Winnaars IJzeren Podiumdieren 2007

Muzieknieuws 14-06-2007 00:36

De Vereniging Nederlandse Poppodia en –Festivals (VNPF) reikt jaarlijks IJzeren Podiumdieren uit in de categorieën, beste podium, beste festival, beste directie, beste programmeur en beste marketing campagne. De prijzen voor 2007 zijn uitgereikt tijdens het VNPF-Gala op 13 juni 2007 in Vera in Groningen.

Paradiso, London Calling, Robert Bangma, Joey Ruchtie en Luxor Live zijn de winnaars in de verschillende categoriën. De quotes van de nominatiecommissie over de winnaars staan hieronder uitgewerkt.

De winnaars zijn het resultaat van de stemming door de leden van de VNPF. De VNPF-leden hebben gestemd op 14 nominaties. De nominatiecommissie bestond in 2007 uit: Gerard Walhof (VPRO / 3voor12), Corné Bos (o.a. Belangenvereniging Dance, Veel Promo) , Odilo Girod (Coparck) en Bob van Heur (Belmont Bookings).

Beste podium: Paradiso, Amsterdam
“De betekenis van Paradiso voor Nederland en Amsterdam is niet te onderschatten. Paradiso is een uniek podium op onze aardkloot. Ondanks de vele producties hangt er een goede, ja haast relaxte sfeer. Acts voelen zich zeer gemakkelijk en welkom op het podium waar alles en iedereen speelt of heeft gespeeld. Gek genoeg is Paradiso niet eerder genomineerd voor een IJzeren Podiumdier, Hors Catégorie?”

Beste festival: London Calling (Amsterdam)
“Toonaangevend in de letterlijke zin van het woord. London Calling laat de bands van morgen zien. Het festival heeft een zesde zintuig voor het ontdekken van interessante acts. De reputatie van het festival reikt, met name over de Noordzee, tot ver buiten de landsgrenzen.”

Beste directeur: Robert Bangma (Vera, Groningen)
“Robert Bangma trekt bij Vera al jarenlang aan de touwtjes. En dat vooral achter de schermen van het, in bepaalde kringen, wereldberoemde Vera: één van de oudste en meest eigenzinnige podia van Nederland. Robert Bangma heeft die positie weten uit te bouwen en te consolideren zonder iets aan karakter in te leveren.”

Beste programmeur: Joey Ruchtie (Rotown, Rotterdam)
“Altijd op de hoogte van alle ontwikkelingen, zorgt Joey Ruchtie voor een spannende, vooruitstrevende programmering. Joey Ruchtie heeft een zeer goed gevoel voor wat er leeft in de lokale scene. Met zijn focus maakt hij het verschil tussen het 'data vullen' en het bezielde programma's maken.”

Beste marketing-campagne: Luxor Live Digitaal Tussen De Steigers (Luxor Live, Arnhem)
“Eind van dit jaar opent Luxor Live na een restauratie en grondige verbouwing de deuren. Om publiek, artiesten en boekers op te warmen en te laten weten dat er achter de bouwhekken al een pophart klopt, heeft men “Luxor Live Digitaal Tussen De Steigers” gerealiseerd. De gedachte is eenvoudig: enerzijds is er al aanbod (artiesten) en anderzijds zijn er veel muziekliefhebbers, maar het podium is nog niet klaar. Nu is bedacht om artiesten akoestische te laten optreden in en rondom de bouwplaats. Deze optredens worden gefilmd en vervolgens op internet gezet. Op deze manier kan de hele wereld zien dat er iets moois in Arnhem staat te gebeuren.”

De genomineerden waren
  • Nominaties beste podium: Rotown, Rotterdam; Worm, Rotterdam; Paradiso, Amsterdam.
  • Nominaties beste festival: Roadburn, Tilburg; Summerdarkness, Utrecht; Defqon.1, Almere; London Calling, Amsterdam.
  • Nominaties beste directeur: Eric van Eerdenburg, directeur van A Campingflight To Lowlands Paradise, Biddinghuizen; Guus van Hove, directeur van 013, Tilburg; Robert Bangma, directeur van Vera, Groningen; Pierre Ballings, directeur Paradiso, Amsterdam.
  • Nominaties beste programmeur: Joey Ruchtie, werkzaam bij Rotown, Rotterdam; Ben Kamsma, werkzaam bij Paradiso, Amsterdam; Ernst Jan Hölscher, werkzaam bij Perron 55, Venlo
  • Nominaties beste marketingcampagnes: De “auto- update”screensaver van Patronaat, Haarlem; Paradio van Paard van Troje, Den Haag; Luxor Live Digitaal Tussen De Steigers, van Luxor Live Arnhem.

Wat is en doet de VNPF?
De VNPF is dé branchevereniging van de poppodia en popfestivals van Nederland. Het doel is de bevordering van de poppodia en popfestivals door:

  • de collectieve belangen te behartigen
  • diensten te verlenen aan leden
  • verenigingsbijeenkomsten te organiseren

Daarnaast streeft de VNPF naar bevordering van levende popmuziek als podiumkunst, professionalisering van de popsector en de ontwikkeling en verbreding van de programmering van poppodia en –festivals. De VNPF bestaat sinds 1993 en heeft precies 100 leden.

zoeken
zoeken