North Sea Jazz Dag 3

Muzieknieuws 15-07-2013 11:53

De derde dag op North Sea Jazz was Kurt Rosenwinkel-dag. Een prachtig concert en een interessante Q&A van drie kwartier. We lagen aan z'n voeten! Maar er was meer moois, het coole spel van Isaiah Sharkey bijvoorbeeld, of het subtiele spel van Lage Lund, naast natuurlijk usual suspects als Marcus Miller. Binnenkort meer North Sea op deze site en in het blad, maar nu eerst ons relaas van Dag 3. Door Michiel Roelse m.m.v. Erk Willemsen



De zondag van North Sea Jazz: twee dagen al in de benen, lekker warm buiten, dus af en toe kokend heet binnen, met 25.000 m/v op een kluitje, en hot jazz all over the place. Jazz in de breedste zin van het woord, zoals iedereen nu ongeveer wel weet, dus van Windkracht 7 tot Sting, van experimenteel tot pop. Voorwaarde voor de North Sea Jazz organisatie is dat pop altijd verweven wordt met jazzy invloeden, en dat was dan ook al vrijwel overal het geval. Ook bij Sting, met de altijd smaakvolle fingerpicker Dominic Miller op gitaar, en een spontaan gastoptreden van Branford Marsalis. 

De dromen van Kurt Rosenwinkel
Hoogtepunt van de dag was voor ons het concert van Kurt Rosenwinkel en zijn nieuwe kwartet. Rosenwinkel speelde voornamelijk stukken van zijn nieuwe album Star Of Jupiter en wist daarmee anderhalf uur lang te boeien. Larry Carlton noemde hem onlangs ‘misschien wel de beste gitarist van dit moment’ en gezien Rosenwinkels optreden tijdens Eric Clapton’s Crossroads festival in Madison Square Garden in april eerder dit jaar, is zelfs Slowhand diep onder de indruk van de Amerikaanse jazzgitarist. Tijdens de Q&A dat na zijn fantastische optreden op het programma stond, vertelde Rosenwinkel  onder meer hoe Clapton hem - 'om ook eens een Strat uit te proberen' - een van zijn eigen Signature Stratocasters gaf. Ook vertelde hij hoe hij door een droom werd aangespoord om elke dag te werken aan het bereiken van zijn droom, en dat dat elke dag een beetje meer aan het uitkomen is. Op de vraag of de beloofde Kurt Rosenwinkel gitaarmethode binnenkort gaat uitkomen, antwoordde hij: 'ja, hij is bijna klaar, maar het kan net zo goed nog vijftig jaar duren...' Een uitgebreider verslag van het vragenuurtje met Rosenwinkel volgt binnenkort in Gitarist, met een videoregistratie op de site.

Isaiah Sharkey
Kort daarvoor, in een andere zaal, zagen we Chis Dave and the Drumhedz de grenzen van 'time' verleggen. De 24-jarige gitarist Isaiah Sharkey bleek opgewassen tegen de verraderlijk complexe ritmische opvatting van Dave. Hij deed er nog een schepje bovenop door volkomen autonoom crossrhythms toe te voegen aan het ongenaakbare ritmetandem Chris Dave-Pino Palladino. De solo's op zijn Ibanez Sharkey signature leverde gejuich van het publiek op, zo virtuoos met een scala aan technieken, waaronder virtuoos two hand tapping, met een briljant mooie toon uitgevoerd.  

De grote namen lieten zich ook gelden. Vaste North Sea gast Marcus Miller, met een show van subtiel tot uitgelaten, Bonnie Raitt met schitterend slidespel.

Lage Lund
Maar in de kleine zaaltjes vonden we de verrassingen. Bijvoorbeeld bij het Nederlandse septet Windkracht 7. Gitarist Reinier Baas wist, ondanks zijn wat krassende geluid, een paar spannende solo’s door de vier blazers heen te spelen. Ook het optreden van het uit New York afkomstige Owl trio was boeiend. Met de bezetting saxofoon, contrabas en gitaar brachten zij een subtiele mix van standards en vrije improvisatie, soms ook tegelijkertijd. Een van de standards die werd uitgevoerd was All ACross The City van Jim Hall, door gitarist Lage Lund mooi gespeeld op zijn Sadowsky Jim Hall model. De debuut-cd van het trio werd opgenomen in een verlaten kerkgebouw in Brooklyn. Kamerjazz op zijn best.

Lees hier het verslag van North Sea Jazz 2013, Dag 1

Lees hier het verslag van North Sea Jazz 2013, Dag 2

 

 

 

zoeken
zoeken