aanmelden
De gitaren en andere gear van 45Acidbabies
Extra's bij het interview in Gitarist 343, oktober 2019
Gitarist Extra 19-09-2019 08:09
Een van de gitaarbands waar je de komende tijd meer van gaat horen is 45ACIDBABIES. De groep die naar eigen zeggen cartooneske bubblegumpunk maakt, was in 2016 al de meest geboekte band van de Popronde en komt op 4 oktober met zijn albumdebuut Amber19. Zangeres/gitariste Sophia Mutiara de Geus en gitarist Sam Verbeek vertellen over de opnames en hun gear.

Frontvrouw Sophia Mutiara de Geus is blikvanger en een van de oprichters van 45ACIDBABIES, een band die is ontstaan aan de Herman Brood Academie. Sam Verbeek is pas sinds kort leadgitarist van de band. Op het debuutalbum Amber19 is nog zijn voorganger Marnix Wilmink te horen. De plaat, opgenomen in de bands eigen studio/oefenruimte Paisley Kaas in Gouda, is echter wel door Sam gemixt. Hij weet dus waarover hij praat.

 

De gitaren
Sophia: “Ik speel hoofdzakelijk op een Fender Jazzmaster. Een Mexicaan. Mijn eerste eigen gitaar ooit. Ik heb ’m overgenomen van een indorocker. Het is een super-rokerige gitaar die naar sigaren- en sigarettenrook stinkt.”

“Ik heb live ook op een Eko gespeeld met vier elementen en een insane output. Die had te veel een Strat vibe en ik ben niet zo van de Strats. Ik heb ook een Danelectro, maar die klinkt boven de twaalfde fret niet goed, dus die kan ik live eigenlijk niet gebruiken. Tot slot heb ik een Tinycaster gehad, maar dat was een heel onhandig ding met te losse snaren die te snel ontstemden.”

Sam: “Ik speel sinds anderhalf jaar bijna exclusief op een blonde Rickenbacker 360 met Toaster pickups. Daar heb ik twee jaar voor gespaard en ik heb 'm met mijn vader uit Zuid-Frankrijk opgepikt. Ik ben enorm fan van Pete Townshend van The Who en dan vooral uit de periode 1965-68. In die periode speelde hij heel veel op Rickenbackers. Daar ben ik best obsessed mee.”

e

“De look van de gitaren en het harde geluid met die overdreven compressie van die gitaren trekt mij gewoon. Het is een iconische gitaar. Als ik hem in een Vox versterker prik, schrijf ik automatisch liedjes in The Birds-stijl. Met 45ACIDBABIES kan ik er heel experimentele dingen mee doen, want je kan er enorm veel smaakjes uit halen. Voorheen speelde ik lang op een Epiphone Olympic uit 1965. Die is ook helemaal te gek, maar dat is een oude gitaar en ik ben bang dat ik die een keer doormidden breek als ik ermee optreed.”


Amber 19, het debuutalbum van 45ACIDBABIES

De versterkers
Sam: “Wij houden wel van een vrij hoge penetrante gitaarsound. Eigenlijk moet daarvoor vooral je amp goed klinken, en dan met name je cleane sound. Sophia heeft een Pearl Sunflower, de aller-sickste bak ooit. Die kan echt knetterhard.”

Sophia: “Hij kostte maar twee barki (tweehonderd euro, red.)! Ik heb hem een tijdje naast een Jazz Chorus geprobeerd. Ik zocht vooral naar een andere transistorversterker, want mijn oude buizenamp bleef maar stukgaan. De Jazz Chorus is clean, koud en hard en de Pearl heeft een rauw randje waar ik heel blij mee ben. Ik had die Pearl overigens nog niet voor de opnames. Ik heb even opgezocht welke dat was, want de vorige eigenaar heeft dat voor me genoteerd. Het betreft een Dual Showman Reverb. Dat is - volgens de beschrijving - van oorsprong een losse top, maar in de kast gezet van een Fender Vibrosonic Reverb. Die schijnen qua configuartie nagenoeg hetzelfde te zijn. Dus eigenlijk kun je het als een Vibrosonic Reverb beschouwen, alleen staat er Dual Showman Reverb op.”

Sam: “De andere opname-amp was een Ampeg Jet, een vijftien watt buizenbakje die mooi en snel overstuurt. Die hebben we ook gebruikt om sommige drums mee te re-ampen. Dat hebben we sowieso veel gedaan: gitaareffecten gebruiken voor andere instrumentgroepen, zoals keys en vocals. Mijn favoriete geluid is echter dat van een darboeka, een oosters percussie-instrument. Die hebben voor het nummer Metal The Musical gere-amped door een Walrus Audio Julia vibrato waardoor het klinkt als een dronken trommelende kabouter.”

Overige effecten
Je zou het bij een band als 45ACIDBABIES misschien niet snel verwachten, toch gebruikt Sam weleens een slide op het podium voor zijn gitaarspel.
Sam: “Er zit slide in het nummer My Niece Was Cutting Paper Skulls Out Of Pornographic Magazines. Die partij is opgenomen met een ZVex Mastotron waardoor die als een boze bij klinkt. Voor dit nummer hebben we ook parallel aan het cleane signaal een Boss DM-3, een roze delaypedaal, door een cassetterecorder gehaald die helemaal over zijn nek ging en dat aangevuld met een heel snel repeterende slapback delay. Als Sophia zong gaf dat een geweldig overstuurd geluid en als ze stopte met zingen bleef er een heel snelle delay met distortion achteraan echoën. Te gek!”
Sophia: “De Mastotron is fucking dope, sowieso een van onze favoriete pedalen. De output kan wel wat lekken.”
Sam: “Al onze pedalen hebben een speciale handleiding lijkt het wel...” 



Tourdata
September: 27, ACU, Utrecht; 29, PlatoPlanet, Groningen
Oktober: 4, Altstadt, Eindhoven; 5, Sexyland, Amsterdam (releaseshow) 

Waren de maffe kreten, songtitels en andere bijzondere naamgevingen in dit artikel je al opgevallen? Pak Gitarist 343, oktober 2019 erbij en lees meer over de achtergrond hiervan.