Paul Landers van Rammstein vlamt met zijn Fly Rig PL1

Interview met de gitarist over zijn custom Tech 21 pedaal

Gitarist Extra 13-12-2018 06:12

Rammstein-gitarist Paul Landers was de allereerste Duitser met een eigen signature-model van Gibson en nu is hij ook de eerste Duitser met een signature Fly Rig van Tech 21, die voluit de Tech 21 Paul Landers PL1 Fly Rig heet. In aanvulling op de test van de Fly Rig PL1 die je kan vinden in Gitarist 334, januari 2018, belden we met Paul Landers over de productie en mogelijkheden van dit krachtpatserpedaal.

door Patrick Lamberts

De populaire hardrock/metalband Rammstein staat bekend om zijn spectaculaire shows en grootse gitaargeluid. Paul Landers (foto hierboven door Olaf Heine) vormt samen met Richard Kruspe de gitaartandem die de gigantische gitaarmuren optrekt. Je zou het bijna niet geloven, maar de helft van die sound komt tegenwoordig uit een klein kastje: de Tech 21 Paul Landers PL1 Fly Rig.

We Hebben het pedaal al voor je getest in Gitarist 334 (januari 2019). Hier laten we de man zelf aan het woord.


Hier kun je luisteren terwijl je leest!

‘Ik ben niet de versterkerjongen binnen de band en nooit geweest’, aldus Paul, die we middels een conference call spreken. ‘Versterkers houden niet van mij en vice versa. Het gitaargeluid van Rammstein is een mix van Richards versterkergeluid en mijn DI-geluid. Ik speel al jaren met spullen van SansAmp/Tech 21, zowel op het podium als in de studio: eerst met de SansAmp PSA-1 en later met de SansAmp GT2. Toen de mensen van Tech 21 vroegen of ik wilde helpen met het ontwerpen van een persoonlijke Fly Rig, hapte ik dus toe. Ik hou van het SansAmp-geluid en met de PL1 hebben we mijn persoonlijke smaak toegevoegd. De snode klank is uniek.’

In hoeverre was je betrokken bij het ontwerp en de productie van de PL1?
‘Ik ben verantwoordelijk voor het uiterlijk en het geluid. Al met al hebben we gezamenlijk ongeveer een jaar aan de PL1 gewerkt. We zijn inmiddels zeventien prototypes verder, die ik live en in de studio voor de preproducties van het nieuwe Rammstein-album heb ingezet. Ik had persoonlijk nog wel een stapje verder kunnen gaan met de ontwikkeling van de PL1, maar de jongens bij Tech 21 hielden me tegen, haha! Het klinkt immers ook al verdomd goed, dus het is tijd om hem uit te brengen. Ik heb nog ongelooflijk veel nieuwe ideeën, maar een Fly Rig heeft maar beperkte ruimte en capaciteit, die we nu al optimaal hebben benut. Ook al is de PL1 handzaam, qua interne technologie is het wel een beest van een pedaal geworden.’

Wat maakt de PL1 geschikter voor jouw gitaarspel dan de bestaande Fly Rigs?
‘Het belangrijkste verschil is het compleet aangepaste circuit. De PL1 heeft een geheel eigen versterker-engine. Twee zelfs: eentje voor cleane sounds - Wasser - en eentje voor overstuurde geluiden - Feuer. Het cleane geluid dat je ermee kunt oproepen, heeft het meeste weg van een Roland Jazz Chorus-versterker. Zodra je overschakelt naar het Feuer-kanaal, krijg je een crunchy sound. Daar kun je zo veel mogelijk gain voor sologeluiden aan toevoegen als je wilt. De PL1 biedt je dus heel veel variatie.’


De PL1 Fly Rig biedt Feuer, maar ook Wasser! (foto: Guido Karp)

De PL1 heeft een delay-functie. Waar moest die aan voldoen?
‘De Memory Man is misschien wel mijn favoriete delay-pedaal, alleen is die helaas gelimiteerd qua delay-tijd en te groot qua formaat. Daarom gebruikte ik voorheen in de praktijk een Carbon Copy Deluxe van MXR, een mooie analoge delay. Ik heb iets vergelijkbaars laten inbouwen in de PL1. Daar is men goed in geslaagd; de delay is eenvoudig te gebruiken en werkt inspirerend.’


Hier hoor je de PL1 in actie (zonder commentaar).

Naast de delay biedt de PL1 effecten als punch, vibrato, mid-shift, bite, ambience: het pedaal kan heel veel...
‘Het doet alles wat ik nodig heb. In principe heb ik alleen nog maar mijn laptop en dit pedaal nodig om te kunnen opnemen. Aanvullend zou ik nog een phaser kunnen gebruiken, maar dat is het dan ook. Soms gaan bassist Ollie [Oliver Riedel, red.] en ik windsurfen en dan nemen we ook onze spullen mee om daarvoor of daarna aan ideeën te werken. Nu hoef ik alleen nog maar de PL1 mee te nemen. Die kan ik direct in de audiokaart van mijn laptop inpluggen, en opnemen maar. De ambience-optie is bijvoorbeeld handig als je met een koptelefoon op wil oefenen en een wat ruimtelijker en levendiger geluid wil. Alsof je aan het zingen bent in de badkamer!’

Op welke feature van de PL1 ben je extra trots?
‘De distortion-partijen tijdens coupletten spelen we vaak wat ingetogener en met een lager volume dan tijdens de refreinen, waarin we voluit gaan. Daarom zit er een negatieve boost op de PL1. Die is wel erg cool. Daarnaast kun je met de PL1, die volledig analoog is, gewoon heel veel kanten op: van subtiele klanken naar heavy gitaargeluiden. Ik heb ook digitale emulatieversterkers geprobeerd, maar ik haat het alleen al om die menu’s te doorzoeken. Daarom ben ik erg blij dat ik nu een pedaal heb met simpele drukschakelaars die me meteen geven wat ik nodig heb.’


Paul Landers: grootse sounds uit een klein effectenpedaal (foto: Matthias Matties)

Tot slot: hoe vorderen de opnames voor het nieuwe Rammstein-album?
‘Het album zal in de lente van 2019 verschijnen. We hebben met de hele band in een cirkel in een ruimte gespeeld. Iedereen was direct met zijn instrument of microfoon aangesloten op het mixconsole. Ik had bijvoorbeeld het prototype van mijn PL1 aangesloten en drummer Christoph [Schneider, red.] een elektronische drumkit. Zo namen we als collectief de basisideeën op. Het beviel ons zo goed dat we de eindopnames ook meer als een liveband hebben benaderd dan voorheen; minder individualistisch dan gebruikelijk. We zullen zien wat voor invloed onze werkwijze op het eindresultaat heeft gehad, maar je kunt ervan uitgaan dat het bandgevoel, geïnspireerd op ons livegeluid, duidelijker naar voren komt dan voorheen. Mede mogelijk gemaakt door de PL1!’

Dit interview is eerder verschenen bij onze collega's van Musicmaker, in nummer 461, december 2018.

Wil je de test van de PL1 lezen in Gitarist. Je kunt nummer 334 bij ons bestellen tot 17 januari 2019 - klik hier en kies voor 'nieuwste editie'.  

zoeken
zoeken