Guthrie Govan interview extra's

Aanvulling op het vraaggesprek met de alleskunner in Gitarist 330

Gitarist Extra 23-08-2018 08:08

Van supersnelle shredlicks tot aan breekbare slidesolo’s: Guthrie Govan lijkt alles met het grootste gemak aan te kunnen. Daarom speelt hij alleen met de allerbeste artiesten ter wereld, zoals Hans Zimmer en Steven Wilson. Op 16 september aanstaande staat hij met The Aristocrats in Boerderij, Zoetermeer.

door Patrick Lamberts

In Gitarist 330, september 2018, staat een uitgebreid interview met Guthrie Govan (foto hierboven door Bert Treep). Deze zeer technisch onderlegde gitarist kan veel genres met het grootste gemak aan. Hij was onder meer te zien aan de zijde van de moderne soundtrackgrootheid Hans Zimmer en de (prog)rocker Steven Wilson. Hoe lang hij het bij dergelijke acts uithoudt hangt van zijn opdrachtgevers af, maar ook van Govans eigen interesses.

Er is één clubje bij wie hij sowieso altijd weer terugkeert en dat is The Aristocrats, met drummer Marco Minnemann (o.a. Joe Satriani, The Sea Within) en Bryan Beller (o.a. Joe Satriani en Steve Vai). Met die band komt hij op 16 september 2018 naar de Boerderij, Zoetermeer voor een spectaculair optreden.

Het interview dat we voor Gitarist 330 konden doen was zo uitgebreid dat we heel veel mooie citaten niet kwijt konden. Dus hier online op Gitarist.nl méér interview! En natuurlijk een aantal video's! 


Guthrie Govan speelt een muzikale 'stijlkaart' (in plaats van staalkaart) in slechts drie minuten 

Wat is het uitdagendste voor jou als breed georiënteerde gitarist?
“Me aan in-earmonitoren acclimatiseren is door de jaren heen een van mijn grootste uitdagingen geweest: een vereiste voor de shows van zowel Steven Wilson als Hans Zimmer. Het was behoorlijk wennen, omdat in-ears me nogal kunnen losmaken van de vibe van een liveshow.”

“Maar eerlijk gezegd kunnen in-ears ook echte reddingsboeien zijn - zeker in combinatie met een digitale mengtafel die vooraf geïnstalleerde instellingen kan bewaren. Dat is vooral handig bij festivaloptredens, omdat je dan meestal geen tijd hebt om een soundcheck te doen. Bovendien helpen in-ears bij de precisie van het intoneren op een fretloze gitaar. Dus ook al is het spelen ermee nog steeds wat buitenaards voor me; ik mag dus eigenlijk niet klagen.”


Een van de meest opvallende gigs van Govan: spelen in de liveband van rapper Dizzee Rascal (zie hier een passage van Rage Against The Machine's nummer Bulls On Parade)

Hoe kom je aan nieuwe opdrachten?
“Sommige projecten komen tot stand via mijn alsmaar groeiende netwerk. De Dizzee Rascal gig kreeg ik bijvoorbeeld via iemand die ik kende uit mijn studententijd en ik kwam bij Steven Wilson terecht via Aristocrats-bandgenoot Marco Minnemann, die al bij Steven in de band drumde voordat ik erbij kwam.”

“In andere gevallen betreft het louter geluk: zo stuitte Hans Zimmer tijdens zijn zoektocht naar maffe slidegitaristen blijkbaar op een YouTube-video waarin ik fretloos gitaar speel.”


Guthrie lekker aan het freaken op een fretloze Vigier Excalibur

Tijdens de Hans Zimmer-tournee liet je in het nummer Stay je gitaar als een viool klinken: hoe doe je dat?
“Grappig dat je zegt dat het resultaat als een viool klinkt; ik wilde de partij namelijk benaderen als een operazangeres. Ik start elke noot met het volumepedaal, dat is gekoppeld aan een relatief high-gain gecomprimeerde versterkersetting, op minimaal niveau, zodat je de plectrumaanslag niet hoort. Na het aanslaan zet ik het volumepedaal verder open en daarbij probeer ik wat gain van de versterker te gebruiken om een natuurlijk vervaagde ‘staart’ te creëren om elke noot lang mee te maken.”

“Dankzij de slidetechniek krijg ik net even een ander smaakje vibrato. In dit geval helpt die om de identiteit van het instrument te vermommen. Een klassieker klinkende vibrato voor rockgitaar kan immers alleen de toonhoogte aanscherpen, terwijl slidespel het mogelijk maakt om boven en onder de centrale toon te oscilleren. Dit komt beter overeen met de natuurlijke manier waarop vocalisten en klassieke (fretloze) snaarinstrumentalisten vibrato’s toepassen.”

Tijdens de concerten van Hans Zimmer speelde je ook weleens op een achtsnarige Strandberg: waarom een achtsnarige gitaar?
“Toen ik voor het eerst naar de repetities met Hans Zimmer ging, had ik een heel brede selectie instrumenten mee, vooral omdat ik geen idee had wat er precies van me verwacht werd - in de originele opnames van Hans Zimmer zit immers nauwelijks gitaar. Een van de instrumenten was de achtsnarige Strandberg met waaiervormige True Temperament frets. Hans was meteen geïntrigeerd. Hij heeft echt zo’n Wagner/Berlioz-achtige voorkeur voor ‘meer is beter’, zeker als het op zijn orkestraties aankomt, dus ik denk dat een gitaar met extra snaren simpelweg in de smaak viel. De keer erop, toen ik Hans in zijn studio bezocht, stond er zelfs een negensnarige gitaar waar hij zichzelf net op getrakteerd had. Misschien moet ik hem de volgende keer maar weer overtreffen!”

“Om nog wat dieper op de vraag in te gaan: ik ontdekte dat het dubbelen van de cellopartijen met een achtsnarige gitaar in combinatie met de meest agressieve Dual Rectifier-achtige toon die ik kon krijgen een heel karakteristiek geluid kon creëren. Geïsoleerd klinkt het misschien als een vrij generieke metaltoon, maar in combinatie met de elektrische cello ontstaat er een cool, gelaagd effect die vooral goed past bij sommige van Hans Zimmers ‘superheldenthema’s’.”

Hoeveel uur besteed je gemiddeld per dag met een gitaar om je nek?
“Sommige mensen zullen verbaasd zijn als ze weten hoe weinig uur professionele muzikanten dagelijks met hun instrument in de weer zijn. Ik weet vrij zeker dat ik vroeger als scholier meer gitaaruren maakte dan nu! Maar ik voel me bevoorrecht dat ik dit voor mijn levensonderhoud kan doen. Het is immers toch mijn dagtaak om een gitaar op te pakken en er iets constructiefs mee te doen. Dit helpt bovendien bij het onderhouden van mijn spiergeheugen, optreedfitheid en spelmechanieken. Ik ben echter niet het soort speler dat er een bepaalde warming-uproutine op nahoudt; je zou kunnen zeggen dat ik het meest oefen door simpelweg uit te voeren.”


Steven Wilsons nummer Drive Home van het album 'The Raven That Refused To Sing (And Other Stories)' bevat een van Govans fraaiste gitaarsolo's (vanaf 5:06)

Hoe neem jij je demo’s en solowerk op?
“Ik gebruik al jarenlang Logic op een Mac. Maar sinds een jaar of twee ben ik gaan experimenteren met Ableton Live. Dat biedt mij weer frisse perspectieven. Ik vind het ook heerlijk om gebruiksaanwijzingen te lezen of te ontdekken hoe een DAW (digital audio workstation) of VST (virtual studio technology) precies werkt. Misschien totaal niet rock-‘n’-roll, maar ik vind het interessant. Het geeft me bovendien wat te doen in de tourbus!”


Govan in de AIR Studios in Londen tijdens de opnames van een van Steven Wilsons albums (foto: Lasse Hoile)

“Wanneer ik een nieuw ‘gitaarnummer’ opneem, gebruik ik de DAW meestal als een taperecorder en negeer ik de overige 99 procent van zijn mogelijkheden. Over het algemeen plug ik een echte gitaar of basgitaar in en programmeer ik al het andere noodzakelijke. Het wisselen tussen instrumenten tijdens het opnemen van demo’s helpt me om het totaalplaatje te bewaken en me niet te veel in details te verliezen. Even van instrument wisselen kan ook helpen bij het creatieve proces en zelfs eventuele schrijfblokkades opheffen.”

 
De Charvel Guthrie Govan USA Signature HSH

“Tegenwoordig heb ik een Axe-FX II, een Kemper Profiler en een UAD Apollo Twin. Sommige van de UAD versterkerplug-ins klinken behoorlijk authentiek! Maar elk van deze apparaten kunnen zeer degelijke gitaar- en basgeluiden creëren, dus soms gebruik ik ze allemaal als individuele versterkers met elk hun eigen instellingen.”

“Deze spullen gebruik ik thuis voor mijn projecten en daarmee lukt het heel aardig. Alles wat ik met bijvoorbeeld Steven Wilson en The Aristocrats heb opgenomen, is in echt goed uitgeruste studio’s gedaan. In die situaties neem ik iets mee dat vergelijkbaar is met mijn live-setup en dat wordt in de studio dan op de old school manier uitversterkt met microfoons.”


Een indrukwekkende doorloop van het nummer Fives van Govans (vooralsnog) enige soloalbum 'Erotic Cakes'

Je solodebuut ‘Erotic Cakes’ (met bijdragen van Richie Kotzen en Bumblefoot) stamt al weer uit 2006. Wanneer kunnen we eens een nieuw soloalbum van je verwachten?
“Het zal er een keer van komen: ik beloof het! Maar ik kan niets voorspellen binnen een bepaald tijdframe, omdat ik nooit weet welke mogelijke projecten om de hoek komen kijken. En mijn natuurlijk neiging is om mijn instinct te volgen en wel te zien waar het schip strandt; dat doe ik liever dan plannen maken voor de lange termijn.”

“Op dit moment word ik geheel in beslag genomen door een paar afzonderlijke opnameopdrachten voor uiteenlopende artiesten. Zo heb ik onlangs een solo opgenomen voor het nieuwe album van Jordan Rudess (toetsenist van Dream Theater, PL) en werk ik op dit moment aan een solotrack van mede-Aristocrat Bryan Beller. En natuurlijk is er nog de tour van The Aristocrats!”


Dit kunnen we zo ongeveer van The Aristocrats verwachten als ze op zondag 16 september 2018 naar Boerderij, Zoetermeer komen!

Het volledige interview met Guthrie Govan lezen en heel veel andere interessante artikelen voor gitaristen doorspitten? Bestel Gitarist 330, september 2018 (tot 20 september zonder verzendkosten én zonder verplichtingen) of lees onze digitale editie in de App Store. Klik hier voor info! 

 

zoeken
zoeken