Amsterdam Electric succesvol verlopen

Leif de Leeuw en Ryan Vroon gekozen tot Sena Young Talent

Muzieknieuws 18-12-2013 15:12

Zondag 15 december stond het Conservatorium van Amsterdam in het teken van de elektrische gitaar. Amsterdam Electric Guitar Heaven voltrok zich vanaf twee uur 's middags tot laat in de avond. Een beursgedeelte in de aula, de Gitarist Media Lounge met live interviews, Plug 'n' Play met Anton Goudsmit, een keur aan concerten en de finale van de Sena Young Talent Guitar Awards (met Tom Renet, zie foto links) maakten het tot een gevarieerde dag. Lees hier het verslag en bekijk de video's van de mini-concerten met Tom Broshuis en Bram Stadhouders.

In de Gitarist Media Lounge interviewden Mark van Schaick (hoofdredacteur van Gitarist) en Radio 6-programmamaker Co de Kloet vier gitaristen over hun leven, werk en spullen. Luisteraars in de Lounge en aula konden meegenieten van de improvisaties die Tom Broshuis (bekend geworden als gitarist van Mr & Mississippi en op het festival heavy in de weer met zijn trio Frank) en Bram Stadhouders ten gehore brachten tijdens hun interviews. Totaal verschillende set-ups brachten ze mee, en hun verhaal is ook bepaald niet vergelijkbaar; Broshuis ging van metal via postrock naar de singer/songwriter-insteek van Mr & Mississippi, waarbij zijn gitaarwerk voor veel kleur in de muziek zorgt. Broshuis speelde een ambient gitaarstuk waarbij geen effect op zijn pedalenplank onbenut bleef.

De interviews
Stadhouders groeide op met klassiek en jazz, dankzij zijn piano- en gitaarlesgevende moeder en vader. Hoewel hij ook heeft gerockt als jochie, koos hij voor jazz en later meer eigentijdse gecomponeerde muziek. Vorig jaar schreef hij voor de North Sea Jazz Festival compositieopdracht het grootse werk Henosis, dat ook op cd is verschenen. Dat Stadhouders een aardig potje Bach speelt liet hij horen tussen twee geïmproviseerde stukken in.


Jan Akkerman speelde niet; hij vertelde wel honderduit over Brainbox en blessures, over gitaarsynthesizers, zijn trouwe Les Paul en over fraaie Indonesische gitaren. En over Django Reinhardt, natuurlijk, die voor Akkerman als kind al zoveel betekende. Zijn jongste dochter, inmiddels student aan het conservatorium van Haarlem, deed hem terugkijken op zijn eigen conservatoriumopleiding, die hij in tegenstelling tot zijn reguliere middelbare school, in een keer doorliep.

Richard Hallebeek schoof fris als een hoentje aan na zijn enerverende optreden in de Blue Note-zaal van het Conservatorium en vertelde over zijn Suhr gitaar en Axe-FX II preamp/effectprocessor, alsmede de totstandkoming van zijn soloalbum Pain In The Jazz, waarop hij samenspeelt met een aantal beroemde fusioncollega's. Hij zette een aantal akkoordenschema's uiteen met voorbeelden; we weten nu onder meer hoe een drummer een fusiontrack componeert...

Young Talent

's Avonds stonden de twee finales van de Sena Young Talent Guitar Awards op het programma. Eerst de leeftijdscategorie t/m 30 jaar. In het strijdperk traden Jordi Repkes en Leif de Leeuw, beide begeleid door een eigen band. Jordi, die aan het Conservatorium van Amsterdam studeert, houdt van bands als Pink Floyd en Porcupine Tree en dat was duidelijk terug te horen in zijn verzorgde, melodieuze spel. Tegenstander Leif de Leeuw stuwde vooral in zijn laatste nummer de emoties hoog op met lange, bluesy solo’s, die het publiek niet onberoerd lieten.

In de categorie t/m 17 stapte eerst de 12-jarige Tom Renet het podium op. Hij waagde zich, begeleid door een backingtrack, o.a. aan een lange uitvoering van de Jimi Hendrix-klassieker Little Wing, wat hij met veel technisch vertoon (en hier en daar een klein ritmisch foutje) tot een goed einde bracht. Het feestelijk slot van deze finales werd gevormd door de 10-jarige Ryan Vroon, die met een Sly Stone-achtige act, compleet met glitters en zonnebril, visueel de show stal. De zeer bewegelijk Ryan (hij gebruikte een draadloos systeem) vergat echter niet te spelen en gaf, begeleid door een al even groovende band, funky, van phasing doordrenkte riffs ten gehore.

Na rijp beraad wees de jury Leif de Leeuw en Ryan Vroon als de winnaar aan in hun categorie. Ze krijgen beiden door Sena-directrice Anita Verheggen een handgebouwde Panucci gitaar uitgereikt. Extra prijs dit jaar was de Brandin Jan Akkerman Personal II, die door de naamgever en beschermheer van het festival aan de tweedeprijswinnaar in de categorie t/m 30 jaar, Jordi Repkes, werd overhandigd. De vierde finalist, Tom Renet, ontving o.a. een effectpedaal naar keuze.

Plug 'n Play

Tussen de twee finales kwam het Plug ’n Play-orkest aan bod, waar elke bezoeker die zich daarvoor had aangemeld en die een gitaar plus versterker(tje) had meegenomen, aan mee kon doen. Dit jaar speelde het orkest – 20 man sterk – een ‘conductie’ geleid door gitarist en festivaldirecteur Wiek Hijmans. Solist was Anton Goudsmit, die gewapend met een volumepedaal voor mooie solofills zorgde binnen het eenvoudige doch experimentele arrangement van het orkest. Halverwege ging het stuk over in Clocks van Coldplay, waarvan zelfs een couplet werd gezongen.

Na de prijsuitreiking konden de festivalgangers bijkomen van de emotie bij Jan Akkermans My Brainbox, met naast de gitaarvirtuoos zanger Bert Heerink in de gelederen. Het festival werd afgesloten met een uitvoering onder leiding van Wiek Hijmans van Steve Reichs Electric Counterpoint.   

Website Amsterdam Electric Guitar Heaven

zoeken
zoeken