Reportage Amsterdam Bliss Fest 2025

Een hemel voor connaisseurs en nerds

Merknieuws 05-08-2025 13:34

De eerste editie van Amsterdam Bliss Fest is een groot succes te noemen. Maar wat is Bliss Fest, wie kwamen er op af en wat zagen we allemaal? In ieder geval heel veel bijzondere pedalen en vrije geesten.

Tekst: Chris Dekker, m.m.v. Madelief van Vlijmen

Op zaterdag 2 augustus vond de eerste editie van Amsterdam Bliss Fest plaats. Een initiatief van de Amerikaanse pedaalbouwer Chase Bliss, dat haar Europese vestiging in Amsterdam heeft. Het merk verzamelde een internationale groep merken om zich heen, waarmee ze samen naar voren traden in de Q-Factory in Amsterdam.

Beneden was een van de grotere oefenruimtes omgetoverd tot Chompi World, in de kleine zaal waren optredens en in de grote zaal was een beurs. De toegang was gratis en het was enorm druk met écht geïnteresseerden. Bliss Fest trekt een speciaal soort muzikant aan: de avontuurlijke, die graag buiten de lijntjes kleurt. Pedalennerds, in de meest positieve zin van het woord.


Om het maar even kort door de bocht te gaan: voor een klassieke buizendrive ga je naar Amsterdam Guitar Heaven of de Bridge Guitar Convention. Je gaat naar Blissfest voor een bitcrusher met omgekeerde granular delay, random pitch shifting en een op ruimtevaarttechniek geïnspireerde envelope filter, waardoor je gitaar, keys of bas klinken als een muzikale Miele-centrifuge op LSD. Ofzo. Is het beter? Nee, het is anders.

                               Het team van Chase Bliss bij de Giveaway-balie

          
Sonische werelden
Wij gitaristen, bassisten en toetsenisten zijn gewend dat een pedaal vaak één ding goed doet. Een tremolo, een chorus, een drive en noem maar op en soms zitten ze samengevoegd in een multi-effect, maar dan zijn het – meestal – alsnog losstaande effecten. We kopen die drive omdat we weten hoe hij klinkt. Hoewel JAM-pedals en Gamechanger Audio nog redelijk/enigszins conventioneel zijn, overstijgen de meeste pedalen op Bliss Fest de norm. Je ontdekt nieuwe sonische werelden, geluiden en vele effecten worden samengevoegd, waardoor je nooit weet wat je krijgt en waardoor er unieke sounds ontstaan. De sky is the limit en het wordt helemaal bijzonder als je de tijd hebt om er goed in te duiken.  


Iedere bezoeker was bovenmatig geïnteresseerd in moderne technologie, analoge synths en nieuwe toepassingen en we zagen eigenlijk geen kijkers op de beurs: alleen spelers. Alle effecten, synths, gitaren en bassen waren constant bezet. Sommige bezoekers hadden zelfs een eigen splitter en koptelefoon mee om mee te luisteren met anderen.

Doordat er zoveel gelijkgestemden waren, heerste er een relaxte sfeer waarbij iedereen elkaar aansprak. Een slimme zet was het stempelsysteem. Als je van alle veertien merken een stempel had, kon je van alles winnen: van goodies tot dure pedalen. Dit zorgde ervoor dat je bij elke booth, hoe druk ook, wel even stopte.

                              Paul Davids vergezelde Holyoke bij zijn optreden

Chompi
Mede door de drukte en de vele ons bekende muzikanten die we spraken is het onmogelijk om alle merken en producten te behandelen, dus we pikken er een aantal uit.

Onze eerste stop was in Chompi World in een van de grote oefenruimtes van Q-Factory. Chompi is een eigenzinige sampler en looper, die je blijft verrassen.


De diverse Chompi’s – met een speels uiterlijk en pc-toetsenbordknoppen - in de ruimte waren constant bezet en het Amerikaanse team beantwoordde alle vragen. Er komt nieuwe firmware aan (dit najaar) waarmee je Chompi ook als sequencer kan gebruiken en synchroon kan laten lopen met bijvoorbeeld je drumcomputer.


Terwijl Youtube-ster en meestergitarist Paul Davids in de kleine zaal prachtige tonen uit zijn gitaar toverde, bezochten we de bovenfoyer en de grote zaal: het decor van de diverse merken.

Natuurlijk gingen we ook even langs Cornerstone, want dit merk ontwikkelde het droompedaal voor Davids.

Naast effecten en synths waren er twee instrumentbouwers. No Guitars uit München bracht twee bassen mee voor de stand, terwijl de gitaren elders werden gebruikt, om pedalen mee te proberen. Je ziet ze hier en daar op de foto. De Pitpit-bas is echt anders dan anders. De viersnaar heeft een mensuur van 31” en de vijfsnaar van 32”. De bassen zijn helemaal zelf samen te stellen met bijvoorbeeld humbuckers of singlecoils. Knoppen, elementbehuizingen en optionele slagplaten zijn van gerecycled kunststof, al dan niet met snippers van andere kleuren er doorheen. Een tof effect! Deze bassen zien er op een positieve manier uit als speelgoed. Je wilt er gewoon op spelen. De viersnarige versie klonk warm en punchy zonder te scherp te zijn. Eentje voor op het wensenlijstje.


Roeispaan
Ook gitaarmerk Verso komt uit Duitsland. Uit Kassel, om precies te zijn. We waren al langer benieuwd naar de gitaren (en bassen) van dit merk en we konden ze hier eindelijk proberen. Qua uiterlijk zijn ze compleet anders dan anders, maar – wat ons betreft – supermooi en in balans; smaakvol en afwijkend.  Het eerste baanbrekende model van Verso heet de Cosmo. Het is een gitaar met een doorlopende hals: ‘een roeispaan’, volgens Robin, het brein achter het merk. Om de gitaar ‘conventioneler’ en comfortabeler te maken, vouwde Robin een stuk metaal om, haast als een kaft van een boek. De zeer platte elementen plakken magnetisch vast op de body en je kunt ze naar wens verschuiven: meer richting hals, schuiner, alles kan. Terwijl Robin speelde, voelde hij dat de achterkant van de ‘body’ makkelijk in te drukken was en hij kreeg een idee. Bij de Sine is de hals op de achterkant geplaatst, waardoor de top flexibel wordt. Tijdens het spelen duw je de top met brug en elementen richting de achterkant, waardoor de hele top een vibrato wordt. Briljant! Ook Verso had veel gitaren mee om de andere standhouders van instrumenten te voorzien.


Gamechanger Audio uit Letland doet al jaren de naam eer aan en het is een vaste keuze van bijvoorbeeld Jack White. We zagen de fantastische Plasma-pedalen, maar ook het Plus-pedaal. Een pedaal dat onder meer een sustainer is, met een echt klassiek sustainpedaal van een piano! Net zo gek is de Bigsby, waarvoor Fender (met Gretsch eigenaar van Bigsby) toestemming gaf. De Bigsby doet wat een Bigsby moet doen, maar deze keer zit ie niet op pakweg een Gretsch gemonteerd maar op een pedaal.
Grandioos en uniek is de Motorsynth Mark II. ’s Werelds eerste elektro-mechanische desktopsynth. Acht elektromotoren draaien (zichtbaar!) in de juiste frequentie. Door de draaiende motoren krijg je een organischer geluid en je kan prachtig meerstemmige synthgeluiden en akkoorden maken.


Bij het Amerikaans/Amsterdamse Chase Bliss probeerden we de Onward. Dit is een zeer uitgebreid samplerpedaal, waarmee je prachtige sonische landschappen kan maken. Bevriezen en veranderen van noten, alles kan. De octaverfunctie klonk warmer, natuurlijker en reageerde sneller dan de meeste octaverpedalen die we kennen.

Stukjes
De Dobbo van het Belgische Butterfly Effects neemt kleine stukjes van je sound en verlengt ze, verkort ze verandert ze qua pitch en je krijgt zeer bijzondere ritmische patronen. Bij het Italiaanse AC Noises krijgen we een demonstratie van drie pedalen. De AMA is een reverb met oscillator en bit crusher, de Ricorda is een stereo granular reverb met freeze en loop en de Urla een CMOS fuzz met dubbele filter en wederom staan we versteld van de hoeveelheid geluiden. Vooral de reverb is een van de meest bijzondere die we gehoord hebben.


Zoals gezegd hebben we niet alles geprobeerd van de verschillende merken uit Amerika, Nederland, Griekenland, België, Frankrijk, Letland, Heerhugowaard, Zweden, Oostenrijk, Italië en meer. Ook bij Collision Devices, Cornerstone Music Gear, Elektron, JAM Pedals, Kernom, Drolo en Tasty Chips Electronics waren de koptelefoons de hele dag bezet.

zoeken
zoeken