Interview met Jinjer bij verschijnen van hun nieuwe album

Tijd om de sound op te bouwen

Gitarist Extra 19-08-2021 08:08

Mede door de veelzijdige stem van zangeres Tatiana Shmailyuk is Jinjer een hit op YouTube geworden – de video van Pisces heeft inmiddels al meer dan 53 miljoen views. Maar misschien nog wel belangrijker is dat de Oekraïense band al jaren vrijwel constant op tour is. Een nieuw album schrijven moest dan ook meestal tussen de bedrijven door. Door de coronacrisis had de band ook echt de tijd voor ‘Wallflowers’, dat 27 augustus uit zal komen. Een interview door Kevin Pasman.

“De manier waarop de nummers ontstaan zijn was hetzelfde als voorheen”, aldus bassist Eugene Abdukhanov. “Iedereen komt met composities die al min of meer klaar zijn. Vervolgens werken we samen aan de arrangementen. Als we op tour zouden zijn, zou het hetzelfde lopen. Wat wel heel anders was, was dat we de tijd hadden om alles goed te repeteren voor we de studio in gingen. En we hadden de tijd om het concept van onze sound op te bouwen. We wisten precies hoe het album ging klinken voordat we de studio in gingen.”

“Op tour kan ik bergen riffs schrijven”, stelt drummer Vladislav Ulasevich. “Maar de arrangementen kosten altijd veel tijd. Nu we een lange pauze in het touren hadden, hebben Roman (Ibramkhalilov, gitarist) en ik echt de tijd genomen om de arrangementen tot in de puntjes uit te denken en over elke noot en elk ritme na te denken.”

Verrast
Opvallend aan ‘Wallflowers’ is hoeveel agressiever het album klinkt dan voorganger ‘Macro’ (2019). Gitarist Roman Ibramkhalilov denkt dat het misschien aan het gebruikte overdrivepedaal ligt: “Voor de gitaar en de bas hebben we hetzelfde overdrivepedaal gebruikt: een gemodificeerde MXR Badass. Toen Eugene een keer niet bij een bandrepetitie was, hebben we dat pedaal op de bas gebruikt en waren we verbaasd hoe goed de bas daardoor klonk. Onze producer Max Morton was ook erg verrast.”

“Veel van wat je op de plaat hoort is twee kanalen”, vult Abdukhanov aan. “Een clean bassignaal en een signaal met distortion. En dat werkt perfect. Mijn bassound is nog nooit zo goed geweest als op dit album.”

De werkwijze verschilde niet veel van andere albums. “We hebben een gevestigde werkwijze en die vind ik erg prettig”, aldus Shmailyuk. “Ik zie geen andere manier meer waarop het zou kunnen. In het begin hadden we nog genoeg tijd om alles te schrijven, uitgebreid te repeteren en vervolgens op te nemen, maar tegenwoordig worden de nummers geschreven en zonder mij gerepeteerd. Ik zing mijn partijen niet voor de andere muzikanten. Ik kom naar de studio en improviseer veel zanglijnen. Niemand weet wat ik ga zingen. Zo is het al sinds ‘King Of Everything’ (Jinjers tweede album uit 2016).”

Pisces is ook afkomstig van King of Everything. De video is inmiddels 54 miljoen keer bekeken. 

 

Bewegen
Omdat op verschillende video’s te zien is dat er backingtracks meelopen op een laptop bij Ulasevich’s drumstel zijn we toch even benieuwd wat daarop staat. “Bepaalde gitaarharmonieën, hier en daar wat achtergrondzang en geluidseffecten, maar dat is het”, vat Ibramhkhalilov samen. “De metronoom zit in de laptop zodat we met de clicktrack mee kunnen spelen, maar we willen zoveel mogelijk echt live kunnen spelen. Het is voor mij geen probleem als er wat ondersteunende akkoorden op een backingtrack staan, maar het moet niet gaan verbloemen dat ik iets niet kan spelen.”

“Als we alle backingtracks uitzetten, moeten we nog steeds als onszelf klinken”, aldus Abdukhanov. “Negentig procent van wat je hoort is wat wij zelf spelen. De overige tien procent zijn extra’s. We denken bij het schrijven nooit aan hoe het live gaat werken. Maar er is één ding waar we ons altijd op richten en dat is de groove. Het maakt niet uit of we lichtere stukken of heavy riffs spelen; er moet altijd een groove in zitten. Het moet je laten bewegen.”

Door het complexe karakter van de muziek op ‘Wallflowers’ heeft dat nu echter wel wat werk nodig. “Vlad heeft de meeste nummers op dit album gecomponeerd”, licht Ibramkhalilov toe. “En hij heeft een heel andere blik op hoe je gitaar speelt. Ik ben echt een riffman. Vlad schrijft soms erg moeilijke akkoorden en melodieën. Soms moet ik ook echt een repetitie overslaan, zodat ik even kan gaan zitten om zijn nummers te leren.”

“Wat me opgevallen is aan Vlads benadering van de gitaar is dat hij nooit iets op één snaar doet”, aldus Abdukhanov. “Hij houdt zich vooral bezig met akkoorden en arpeggio’s. En soms, vooral op hogere tempo’s, kan dat wat lastig zijn. Dead Hands Feel No Pain heeft bijvoorbeeld extreem moeilijke gitaar- en baspartijen. Het komt wel eens voor dat ik iets totaal anders moet componeren, omdat het onmogelijk is om op bas te spelen. Maar het werkt wel goed.”

Spijbelen
Voor veel mensen is de stem van Shmailyuk de grote trekpleister van Jinjer. Ze beweegt behendig heen en weer tussen krachtige zang en diepe grunts. “Toen ik naar de extreme vocalen ging, was dat in het begin niet best”, bekent de zangeres. “Ik heb de tijd moeten nemen om het te leren. Aan het begin krijste ik in een kussen. En toen begon ik te spijbelen. In de winter ging ik naar de buitenwijken van mijn woonplaats, om acht uur ’s ochtends in de vrieskou, om Dig van Mudvayne naar auto’s die voorbij kwamen te krijsen.

Ik haatte hoe dat in mijn hoofd klonk. Vervolgens vond ik een band en realiseerde ik me dat ik luide gitaren en drums om me heen nodig had, om de juiste druk achter mijn stem te zetten en zelfverzekerder te worden. Dat heeft jaren gekost. En nog is het een eindeloos leerproces.”

En dus moet haar stem ook op tournee in vorm blijven: “Ik heb veel geluk dat ik geen problemen met mijn stem heb. Tenzij ik ziek word. Als je ziek wordt, is er niets wat je kunt doen om je stem te redden. En er is een ding waar ik echt niet tegen kan en dat is als we meer dan zeven shows achter elkaar doen, zonder vrije dagen.

We waren een keer op tour met DevilDriver en op die tour hadden we er veertien achter elkaar. Veertien! En toen brak ik. Na de negende show hield mijn stem ermee op. De belangrijkste remedie is een dag vrij, haha!”

“Als je je bedenkt hoeveel alcohol er op tour wordt gedronken, is het echt belangrijk om jezelf in vorm te houden”, benadrukt Ulasevich. “Daarom neem ik altijd trainingpads mee op tour voor mijn armen en benen en probeer ik dagelijks minstens een uur hiermee te oefenen.”

Vergeten
Het razend populaire Pisces is niet het meest representatieve Jinjer-nummer. Toch heeft de band nauwelijks te maken met verkeerde verwachtingen. “De meeste mensen die naar onze concerten komen, komen uit de metalcommunity en begrijpen hoe de vork in de steel zit”, aldus Abdukhanov. “Alleen verwachten sommige mensen ten onrechte dat we nog meer nummers als Pisces gaan maken. En dat gaan we niet doen. We hebben één Pisces en dat is genoeg.”

“Het was nooit ons doel om dat een populair nummer te maken”, vult Shmailyuk aan. “Ik dacht zelfs het tegenovergestelde: dat dat nummer na verloop van tijd wel vergeten zou zijn. Zelf had ik mijn hoop bijvoorbeeld meer op I Speak Astronomy gevestigd. Maar ik klaag er natuurlijk niet over. Het is geweldig dat een nummer van ons het überhaupt zo goed doet.”

 

zoeken
zoeken