Interview met Makoto Terasaki aka Mister Takamine

Plus test van de Takamine GN75CE-TBK

Merknieuws 22-02-2018 13:02

Hij is inmiddels directeur van Takamine, maar de furore van Makoto Terasaki is te danken aan de vele gitaarontwerpen die hij maakte in dienst van het Japanse gitaarmerk. En hij heeft zijn métier bepaald nog niet achter zich gelaten gezien het fanatisme waarmee hij in het interview in Gitarist 324, maart 2018, spreekt over zijn gitaren, de achtergronden van de ontwerpen, en de trends in gitaarbouwen, houtsoorten en lakken. In dit artikel een preview op dat interview, plus samenvatting van de test die we eerder dit jaar deden van de GN75CE-TBK, en videodemos van de TT Series EF360S-TT, die in oktober in onze Koopgids Akoestische Gitaar werd gefeatured en de nieuwste loot aan de stam, de LTD2018, gelanceerd op de NAMM Show.

Makoto spreekt in het interview in Gitarist over opkomende trends in de akoestische gitaarwereld. Hij constateert een onverwachte mix van nieuwe technologieën en ouderwetse vormen, waardoor old school gitaarmodellen weer populair worden: “We gingen naar de zomer NAMM in Nashville en waren verbaasd dat we zo veel gitaristen op een OM-type gitaar zagen spelen”, vertelt hij. “Het beeld dat wij van country en bluegrass hebben is dat je er een dreadnought gitaar bij nodig hebt. Maar de jongere generatie is veranderd en ze gebruiken bijna allemaal een element in hun gitaar - waardoor ze niet meer met hun gitaar voor een microfoon hoeven te zitten. Jongeren gebruiken daardoor vaker een kleinere gitaar, een parlour, triple-0 of een OM model. Ik ben nu 53 en in Japan hebben alle gitaristen van boven de vijftig nog steeds het liefst een dreadnought, of misschien een Gibson J-200. Een grote gitaar met een grote body heeft een mooie trilling, rijke bassen en mooie boventonen in het hoog. Maar mijn oudste dochter, die zestien is, speelt op een OM model. Voor de jongere gitaristen in Japan is de OM gitaar dé akoestische gitaar - met of zonder cutaway. Toen ik mijn D-28 aan mijn dochter liet zien, zei ze: ‘Jammer.’ (lacht) Ik denk dus dat die cultuur zal veranderen.”

Bruno Mars
Een van de voornaamste artiesten die op Takamine spelen is Bruno Mars, die onlangs nog uitgebreid gefêteerd werd met tal van Grammy Aeards voor zijn album 24K Magic. Al jaren gebruikt hij de Takamine EF341SC Dreadnought Cutaway Electro uit de Legacy Series, met een bovenblad van massief ceder, rug en zijkanten van maple, een hals van mahonie en een toets van palissander. Apart is dat Mars niet heeft gekozen voor een van de duurdere gitaren maar voor een goede middenklasser.



Test van de Takamine GN75CE-TBK
In Gitarist 316, juli 2017, hebben we de GN75CE-TBK getest, een nieuwe elektro-akoestische gitaar uit Takamine’s betaalbare G-series. De gitaar hoort met zijn aantrekkelijke prijs thuis in het spannendste segment van de akoestische gitaarmarkt. Andere gitaren proberen indruk te maken met een afwerking in zijdeglanslak, maar deze glimmende dreadnought is voorzien van zelfverzekerde countryversieringen.

Een paar citaten uit de test: De achterkant en de zijkanten van gelamineerd, gevlamd esdoorn zien er rokerig uit in hun zwarte en houtskoolkleurige afwerking. De ‘Grass Flower’-versiering op de zwarte slagplaat valt ook meteen op. Samen met de witte plastic binding vormen de bloemen een contrast met de body. Takamine omschrijft de NEX bodyvorm als een verkleinde jumbo. Hij is iets minder diep dan een dreadnought en heeft een smallere taille. Hierdoor speelt de gitaar comfortabeler als je zit.

De TK-40D preamp is de troef van deze Takamine. Hij levert uitstekende prestaties en geeft de akoestische klank accuraat weer. Het onversterkte geluid is door het vrij holle, ronde hoog en midden zeer geschikt voor rustig leadspel, terwijl het laag heel mooi in balans is. Door de redelijk lage actie krijgt de projectie een levendigheid die erg goed werkt voor stevig akkoordenwerk. Ook als we de gitaar aansluiten hebben we niets te klagen. De TK-40D preamp, die op de schouder van de gitaar zit, biedt veel meer controle over je geluid dan je bij een hoop concurrenten in deze prijsklasse ziet. Het stemapparaat en de driebands EQ zien we wel vaker, maar de mid contour-, EQ bypass- en notch filter-functie niet. De basis is solide - je kunt het hoog helemaal opendraaien zonder dat het geluid schel wordt - en met al deze mogelijkheden kun je op het podium meer regelen vanaf de gitaar zelf.

Lees de volledige test elders op Gitarist.nl, of natuurlijk in Gitarist 316, juli 2017. 

Koopgids Akoestische Gitaar
Bovenstaande gitaar lieten we ook naar voren komen in onze Koopgids Akoestische Gitaar, in Gitarist 319, oktober 2017:
Takamine GN75CE-TBK € 715,-
Type: elektro-akoestische NEX (kleinere jumbo)
Bovenblad: massief sparren
Achterkant/zijkanten: gelamineerd gevlamd esdoorn
Topkam/mensuur: 42,5/644 mm
Gitarist zegt: Fantastische bespeelbaarheid; zowel unplugged als versterkt een levendig geluid

Een tweede Takamine hebben we ook naar voren gehaald in diezelfde Koopgids Akoestische Gitaar:
Takamine TT Series EF360S-TT € 1789,-
Type: elektro-akoestische dreadnought
Bovenblad: massief sparren
Achterkant/zijkanten: massief Indiaas palissander
Topkam/mensuur: 45/645 mm
Gitarist zegt: Als je een budget van zo’n 1500 euro hebt voor een dreadnought die je zowel thuis als op het podium gaat gebruiken, is de keuze snel gemaakt.



NAMM Show
Op de NAMM Show in L.A., januari 2018, waren we wat betreft Takamine vooral benieuwd naar de nieuwe Natural Series, maar die was niet te zien, omdat deze gitaren alleen in de Benelux en Frankrijk verkrijgbaar zullen zijn. Zodra ze beschikbaar zijn hoor je er meer over in Gitarist!
Wel konden we ons vergapen aan LTD2018 met zijn toets die kunstig was ingelegd met een tussen de twijgjes vliegende vlinder. Bekijk de video die Takamine van hun demo op de NAMM  Show maakte.

Meer Takamine video’s bekijken, klik hier!

zoeken
zoeken