De Brian May-collectie

Meer spullen uit zijn schatkamer

Gitarist Extra 25-02-2011 22:02

Genoten van het artikel over de schatkamer van Brian May in Gitarist 240? Hieronder vind je nog meer exclusief beeldmateriaal, o.a. van zijn verzameling Echoplex bandecho’s. Hij vertelt ook over de Deacy versterker, enkele oude effectbakken, zijn trouwe Peterson stemapparaat en de Vox booster die oorspronkelijk in zijn Red Special was ingebouwd.

Brian May met de Red Special

Brian May is een uniek geval in de rockgitaargeschiedenis want hij heeft vrijwel zijn gehele carrière met Queen op dezelfde gitaar gespeeld, zowel live als in de studio. Bovendien heeft hij die gitaar, de beroemde Red Special, zelf gebouwd in het schuurtje achter in zijn tuin. Zelfs mensen die de muziek van Queen niet zo goed kennen zullen het moeilijk vinden om te geloven dat al die verschillende gitaargeluiden uit hetzelfde instrument komen.

Eddie Van Halen is waarschijnlijk de enige andere gitarist die ooit stadions heeft bespeeld met een zelfgemaakt gitaar, tot hij zijn gestreepte Frankenstein uiteindelijk toch aan de kant gooide en met Ernie Ball in zee ging. Brian May gebruikt zijn Red Special nog steeds, maar hoe fascinerend dit verhaal ook is: in dit artikel praten we er verder niet meer over. In Gitarist 240 (maart 2011) vertelt May namelijk over zijn minder bekende gitaren en hieronder vind je een aanvullende reeks juwelen uit zijn schatkamer...



De Deacy versterker

Brian May: “Dit is een magisch klein versterkertje. Ik weet niet precies hoe hij werkt, maar ik vind het fantastisch dat Deacy hem in elkaar heeft gezet met onderdelen uit een afvalbak! Verschillende mensen hebben er al uren, dagen, weken aan besteed om uit te vogelen hoe dat ding die herrie maakt. Het geheim van al die geweldige gitaargeluiden is de goede plaatsing van de microfoon: recht voor of aan de rand van de speaker, of juist aan de achter- of zijkant van de kast. Al die trompet- of trombone-achtige sounds komen daar vandaan, met een wahpedaal als toonregelaar. Het is allemaal nogal primitief, er komt geen elektronica aan te pas.”



De zelfgebouwde Echoplex

Brian May: “Ik heb deze deels op de universiteit en deels in onze toenmalige oefenruimte gebouwd. Het was een van mijn laatste doe-het-zelfbouwsels en hij werkte goed. Ik kocht de koppen, bouwde het railsysteem, bedraadde de boel en kreeg de juiste kleine versterkertjes te pakken… Ik was toen erg ondernemend! Het werkte, maar het apparaat was feitelijk niet reproduceerbaar en we kwamen erachter dat we beter een echte Echoplex konden modificeren. Ik wilde er twee hebben, want die dingen gingen natuurlijk constant kapot. Het was een nachtmerrie, maar we hebben ook eindeloze lol gehad om die krengen steeds weer aan de praat te krijgen tijdens tours. Daar waren ze helemaal niet voor gemaakt!”



Echoplex EP3

Deze originele EP3 werd door Brian drastisch gemodificeerd om de delaytijd te verlengen. Hij werd onder meer gebruikt voor het nummer Stone Cold Crazy op ‘Sheer Heart Attack’ uit 1974. Brian May: “Ja, die EP3 heb ik verbouwd voor Stone Cold Crazy. Ik denk niet dat ik dat nu nog zou kunnen… Ik begrijp tegenwoordig de afstandbediening van mijn tv al nauwelijks!”



Close-up van de originele EP3

Deze close-up van de EP3 toont de specifieke delayinstelling voor Stone Cold Crazy, die gewoon op het frontpaneel werd geschreven. Een authentiek stukje Queen-historie…



Vox Distortion Booster

Dit kleine stukje elektronica had May een tijdlang ingebouwd zitten in zijn Red Special, maar hij verwijderde het toen hij het niet meer nodig had. Brian May: “Volgens mij heette dat een Vox Distortion Booster. Hij werd geleverd in een klein rechthoekig rood doosje met een jackplug aan het uiteinde. Het was eigenlijk een fuzzeffect dat je in je versterker plugde, en vervolgens deed je daar dan je gitaarplug in. Ik herinner me dat ik zelfs toen al liever met alleen een gitaar en een versterker een natuurlijke feedback probeerde te creëren. Maar we werkten in kleine studio’s waar mijn volume niet voluit mocht, dus de enige manier om überhaupt wat sustain te krijgen op dat niveau was door zo’n boostertje te gebruiken.”



Egmond akoestische gitaar

Dit is Brians allereerste gitaar, die een paar jaar geleden door de Engelse gitaarbouwer Abdrew Guyton werd teruggebracht in de originele staat.



Bel BD-80 delays en Peterson 450 tuner

Deze twee Bel BD-80 delays werden samen gebruikt voor Brian Mays multi-delay solospektakelstukken. De een had een delaytijd van 800 ms en de ander van 1600 ms. Tegenwoordig neemt een enkele patch van een Rocktron Intellifex dit alles voor zijn rekening. Het andere apparaat is Brians Peterson 450 stemapparaat, dat eveneens met pensioen is, maar voorheen bovenop zijn stack AC30’s stond.



Crazy Little Thing Called Love-Fenders

Alvast een voorproefje van wat er allemaal in de feature in Gitarist 240 staat: de Fender Esquire van Queen-drummer Roger Taylor werd gebruikt voor de studio-opnames van Crazy Little Thing Called Love, terwijl de zwarte Fender Telecaster op het podium voor dat nummer werd ingeplugd. Wil je het verhaal weten achter die zeer zeldzame Esquire? In Gitarist 240 wordt het volledig uit de doeken gedaan!

zoeken
zoeken