Test van de Lâg Sauvage PE & DCE eco-vriendelijke gitaren

Wilde gitaren van Lâg

Merknieuws 14-11-2024 08:12

Het Franse Lâg heeft een serie eco-vriendelijke gitaren geïntroduceerd, de Sauvage-serie (Frans voor ‘wild’). Bij de rozet zien we het symbool van de reeks: een wolf. Waarheen gaat dit wilde avontuur ons leiden?

Download hier de PDF van de test uit Gitarist 397, april 2024
O
f lees de test hieronder in dit artikel. 

tekst Hein van Dongen

Je staat er misschien niet altijd bij stil maar de productie van gitaren kan een behoorlijke impact op de ecologie hebben. Denk allereerst eens aan het hout. Er zijn in het verleden houtsoorten gebruikt waarvan de export nu verboden is, en wat voor hout je ook gebruikt, het duurt een stuk langer om een boom te laten groeien dan om hem tot planken te verzagen. En dan worden er vaak ook allerlei laksoorten aangewend die schadelijk zijn voor het milieu en voor de gezondheid van werknemers. Ten slotte leggen zowel de materialen waaruit een gitaar gemaakt is als de uiteindelijke producten soms duizenden kilometers af voor jij je instrument in je handen krijgt. We zouden natuurlijk heel graag zien dat heel veel mensen muziek gaan maken en gitaar gaan spelen, maar er is dus inderdaad wel een ecologische kanttekening bij te maken.

Ecologisch keurmerk
De Sauvage-serie is het antwoord van Lâg op de uitdaging om milieuvriendelijkere gitaren te bouwen. We ontvingen er twee voor de test: een parlorgitaar en een dreadnought met een cutaway. Beide gitaren hebben een preamp en een piëzo-element aan boord.
De bomen waaruit de gitaren zijn gemaakt komen uit een FSC-gecertificeerd bos, dat op een duurzame manier beheerd wordt. Het hout dat voor de gitaar gebruikt is, noemt Lâg BrankoWood. Voor wie daar nog nooit van gehoord heeft: dit is een innovatie van Lâg zelf. Branko Hermerscee, een Australische onderzoeker, heeft een procedé ontwikkeld om snelgroeiend hout van pijnbomen te ‘tropicaliseren’, dus kunstmatig te verouderen. Die behandeling maakt de gitaren beter bestand tegen temperatuurschommelingen en vochtigheid, maar ze heeft veel meer voordelen. Want hierdoor krijgt het hout van de Pinus Radiata (uit Nieuw-Zeeland) de eigenschappen van tropisch hardhout en worden bedreigde bomen gespaard.


Door dit proces heel nauwkeurig te beheersen en te monitoren krijgt het hout volgens Lâg “betoverende eigenschappen”. Het geluid zou het midden moeten houden tussen het milde timbre van mahonie en de sterke projectie van sparren. De pijnbomen hebben rechte stammen en weinig takken en dat geeft hun hout uniforme eigenschappen, die de productie vergemakkelijken. Bovendien groeien ze door de hoge vochtigheid in Nieuw-Zeeland erg snel waardoor de voorraad hout “hernieuwbaar” is.


Er zijn voor Lâg verschillende soorten BrankoWood ontwikkeld: zwart hout dat zich leent voor toetsen en bruggen (het lijkt op ebben), bruin BrankoWood dat aan palissander doet denken en licht BrankoWood dat de eigenschappen van sparren benadert en gebruikt wordt voor de bovenbladen. Lâg maakt de zij- en achterbladen van deze Sauvage-serie van eucalyptus, dat “raw” wordt gezaagd. Dit ziet eruit alsof het hout reliëf heeft en dat scheelt weer in de hoeveelheid lak die nodig is.
Goed, maar hoe klinkt dat dan? Kan BrankoWood zich meten met de houtsoorten die het zou moeten vervangen? En, is het te horen dat de gitaren niet uit massief hout zijn opgebouwd, maar gelamineerd zijn?


Lâg Sauvage PE

We beginnen nieuwgierig te strummen op de parlor. Parlorgitaren zijn (op speciale reisgitaren na) de kleinste staalsnarige gitaren. Ze zijn vaak nog net even kleiner dan klassieke gitaren, maar hebben meestal wel een hals die bij de 14e fret de body raakt. Deze Lâg behoort in dit genre gitaren tot de grotere jongens en hij heeft ook een mensuur die voor een parlorgitaar vrij groot is (650 mm). Niet specifiek een gitaar voor mensen met kleine handen dus, maar wel, door zijn slanke body, een gitaar die heel comfortabel speelt.


De PE ziet er bijzonder uit: een donkerbruin bovenblad en een nog donkerdere, ruw gezaagde zij- en achterkant. De toets is zwart, de kopplaat eveneens en de brug en de kop hebben een design dat mooi op elkaar is afgestemd. Het achterblad is heel licht gewelfd. De gitaar produceert een goed volume, lang niet elke parlorgitaar klinkt zo krachtig. Het geluid is wel wat droog.


De gitaar kan versterkt worden met de bekende combinatie van een piëzopickup en een preamp. De voorversterker heeft veel afstelmogelijkheden. Er zijn regelaars voor volume en voor lage en hoge tonen, en er is ook een regelaar voor frequenties in het middengebied, waarvan je de frequentie waarop deze regelaar werkt kunt instellen. Dit heeft een groot effect op de klankkleur. Vervolgens heeft de voorversterker ook nog een notchfilter en een faseschakelaar, mocht je op het podium voor vreemde bijgeluiden komen te staan. Ook is een stemapparaat ingebouwd. Voor wie deze parlor als een reisgitaar zou willen gebruiken is het goed om te weten dat er een bijzonder solide gigbag bij geleverd wordt.

Lâg Sauvage DCE
De Sauvage DCE is de grote broer van deze parlorgitaar. Het is zoals de afkorting doet vermoeden een dreadnought met een cutaway en een element. Ook deze gitaar wordt geleverd met een zeer stevige hoes. En alles wat we gezegd hebben over de uitvoering en de uitstraling van de parlor zouden we hier kunnen herhalen. Maar hij klinkt beduidend anders. Het geluid van de dreadnought is veel breder en sprankelender. Hij heeft meer sustain en geeft meer hoog en laag en meer volume. Ook is de projectie is indrukwekkend.
Net als de parlor heeft de dreadnought een StageLâg preampsysteem aan boord, met dezelfde mogelijkheden als bij de parlor. Met wat uitproberen kun je bij beide gitaren een heel naturel geluid uit de speaker laten komen.

Conclusie
Als je louter op het geluid en het speelgemak afgaat en je niet meteen een voorkeur hebt voor een van beide bodyvormen is de keuze moeilijk. Ik zou gaan voor de dreadnought omdat die toch wat veelzijdiger is in zijn gebruik.
Met nieuwe houtsoorten is het vaak moeilijk te bepalen hoe ze zich in de toekomst gaan gedragen. Maar de eerste kennismaking met beide innovatieve gitaren is zondermeer een succes.
Misschien is niet iedereen even gevoelig voor ecologische argumenten om een gitaar te kopen. Maar de gedachte dat het decennia kan duren voordat het allerbeste klankhout geschikt is voor gitaarproductie maakt het heel slim om naar alternatieven te zoeken. Deze Lâgs zijn innovatieve gitaren en ze combineren een mooie klank met een aparte ‘wilde’ uitstraling. Voor hun prijs zijn het allebei echte aanraders.


LÂG SAUVAGE PE
Oordeel 4
Gitarist zegt: Ecologisch verantwoorde parlorgitaar met een bijzondere uitstraling

LÂG SAUVAGE DCE
Oordeel 4,5
Gitarist zegt: Innovatieve eco-gitaar met een breed en sprankelend geluid

LÂG SAUVAGE PE
Richtprijs: € 519,-
Herkomst: Frankrijk/China
Type: parlor
Bovenblad: licht BrankoWood
Zij/achterkant: eucalyptus, rough sawn finish
Toets: zwart BrankoWood
Bracing: X
Topkam: 46 mm
Mensuur: 650 mm
Electronica: Stage-Lâg (volume, 3-bands EQ, phase, notch, tuner)
Snaren: bronze 80/20 Light 12-53
Gigbag: ja
Distributie: Algam Benelux, Antwerpen (B), tel: +32 3 3344750
Website: algambenelux.be

LÂG SAUVAGE DCE
Richtprijs: € 519,-
Herkomst: Frankrijk/China
Type: dreadnought met cutaway
Bovenblad: licht BrankoWood
Zij/achterkant: eucalyptus, rough sawn finish
Toets: zwart BrankoWood
Bracing: X
Topkam: 46 mm
Mensuur: 650 mm
Electronica: Stage-Lâg (volume, 3-bands EQ, phase, notch, tuner)
Snaren: bronze 80/20 Light 12-53
Gigbag: ja

Rivalen
Sauvage PE
Fender PS-220E
Guild P-240 Memoir
Sauvage DCE
Baton Rouge TLA/D
Guild DS240 Memoir

 

zoeken
zoeken