Wervelende clinics op Gitarist Stage Max Guitar

Veel publiek bij Gibson Custom Shop Event

Muzieknieuws 12-04-2016 16:31

Onder grote belangstelling is afgelopen zaterdag, 9 april 2016, de Gitarist Stage geopend in de Scheveningse vestiging van Max Guitar. Het doorlopende Gibson Custom Shop Event werd opgeluisterd door diverse uitstekende clinics. Verschillende generaties gitaristen deelden de fijne kneepjes van het muzikantenvak met de bezoekers, terwijl Gibson-gitaarbouwer Andy Knapp de tijd nam voor alle technische vragen.

door Co Koenen, Kevin Pasman en Erk Willemsen

Max Guitar in Scheveningen is negen maanden geleden geopend en het nieuwe kindje is afgelopen zaterdag gedoopt: op de Gitarist Stage (60 zitplaatsen en daarachter nog staanplaatsen) gaan bijna iedere zondag clinics en concerten plaatsvinden. Op 9 april was het Gibson Custom Shop Event het epicentrum van tal van boeiende clinics, bijna continu voor een volle zaal. 

Ryan Roxie
Het event werd muzikaal geopend door Ryan Roxie, gitarist van Alice Cooper en frontman van zijn eigen Roxie 77. Zijn onderhoudende clinic was een combinatie van workshop en productpresentatie. Terwijl hij verschillende klassieke Gibson modellen toonde en liet horen, van een SG en Les Paul tot een ES-335, en daar de historische achtergrond bij vertelde, gaf hij ook tips om je spel te verbeteren en het te maken als gitarist. Volgens Roxie is het voldoende om 20 minuten per dag te oefenen als je dat ook maar echt elke dag doet en je steeds tot één ding beperkt (een toonladder, een techniek). Volharding is ook belangrijk. Vaak breekt iemand door door op de juiste tijd op de juiste plek te zijn. Dit lijkt dan geluk, maar daar staat tegenover dat dezelfde gitarist daarvoor heel vaak op het verkeerde tijdstip en/of de verkeerde plaats is geweest. Laat je dus niet ontmoedigen, volhard en uiteindelijk komt je kans.

 
Ryan Roxie sloot ook het Gibson Custom Shop event af en wel met een akoestische set (of ‘kampvuur’set zoals hij het noemde). Daarvoor gebruikte hij naast een Hummingbird een prachtige Bob Dylan SJ-200 die klonk als een klok. De rustige sessie werd wel af en toe onderbroken door luide blueslicks uit een van de geluidscabines in de winkel. Roxie dacht dat de gitarist wel snel door zijn repertoire van riff en licks heen zou zijn, maar daar vergiste hij zich in. De gitarist in kwestie was namelijk niemand minder dan Spike!

True Historic
De dag bood niet alleen clinics. Max Guitar-eigenaar Robbert van der Ende gaf een interessant college over Gibsons True Historic collectie. Bij deze Les Paul modellen wordt geprobeerd zo goed mogelijk de modellen van de tweede helft van de jaren vijftig na te bouwen, met de originele materialen en bouwmethoden. Dit houdt onder andere in dat men dierlijm gebruikt in plaats van synthetische lijm en voor onderdelen als de slagplaat zelfs de originele kunststofmaterialen uit de jaren vijftig opnieuw laat maken. Ook houden de bouwers zich bijvoorbeeld precies aan het aantal schuurgangen dat destijds gebruikelijk was. Het vereiste het nodige speurwerk om al die historische informatie boven water te krijgen. Gibson had zelf geen enkele Les Paul meer uit die periode en moest te rade gaan bij eigenaren van deze oude modellen. Moeilijk om na te maken zijn overigens de elementen omdat de magneten van de originelen in de loop der jaren zwakker zijn geworden.


Ter afsluiting van de Robbert van der Ende’s verhaal vond er een shoot-out plaats tussen een True Historic Les Paul en een heuse ’59 Burst. De twee gitaristen (waaronder John F. Klaver) wisten niet welk model ze in handen hadden en het publiek moest raden welke het origineel uit 1959 was. Een meerderheid wist die er toch uit te pikken. Een kwestie van elementen?

Tim Akkerman
De carrière van Tim Akkerman na zijn afscheid van Di-rect, alweer zeven jaar geleden, loopt heel lekker. Hij zit volop in de studio om zijn derde album af te maken en bracht op de Gitarist Stage bijna een uur lang veel nieuw repertoire, akoestisch gespeeld op zijn Hummingbird, met als afsluiting een duet met Hanneke van den Eertwegh, die haar plek in het Max Café even verruilde voor een plek achter de microfoon.

JD Simo
Betoverd is de hele zaak als JD Simo speelt. Zijn frasering en vibrato zijn verbluffend en zodoende wordt hij tijdens zijn clinic vooral ademloos aangehoord. In zijn clinic richt hij zich op essentiële zaken waar volgens de sympathieke Amerikaan vaak te weinig aandacht aan besteed wordt, zoals vingervibrato of frasering. Na met zijn vingers en een slide over de hals van een Les Paul uit 1960 te zijn gaan, presenteert Simo ook zijn nieuwe signaturemodel: een ES-335 gebaseerd op zijn geliefde 335 uit 1962. Hij heeft het prototype, Max Guitar het productiemodel.



Na zijn clinic bewondert JD in de Gibson Custom Shop ruimte van Max Guitar de Dutchburst van Robbert van der Ende: “Ik heb zo’n 130 originals gezien, maar dit is pas mijn vijfde tobacco burst. Die zijn écht zeldzaam. Gewéldig! En hij verliest zich in de sustain van de Dutchburst… Op het podium had hij Max Guitar al geprezen om de bijzondere winkel: “Neem het niet voor lief zo’n plek als deze. Voor jullie voelt het misschien normaal, maar ik kan je verzekeren, dat is het niét.”



JD Simo ging diep tijdens zijn clinic. Toen hij de slide ter hand nam, wijdde hij uit over hoe hij slide heeft leren spelen en welke studie en onzekerheid daarbij komen kijken, uitmondend in een heel mooi betoog over doorzettingsvermogen, respect en kwetsbaarheid. Bekijk hier dit fragment:


Blues
John-F. Klaver werd vorig jaar bij de Dutch Blues Awards verkozen tot beste gitarist en is daarnaast de enige Nederlandse artiest op Jam Track Central, dat backingtracks en multimediaal oefenmateriaal voor gitaristen aanbiedt. Over een van deze backingtracks geeft hij, gewapend met een ES-335, een korte les over frasering en timing, alvorens door de vele vragen van de bezoekers op een wat interactievere manier verder te gaan. Binnenkort verschijnt een livealbum van zijn hand: we zijn benieuwd!


Eelco Gelling was ook aanwezig en beantwoordde in een Q&A allerlei vragen uit het publiek. Hij sloot af met de belofte weer te gaan beginnen met optreden en opnemen zodra zijn opgeknapte ’60 Les Paul terug is uit Assen, waar hij momenteel tentoongesteld wordt op de Cuby-expositie Window Of My Eyes in het Drents Museum.


Gitarist Stage agenda
De komende maanden zullen er véél optredens en clinics plaatsvinden op de Gitarist Stage.

zo 17-4           The Montrol Kid (Erik van de Broek)

zo 24-4           Steve Armor

zo 1-5             Santana Tribute Band

zo 8-5             Sahil Bahl CD Presentatie

zo 15-5           Colin De Vries en Denny van Kessel

zo 22-5           Thijs Roso 

zo 29-5           Freek Potman + Crimson

zo 5-6              Alex Aalden - Cello & percussion

zo 12-6           Bjorn Knackebrod Acoustic Metal

do 17-6           Gareth Pearson

zo 19-6           Robbert Birthday party! Band, music, craziness!

zo 26-6           Acoustic Reboot

zo 10-7           Ryan Sydney

Optredens/clinics van 15.00-17.00 uur         (tenzij anders aangegeven)
Elke zondag (behalve 1-5, 19-6 en 3-7): Max Café Open Mic 12.00 -15.00 uur!

www.gitarist.nl/events

www.maxguitarstore.com

 

zoeken
zoeken