Workshop arpeggio's - deel 1

Audio bij workshop Gitarist 267

Gitarist Extra 30-05-2013 11:05

Gitarist onderzoekt de belangrijkste technieken die je kunt gebruiken om arpeggio’s te spelen, in de hoop dat dit je zal inspireren om er creatiever gebruik van te maken.
In Gitarist 267, juni 2013 vind je volledige uitleg en vier pagina's notenwerk bij deze workshop.
In dit Gitarist Extra artikel plaatsen we de audiofiles, zodat je kunt luisteren terwijl je de noten meeleest.

Op pagina 74 t/m 78 van Gitarist 267 van juni 2013 vind je de workshop ‘Aan de slag met arpeggio’s’. In dit artikel onderzoeken we de belangrijkste technieken die je kunt gebruiken om arpeggio’s te spelen.

Arpeggio betekent niets anders dan de noten van een akkoord een voor een spelen. Als gitaristen besteden we veel tijd aan het oefenen van toonladders, maar arpeggio’s zijn minstens zo belangrijk – en vaak lastiger om te spelen. Dat wil niet zeggen dat het alleen een techniek voor gevorderden is: ook als niet-virtuoos kun je arpeggio’s gebruiken in je spel.

In deze eerste aflevering besteden we aandacht aan sweep-picking en string-skipping. Volgend maand komen tapping en extreem legato aan bod.

Beluister hier de audiovoorbeelden die je als transcriptie in het blad vindt. Elk voorbeeld wordt nog een keer herhaald met alleen begeleiding. Je kunt daar dan zelf de arpeggio overheen spelen.


Voorbeeld 1
Het eerste voorbeeld laat de vier basisdrieklanken zien (arpeggio’s met niet meer dan drie verschillende tonen). Merk op dat een majeurdrieklank bestaat uit de tonen 1, 3 en 5, terwijl een mineurdrieklank uit 1, {molteken}3 en 5 bestaat. De verminderde drieklank bestaat uit 1, {molteken}3 en {molteken}5. De overmatige drieklank, ten slotte, bestaat uit 1, 3 en {kruisteken}5 in relatie tot de majeurtoonladder.

Audiofragment 1
Dit audiofragment bevat de arpeggio van track 1

Voorbeeld 2
In dit voorbeeld verschijnt ook de septiem van dominantakkoorden ten tonele, die een arpeggio wat meer kleur geeft. Onderstaande benadering van arpeggio’s is wat countryachtig en leent zich goed voor hybrid-picking. Zie mijn suggesties voor je rechterhand onder de tablatuur.

Audiofragment 2
Dit audiofragment bevat de arpeggio van track 2

Voorbeeld 3
Dit voorbeeld laat zien hoe je een Cmaj7 arpeggio kunt spelen met sweep-picking. Omdat een juiste vingerzetting essentieel is bij sweep-picking, heb ik een vingerzetting genoteerd die past bij deze techniek. Experimenteer met verschillende posities en manieren om arpeggio’s als deze te spelen – zeker als je het legato doet, kan zo’n patroon nog vloeiender gaan klinken.

Audiofragment 3
Dit audiofragment bevat de arpeggio van track 3

Voorbeeld 4
Hier hebben we een II-V-I-(IV) schema in D majeur. Voor deze vingerzetting moet je behoorlijk strekken maar dat stelt je wel staat om de arpeggio’s te sweepen. Dit is het soort lick dat je uiteindelijk bliksemsnel kunt spelen, als je tenminste het geduld hebt om langzaam en precies te oefenen. Luister naar Frank Gambale om de meester van deze techniek aan het werk te horen.

Audiofragment 4
Dit audiofragment bevat de arpeggio van track 4

Voorbeeld 5
Dit voorbeeld is gebaseerd op een II-V-I schema in mineur en we zijn hier overgeschakeld naar legato-modus. Toch vind je hier dezelfde soort vormen terug als in het majeurvoorbeeld hierboven. Zorg dat je een vingerzetting vindt die je ligt, en stop niet tot je door de geluidsbarrière gaat.

Audiofragment 5
Dit audiofragment bevat de arpeggio van track 5

Voorbeeld 6
Hier komen we dan aan de massieve sweeps over zes snaren waar neoklassieke rockers zo van houden. Oefen ze eerst met een clean geluid en zorg dat je niet zomaar een hoop halfgelukte noten sweept. Merk op hoe de neerslag van de sweep begint op de eerste tel en de opslag op tel twee. Dat zou je moeten helpen de timing onder controle te krijgen. Een groep van zeven noten ziet er misschien intimiderend uit, maar in werkelijkheid is alles wat je doet omhoog gaan op 1, en weer terug op 2. Kijk eens naar mijn suggesties voor de vingerzetting en onthoud: eerst clean spelen!

Audiofragment 6
Dit audiofragment bevat de arpeggio van track 6

Voorbeeld 7 
Hier is nog een set klassiek klinkende arpeggio’s die eerst door de verschillende omkeringen van een G mineurdrieklank gaan, waarna een dalende lijn over een F{kruisteken} en verminderd akkoord volgt. De F{kruisteken} verminderd functioneert hier in feite als een D7 (V akkoord) en dit soort licks kun je dan ook in veel vergelijkbare V-I situaties gebruiken. Met een combinatie van pull-offs en sweeps kun je het gaspedaal flink indrukken en over de hals racen.

Audiofragment 7
Dit audiofragment bevat de arpeggio van track 7

Voorbeeld 8
Dit nogal jazzy voorbeeld gaat door een serie II-V’s en laat zien hoe eenvoudig je arpeggio’s aan elkaar kunt verbinden bij het spelen over dit soort veelvoorkomende akkoordenschema’s. De slides en pull-offs zijn natuurlijk optioneel, dus experimenteer naar hartenlust met manieren om deze snelle arpeggio’s te spelen. Merk op hoe sommige arpeggio’s de gebruikelijke vierklanken zijn, terwijl aan andere akkoorden nog tonen daarbuiten worden toegevoegd, zoals de {molteken}9 (A{molteken}) van G7{molteken}9.

Audiofragment 8
Dit audiofragment bevat de arpeggio van track 8

Voorbeeld 9
Dit is een leuke manier om met hammer-ons en pull-offs een soort golfbeweging te creëren. Merk op dat het voorbeeld draait om arpeggio’s van akkoorden met vier noten, in drie verschillende octaven. Het voorbeeld toont een Cmaj7 arpeggio, maar probeer hetzelfde principe ook met andere akkoordvormen in andere toonsoorten.

Audiofragment 9
Dit audiofragment bevat de arpeggio van track 9

Voorbeeld 10
Hier gaan we nog een stapje verder met het golfeffect en voegen bovenin elk arpeggio een slide toe van de septiem naar de grondtoon. Daarna gaan we op dezelfde manier terug naar beneden. Neem de tijd om deze arpeggio’s op snelheid te krijgen omdat je flink in de war kunt raken als je in bloedvaart moet  schakelen tussen vier verschillende akkoordtypen. Als altijd, oefen langzaam en precies, en binnen korte tijd zul je in staat zijn een golf van arpeggio’s van elk akkoordtype te laten horen.

Audiofragment 10
Dit audiofragment bevat de arpeggio van track 10

Voorbeeld 11
En dan nu door met string-skipping. Paul Gilbert gebruikt graag de drieklankvingerzettingen die in het voorbeeld te zien zijn. Bij hem moet je dan ook zijn om de ware meester van deze techniek aan het werk te horen. Het eerste deel van de A drieklank speel je afwisselend neer en op met je plectrum, te beginnen met een neerslag. Daarna gaan we over op legato en dan wordt het pas echt leuk met deze vingerzettingen. Speel elke drieklank met dezelfde aanslagtechniek.

Audiofragment 11
Dit audiofragment bevat de arpeggio van track 11

Play 3 times = speel drie keer

Voorbeeld 12
Dit voorbeeld in B majeur laat zien hoe je string-skipping en legato kunt combineren om interessant klinkende licks te produceren, zelfs wanneer je niet meer doet dan eenvoudige drieklanken met elkaar verbinden. Oefen elke sprong tussen de arpeggio’s afzonderlijk omdat die op topsnelheid lastig met de juiste timing zijn uit te voeren.

Audiofragment 12
Dit audiofragment bevat de arpeggio van track 12

Voorbeeld 13
Hier pakken we string-skipping arpeggio’s op een andere manier aan – in feite komt dit neer op het zien van een akkoordgreep en dan geselecteerde noten aanslaan. Probeer dat met alle akkoorden die je kent en je zult zeker een aantal licks vinden waar je anders nooit opgekomen was. Steve Morse is de meester van deze techniek dus luister eens naar zijn werk. Ik raad je aan hier net als Steve alternate-picking te gebruiken, waarbij je op moet letten voor ongewenste bijgeluiden.

Audiofragment 13
Dit audiofragment bevat de arpeggio van track 13

zoeken
zoeken