Dit nieuwe model in de James Valentine-reeks verleidt ons met zijn uitgeholde body van essenhout, coole Bigsby vibrato en inspirerende klanken.
De in Amerika gebouwde uitvoering van de signaturegitaar van de Maroon 5-gitarist kwam in 2016 uit. De betaalbare, in Indonesië gebouwde versie onder de naam Sterling by Music Man JV60 volgde twee jaar later en was in feite een Zuidoost-Aziatische uitvoering van de gitaar met hier en daar een aanpassing. Toen hoorden we dat Sterling voor 2023 gloednieuwe Chambered (uitgeholde) modellen op stapel had staan, met en zonder Bigsby, en het is ons eindelijk gelukt er een in handen te krijgen.
De oorspronkelijke Music Man Valentine was uitgerust met een massieve essen body met twee cutaways en een hals van geroosterd esdoorn met een 648-mm (25,5-inch) mensuur, een toetsradius van 305 mm (12 inch) en een slechts 42 mm brede topkam. Ook present waren de ‘modern-klassieke’ hardtail brug plus push/pushknoppen voor volume en toon: een voor een boost en de andere voor een coilsplit van de halshumbucker. Bij de brug zat een singlecoil met de afmetingen van een humbucker, waarvan de poolstaafjes diagonaal over het verchroomde kapje geplaatst waren. De daaropvolgende Sterling by Music Man JV60-versie was daar een uitgeklede versie van.
De Gitarist-test van de JV60CB
Ons testmodel, de JV60CB, heeft een deels uitgeholde body van wit essenhout, een tune-o-maticbrug en een Bigsby B50 vibratostaartstuk, en ziet er alternatief en interessant uit. Toch is hij duidelijk herkenbaar als onderdeel van de Music Man-familie. Het is een fraai instrument, mede dankzij de transparante, glanzende Butterscotch afwerking, die perfect is aangebracht. Op de uitvoering door de Indonesische fabriek valt werkelijk niets aan te merken.
In de praktijk
Vrijwel alle Music Man gitaren hebben een geweldig aanvoelende hals en de JV60CB houdt zich aan die trend. De volle C-vorm van de hals is comfortabel en hoewel de 22 frets vrij smal zijn, zijn ze hoog genoeg voor moeiteloos opdrukken en vibrato. Dankzij de thinline-semiconstructie is de JV60CB aan de lichte kant. De Bigsby vibrato betekent dat duikvluchten er niet in zitten, maar een subtiele zweving wel en dat is vaak alles wat akkoorden en opgedrukte tonen nodig hebben om tot leven te komen.
We testen de gitaar we met een 20-watt Laney Lionheart combo en onze eerste indruk is die van een helder klinkende gitaar. Losse tonen springen uit de halshumbucker op een manier die je eerder bij een Strat verwacht, terwijl je de tonen van akkoorden stuk voor stuk kunt onderscheiden. Schakel over naar het brugelement en het geluid wordt scherp op een goede manier. Een beetje zoals de Telecaster van George Harrison op The Beatles’ Octopus’s Garden. Eerlijk gezegd geven wij de voorkeur aan heldere pickups bij overdrive; het lijkt of vervormde tonen duidelijker te onderscheiden zijn.
Beide elementen tegelijk doen denken aan het heldere gerinkel van een Rickenbacker: perfect voor Jam- of Who-nummers. Met wat overdrive van versterker of pedaal behoudt de gitaar zijn muzikaliteit. Clean of vervormd, schakel de actieve boost van de Valentine in via de volumeregelaar en het geluid wordt een stuk breder en romiger. Perfect voor solo’s. De mastertoonregelaar is ook het vermelden waard. Je kunt er alle kanten mee op; cleane lage tonen krijgen een bariton-achtig karakter, terwijl Claptons ‘woman tone’ (op beide pickups, gain omhoog, toon naar beneden) aan alle kanten overtuigt.
Conclusie
Geconfronteerd met de ‘dieet’-versie van een gitaar die je nog in volvette vorm hebt meegemaakt vraag je steevast af waarop is bespaard. Klinken de pickups waardeloos? Is de bespeelbaarheid matig? Is de afwerking afgeraffeld? Gelukkig heeft deze Sterling by Music Man, vergeleken met zijn Amerikaanse voorganger, al het goede weten te behouden. Dit is een volwassen, professioneel instrument.
Tijdens het testen hebben we zelfs geen moment aan herkomst en prijs gedacht. Dankzij de hulp van Ernie Ball Music Man in de VS en, natuurlijk, James Valentine’s eigen muzikale input, komt Sterling nu met een gitaar die zijn mannetje staat. We vonden de in Indonesië gemaakte JV60 en JV60C ook al goed, maar de halfholle constructie van dit instrument in combinatie met de Bigsby brengen het op een hoger niveau. De hals speelt heerlijk en de geluiden zijn voortreffelijk - wat wil je nog meer? Iedereen kan zo’n gitaar wel gebruiken. En dat voor minder dan de helft van de Amerikaanse tegenhanger. Doe ons er maar zo een!
tekst Neville Marten - foto’s Phil Barker
Sterling by Music Man Valentine Chambered Bigsby
Type: semi-holle, thinline elektrische gitaar met twee cutaways
Body: essen, uitgehold
Hals: geroosterd esdoorn, toegang tot halspen bij body, bevestiging met vijf schroeven
Mensuur: 25,5 inch
Topkam/breedte: synthetisch/42 mm
Toets: gelijmd, geroosterd esdoorn, (12-inch) radius
Frets: 22, smal, hoog
Hardware: gelicentieerd Bigsby B50 vibratostaartstuk, tune-o-matic-achtige brug, gesloten stemmechanieken - verchroomd
Stringspacing brug: 50 mm
Elektronica: Sterling by Music Man humbucker bij hals, singlecoil in humbuckerformaat bij brug, 3-standenschakelaar voor elementkeuze, één volumeregelaar (met 12 dB push/push-boost) en mastertoonregelaar
Gewicht: 3,24 kg
Reeksopties: solidbody zonder vibrato, uitgeholde body zonder vibrato
Land van herkomst: Indonesië
Richtprijs: € 1255,- (incl. gigbag)
Afwerking: ahoogglans Butterscotch
Distributeur: Algam Benelux (sterlingbymusicman.com)