Verslag Nick Johnston Clinic

Schecter Customshop Roadshow in Apeldoorn

Muzieknieuws 09-04-2018 09:48

Afgelopen zaterdag kwam Nick Johnston naar Apeldoorn voor de Schecter Customshop Roadshow bij Guitarshop Apeldoorn. Hij speelde veel en vertelde over zijn Schecter Signature gitaar en zijn aanpak van instrumentale gitaarmuziek. Lees hieronder het verslag.

tekst: Steven Faber, fotografie: Ernst van Rossum

Schecter en single coils
Na twee songs gespeeld te hebben (waaronder Remarkably Human, zie hieronder) nam Nick uitgebreid de tijd om vragen te beantwoorden en vertelde hij over zijn Schecter signature gitaar, die natuurlijk is afgeleid van een Fender Stratocaster. Dat gaat terug op zijn eerste gitaar: een Squier Bullet die hij kreeg op zijn veertiende. De eerste vijf jaar bespeelde hij die met gebruik van een oefenversterker - hier laat Nick even de single coil brom van het halselement horen en zegt: "Dit stoort mij helemaal niet, want daar ben ik toen al aan gewend." Daarom is hij nooit op zoek gegaan naar een gitaar met humbuckers. Hij heeft ze natuurlijk weleens bespeeld, maar vond nooit de klank die hij zocht. Hij vertelt dat hij houdt van de details en nuances die je bij single coils hoort, van de houtige klank als je met oversturing speelt en dat het dan toch ook altijd nog een beetje clean klinkt. "Als je een fout maakt hoor je het altijd, dan klinkt he vreselijk, maar als je goed speelt zijn single coils hemels." Daarnaast spelen al zijn helden met single coils: Jeff Beck, Stevie Ray Vaughan, David Gilmour, Yngwie Malmsteen en Scott Henderson. 

Gitarist Keith Merrow vroeg op een gegeven moment of Schecter niet iets voor hem was. Hij kende dat alleen als metalmerk, maar Keith zei dat ze in de Customshop ook veel traditionele modellen maken. Dus kwamen ze in contact. Schecter stuurde een gitaar op zodat Nick 'm kon uitproberen, maar, als iemand die niet zo snel de behoefte heeft om op iets nieuws over te gaan als het oude nog prima functioneert, bleef de gitaar in de doos staan. Toen Schecter aangaf dat hij 'm maar weer moest terugsturen, haalde hij 'm toch maar uit de koffer en raakte erg onder de indruk van de bouwkwaliteit. Vandaar ging het balletje rollen en is er nu zijn tweede signature model met als meest in het oog springende feature de donkere wengé hals. Volgens Nick stabieler dan esdoorn en met een heerlijke feel doordat hij ongelakt is. Wat klank betreft klinkt hij iets donkerder (minder 'snap') maar merkt hij vaak niet eens het verschil in klank. Hij is vooral tevreden over de stabiliteit van de gitaar, want of hij nu clinics geeft in Azië of in Scandinavië, de hals blijft stabiel. Ook klinkt hij altijd goed, welke apparatuur hij ook moet gebruiken bij zijn clinics.

Instrumentale gitaarmuziek
De meeste instrumentale gitaarmuziek vind Johnston niet zo interessant, omdat het vooral om de solo's gaat. Zelf schrijft hij graag muziek waar het draait om de melodie - het liefst een eenvoudige die je mee kan zingen - en waar de solo optioneel is.
Op de vraag hoe hij toch aan die mooie harmoniën komt, antwoord Nick dat hij gebruik maakt van de toontrappen binnen een toonsoort (akkoorden die zijn opgebouwd met noten uit de toonladder), maar dat hij ook altijd op zoek is naar akkoorden die daar tussenin liggen. "Daarin kan je heel ver gaan, maar dan klink je als een nerd. Ik gebruik meestal een of twee van akkoorden in een song om het muzikaal te houden." Over die akkoorden moet je dan natuurlijk ook andere noten gebruiken in je solo.
Je kan ook op een andere manier aan die bijzondere akkoorden komen. Neem maar eens een noot en probeer dan met steeds een andere basnoot een akkoord te maken waar die ene noot in zit. Dan kom je op heel verrassende dingen. Als die noot in je melodie zit, kan je dus zo'n ander akkoord eronder spelen.

Nick Johnston speelt zijn song Remarkably Human:

 

www.schecterguitars.com, www.voerman.nl