Paul Scheepmaker en O Fino Da Bossa

Rockgitarist verkent de bossanova - en met succes

Muzieknieuws 03-07-2014 10:07

Sinds de presentatie van zijn bossanovaproject O Fino Da Bossa in Paradiso, kreeg de Noord-Hollandse gitarist Paul Scheepmaker lovende kritieken uit binnen- en buitenland. O Fino Da Bossa en album 'Na Rede Da Varanda' staan nu een half jaar op de wereldkaart en voor Scheepmaker is bossanova niet meer weg te denken uit zijn leven. "De akkoordprogressies blijven mij verrassen."

Het artwork van 'Na Rede Da Veranda' zet je speels op het verkeerde been, want het betreft hier geen heruitgave van een Braziliaanse sixties-LP maar een release met nieuw materiaal. O Fino Da Bossa heeft wortels in de Haarlemmermeer en is de laatste jaren gegroeid van een idee tot het volwassen project van gitarist Paul Scheepmaker.

Luister naar 'Na Rede Da Veranda' van O Fino Da Bossa op Spotify:

Wie de warme akoestische gitaarklanken in de stijl van Antonio Carlos Jobim en João Gilberto op het album hoort, die zal niet snel vermoeden dat Paul Scheepmaker tot enkele jaren terug nog geen bossanova had gespeeld. Na zijn klassieke conservatoriumopleiding kwam hij in het commerciële circuit terecht. Scheepmaker deed onder andere sessies met George Baker en Volendamse namen Annie Schilder en Piet Veerman, en timmerde aan de weg met zijn rockband The Open. Toen dat avontuur op niets uitliep besloot hij het roer om te gooien.

"De muziekstijl die op dit nieuwe album staat, kende ik van vroeger, uit mijn kindertijd. Muziek uit een totaal andere wereld en uit een tijd 'toen alles nog goed was'. Eigenlijk wel aangename en relaxte muziek, maar natuurlijk veel te soft voor een "hippe rocker" zoals ik! Toch leek het me leuk om een bossa-EP te maken: vijf of zes liedjes voor eigen gebruik en dan na de zomer weer met herwonnen energie verder gaan in een nieuwe rockband..."

Eenmaal op gang, bleef de inspiratie maar komen bij Scheepmaker. "De ideeën rolden er allemaal vanzelf uit... het was gewéldig om al die akkoorden-progressies te gebruiken! Vervolgens wilde ik de nummers natuurlijk arrangeren. Superleuk om je latente kennis op dat vlak nu eens toe te passen in harmonieën die je nooit in rock muziek kwijt kunt".

De bossanova nam Scheepmaker jaren in beslag. De zes liedjes werden er negentien, de groep muzikanten werd alsmaar groter en met zijn zelf geschreven teksten kwam Scheepmaker uiteindelijk bij zangeres Ynske Silva uit. Dat klikte, en naast de tienmansband die O Fino Da Bossa is, treden Scheepmaker en Silva ook als duo op met deze composities. Gitarist.nl vroeg hem naar de stand van zaken en was benieuwd naar zijn instrumentarium.

Allereerst: hoe gaat het nu met het O Fino Da Bossa-project? 
"Na onze cd-presentatie in Paradiso hebben we opgetreden in AVRO's Opium. We kregen een lovende recensie van de cd in De Telegraaf: 4 sterren. We worden gedraaid in Spanje, Midden- en Zuid-Amerika via UniRadio. Via WWOZ, één van de vijf grootste jazzzenders, zijn we on the air in de VS en ook via wereldmuziekzender Emap.FM worden we wereldwijd gedraaid. In Nederland zijn we te horen geweest op Radio 1, 2, 5 en 6. Net nog een jubelende recensie in Maxazine. Het loopt lekker door, dus.
Als duo hebben we enkele optredens gedaan, in het theater en festivals. Voor de complete band is er tot nu toe weinig ruimte om op te treden. Sinds kort hebben we een boekingskantoor: Outevents. Komend seizoen willen graag we een club / theatertour gaan doen."

Is er naast O Fino en je gitaarschool nog ruimte voor andere muziek?
"Tot nu toe heeft het project me volledig opgeëist. Ik heb vrijwel geen ruimte gehad om andere muziek op het podium te laten horen. Wel heb ik de afgelopen jaren tussendoor veel (rock)opnames gemaakt. Er ligt uren aan materiaal, dat nog moet worden uitgewerkt. De komende tijd krijg ik wel weer tijd voor andere dingen. Er liggen ook plannen om een klassieke cd te maken. Heb een 20 korige barokluit die ik daarvoor wil gaan gebruiken."


Als we naar 'Na Rede Da Varanda' luisteren, welke gitaren horen we dan?
"Mijn Masaki Sakurai nr 15 van Kohno, uit 1977, is op vrijwel alle opnames te horen. Voor het elektrische werk speelde ik op een Epiphone Broadway VC en een Gibson Les Paul Standard.
Voor de versterking gebruikte ik een POD version 2 van Line 6. Twee nummers heb ik zelf gebast, de instrumental Pau De Arara en Capaturada No Tempo, met een Fender Jazz Bass.
Live gebruik ik dezelfde gitaren. Voor de versterking heb ik een prachtige zeldzame VOX AC30 uit 1964 en een bijna net zo prachtige Korg VOX AC30 uit 2004."

Heb je je verdiept in versterking van de akoestische gitaar?
"Mijn Kohno heeft een ingebouwd element. Ik maak gebruik van een eigen monitor, een Ashdown AAR3. Kan beter, maar hij voldoet. Hierdoor ben ik in elk geval niet afhankelijk van de grillen van de geluidstechnici. Doorversterking gaat altijd door middel van microfoons, eventueel aangevuld met het geluid uit mijn monitor. Microfoons geven het geluid van je gitaar het beste weer. Een element is altijd een (handig) compromis, maar versterkt ook bijgeluiden zoals het schuiven op je snaren." 

Welke instrumenten en overige apparatuur zijn verder heel belangrijk voor je?
"Als ik rockmuziek speel gebruik ik altijd mijn Gibson Les Paul Custom uit 1994 of Les Paul Standard Honeyburst uit 1996. Verder heb ik twee Fender Stratocasters, waarvan één met actieve elementen, en een Höfner Club uit 1960. Allemaal versterkt door middel van genoemde Voxen. Ik speel altijd stereo en heb daarvoor een serie Boss-pedalen. Ik heb van alles uitgeprobeerd in de loop der tijd, en ben nu dus in het bezit van een redelijk traditionele set."

Voorlopig is Paul Scheepmaker nog niet uitgekeken op de bossanova: "De akkoordprogressies blijven mij verrassen. De harmonische mogelijkheden zijn fantastisch".
Met O Fino Da Bossa of als duo met Ynske Silva, Scheepmakers bossanova is een mooie niche 

Meer over Paul Scheepmaker? Klik hier. 

Bekijk hier een video van het presentatie-optreden in Paradiso:


zoeken
zoeken