Workshop arpeggio's - deel 2

Audio bij workshop Gitarist 268

Gitarist Extra 28-06-2013 09:06

Gitarist onderzoekt de belangrijkste technieken die je kunt gebruiken om arpeggio’s te spelen, in de hoop dat dit je zal inspireren om er creatiever gebruik van te maken.
In Gitarist 268, juli 2013 vind je volledige uitleg en vier pagina's notenwerk bij deze workshop. In dit Gitarist Extra artikel plaatsen we de audiofiles, zodat je kunt luisteren terwijl je de noten meeleest.

Op pagina 74 t/m 78 van Gitarist 268 van juli 2013 vind je de workshop ‘Aan de slag met arpeggio’s deel 2’. In dit artikel onderzoeken we de belangrijkste technieken die je kunt gebruiken om arpeggio’s te spelen.

Arpeggio betekent niets anders dan de noten van een akkoord één voor één spelen. Als gitaristen besteden we veel tijd aan het oefenen van toonladders, maar arpeggio’s zijn minstens zo belangrijk – en vaak lastiger om te spelen. Dat wil niet zeggen dat het alleen een techniek voor gevorderden is: ook als niet-virtuoos kun je arpeggio’s gebruiken in je spel.

Vorige maand besteden we aandacht aan sweep-picking en string-skipping. In deze twee aflevering komen tapping en extreem legato aan bod.

Beluister hier de audiovoorbeelden die je als transcriptie in het blad vindt. Elk voorbeeld wordt nog een keer herhaald met alleen begeleiding. Je kunt daar dan zelf de arpeggio overheen spelen.

 

Voorbeeld 14

Dit voorbeeld laat zien hoe makkelijk je arpeggio’s kunt spelen met tapping. Let hier meer dan anders nog op ongewenste bijgeluiden, met name omdat de meesten van jullie bij tapping veel vervorming zullen willen gebruiken om de arpeggio’s vloeiender te laten klinken. Natuurlijk is Eddie Van Halen dé man als het om deze klassieke rocktechniek gaat.

Audiofragment 1

Dit audiofragment bevat de arpeggio van voorbeeld 14

Voorbeeld 15

Hier hebben we een C majeurarpeggio over drie octaven, gespeeld met extreme legatotechnieken – je plectrum wordt in dit voorbeeld zelfs niet één keer gebruikt. Dat gold trouwens ook al voor het vorige voorbeeld. Het verschil is dat hier niet alle beginnoten worden getapt door een vinger van je rechterhand (meestal i of m): hier tappen we ook met onze linkerhand. Als je deze techniek eenmaal onder de knie hebt, kun je onvoorstelbare snelheden bereiken. Wil je ‘legato tappen met je linkerhand’ in actie horen, luister dan naar Allan Holdsworth. Allans beheersing van deze techniek is gewoon buitenaards.

Audiofragment 2

Dit audiofragment bevat de arpeggio van voorbeeld 15

 

Voorbeeld 16
We gaan door met het principe van tappen met je linkerhand gecombineerd met string-skipping. Dit voorbeeld in C mineur laat zien hoe je een golfeffect kunt krijgen door aan deze vingerzetting een slide met je rechterhand toe te voegen en wel op het moment dat je van stijgend naar dalend gaat. Veel plezier met deze lick. En denk eraan: als je niet gewend bent te tappen zal je zo’n getapte slide na een tijdje flink aan je vinger voelen.

Audiofragment 3

Dit audiofragment bevat de arpeggio van voorbeeld 16

Voorbeeld 17

Een maj7 arpeggio als dit kan worden gebruikt om snelle golven van akkoordtonen te veroorzaken. Op zich is het spelen van dit voorbeeld best mogelijk met een clean geluid, het is alleen veel eenvoudiger met flink wat distortion en compressie. Luister naar de meesterlijk Steve Vai om deze techniek op zijn best toegepast te horen.

Audiofragment 4

Dit audiofragment bevat de arpeggio van voorbeeld 17

Voorbeeld 18

Dit laatste voorbeeld brengt zo’n beetje alle getoonde technieken van de voorafgaande pagina’s bij elkaar. De toonsoort is A majeur, tot je met een enorme sweep overgaat naar A mineur. Zoals steeds: neem de tijd voor elke lick en focus op de fragmenten die je voor de grootste problemen stellen. Tap in maat 21 bij de 22e fret en gebruik daarna je linkerhandvinger in het zestiende vakje om de snaar op te drukken. Dus niet opdrukken met je tapvinger!

Audiofragment 5

Dit audiofragment bevat het arpeggiostuk van voorbeeld 18

Audiofragment 6

Dit audiofragment bevat alleen de backingtrack van voorbeeld 18

zoeken
zoeken