dat de gitaar reageert zoals hij dat wil. En daardoor maakt het toch weer uit waarop je speelt. Voor hem betekent dat op gitaargebied bijvoorbeeld niet een superlage actie, maar dat de snaren de juiste afstand tot de toets hebben om ze goed te kunnen opdrukken.

Zijn favoriete gitaar is een Japanse Stratocaster uit het begin van de jaren negentig. Inmiddels is deze gitaar flink aangepast met een compoundradius en een mix van elementen (Seymour Duncan JB Jr. bij de brug, Voodoo in de middenpositie en een Mike Landau element bij de hals).

Onvermijdelijk kwam het gesprek op de Kemper Profiling Amplifier. Al ziet Arnold hier zeker het nut van in, toch vindt hij het spelplezier groter met een echte buizenversterker omdat je dan beter je best moet doen om alles goed te krijgen, van de instellingen van pedalen en versterker tot de microfoonplaatsing. Meestal gebruikt hij Fender versterkers omdat die een mooi neutraal platform zijn voor de sounds die hij met zijn pedalen maakt.

Aftrap Boss clinictour 'Guitar Sound Shaping' met Tom Barbier
Aan het einde van de zaterdagmiddag zagen we in de goedgevulde zaal van de Keymusic Stage de aftrap van de Boss clinictour van Tom Barbier met de titel Guitar Sound Shaping Outside The Daisy Chain. Tom Barbier is gitarist van de Vlaamse bands Zornik, Lemon, Headphone, Tout va Bien, en Manoeuvres. Daarnaast geeft hij les in sounds maken met je pedalboard en versterker.

Na een korte introductie vertelt Barbier over het pedalboard dat hij heeft meegebracht, waarvan het hart de Boss ES-8 loopswitcher en MIDI-controller is. Volgens Barbier gaat dit apparaat een stuk verder dan veel andere loopswitchers, onder andere doordat je de buffers per preset kunt in- of uitschakelen. Dat is nodig als je bijvoorbeeld met oude fuzzpedalen werkt omdat die vreselijk klinken als er een buffer voor staat.

Vervolgens laat hij een aantal fragmenten horen - sommige van hemzelf, andere van bijvoorbeeld Radiohead - waarbij het publiek de gebruikte effecten moet raden én de volgorde. Hieruit blijkt al snel dat een standaard volgorde niet bestaat, en dat die volgorde wel véél uitmaakt voor het resultaat. Barbier pleit er dan ook voor om er lustig op los te experimenteren.

Dat geldt overigens niet alleen voor de pedalen, maar ook voor het bespelen van je gitaar. Zo demonstreert hij hoe je eenvoudig een Ebow-achtige klank kunt maken met enkel een schroevendraaier.

De clinic is hier op de Musicfair een stuk korter dan wat je kunt verwachten bij de overige clinics in april en mei (data worden binnenkort bekend), waardoor het een compact geheel wordt en hij niet de tijd heeft om alle verschillende sounds die hij laat horen uitgebreid toe te lichten. Dat is ook niet altijd nodig, vindt hij, want mensen moeten vooral geprikkeld worden om zelf te gaan experimenteren.

Sounds te over bij Timo Somers 
Op de Keymusic Stage liet Delain- en Vengeance-gitarist Timo Somers horen dat je met een thinline archtop best heavy kunt klinken. Zijn Godin Montreal Premiere TriplePlay ziet er met zijn mooie sunburst afwerking bedrieglijk traditioneel uit, want naast twee humbuckers heeft deze gitaar ook een Fishman hexafonisch element en TriplePlay draadloos systeem, waarmee synth- en gesampelde geluiden kunnen worden aangestuurd, ingebouwd. Sounds te over, dus, en niet alleen heavy. Versterking kwam van de opvallende Taurus Stomp-Head 5, een 90-watt amp in pedaalvorm die aan Somers voeten lag. Daarnaast lagen o.a. een Taurus Zebu reverb/delay, Wampler Clarksdale Delta overdrive en EBS DynaVerb. Voor extra laag vroeg hij halverwege de set Metal Bassist Benelux 2016 Barend Courbois op het podium om zijn clinic met een paar extra stevige songs gepast af te sluiten.

Joop Wolters en de Zoom G5n
Meteen na Timo Somers betrad Joop Wolters de Keymusic Stage om de sounds van de Zoom G5n te laten horen. De weinig spraakzame Wolters werkte zich uiterst geconcentreerd door een gevarieerde set instrumentale rocknummers, gewapend met een ESP E-II ST-1 met Seymour Duncan elementen (tweemaal Classic Stack Plus en een Pearly Gates bij de brug)  en een Floyd Rose tremolo.

Uitstekende spoedcursus gitaar opnemen
SAE Institute was ruim aanwezig op Musicfair, met twee areas, waar voortdurend uitstekende mini-cursussen werden gegeven. Erwin Palpers verzorgde de Crash course guitar amp recording, waarin hij de toehoorders in een uur tijd uitlegde én demonstreerde hoe je een elektrische gitaar opneemt. Omdat Palper uitging van een publiek van niet-gitaristen begon hij bij de basis: hoe werkt een versterker, buis, luidspreker etc. Het was bewonderenswaardig hoe volledig zijn uiteenzetting was gegeven de beperkte tijd die hij hiervoor had: ook powersoaks, vervorming en boventonen, en het verschil tussen open en gesloten speakerkasten werden niet vergeten. Ook onderstreepte Palper het belang van een versterker voor de sound van een gitarist en hoe persoonlijke de keuze van bepaalde amp vaak is. Iets waar elke studiotechnicus rekening mee moet houden.

Palper sloot zijn spoedcursus af met het onderwerp microfoonposities. Na een theoretische uiteenzetting over het effect van zeven verschillende posities - on-axis, off-axis, verschillende hoeken en afstanden - liet hij ook horen hoe dat klonk. Vooral bij de metal-type distortionsounds waren de verschillen opmerkelijk - je hebt geen EQ meer nodig! Als aardigheidje liet Palper tot slot nog horen hoe een synthesizer over een gitaarversterker die zo is opgenomen klinkt - je kunt het je zo voorstellen in een ruige dancetrack. Een zeer gelaagde workshop!

www.musicfair.nl  

 

zoeken
zoeken