Periphery: interview met gitarist Jake Bowen

Over ‘Periphery IV: Hail Stan’, zijn Ibanez JBM10FX en meer

Muzieknieuws 05-04-2019 12:57

De populaire progressieve metalband Periphery heeft een nieuw studioalbum. De zesde langspeler van de Amerikanen (en Brit) heet ‘Periphery IV: Hail Stan’ en is vandaag, 5 april 2019, uitgebracht op hun eigen label 3DOT Recordings. De groep wemelt van het gitaartalent. Gitaristen Misha Mansoor, Mark Holcomb en Jake Bowen hebben niet voor niets elk hun eigen signature gitaren en gear. We spraken Bowen over Periphery’s werkwijze, het gebruik van zo’n 150 gitaareffecten, de Axe-Fx in de praktijk, en zijn nieuwe signature gitaar: de betaalbare Ibanez JBM10FX-PWM. Bekijk in dit artikel ook de docu over het opnameproces van 'Hail Stan' en beluister het albu met de Spotify playlist helemaal onderaan!

tekst: Patrick Lamberts

De progressieve metalband Periphery, opgericht door Misha Mansoor, heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld tot sensationele live-act die ook nog eens heel goede studioplaten maakt. Mansoor heeft een bijzonder goed oor voor compositie en sounds, bassist Adam ‘Nolly’ Getgood bulkt van het mixtalent, en drummer Matt Halpern en de al even getalenteerde gitaristen Mark Holcomb en Jake Bowen vullen het geheel aan met hun ideeën en technieken. De dynamisch zingende Stencer Sotelo houdt zich te midden van het instrumentale geweld knap staande en is in zijn vakgebied minstens zo indrukwekkend. Zodoende valt er voor (metal)muzikanten uit iedere instrumentgroep wel wat bij Periphery te halen. Wij richten onze aandacht op het gitaarwerk, en in het bijzonder dat van Jake Bowen, want de neef van Dream Theater’s John Petrucci is aangesteld voor een promorondje door Europa.


‘Blood Eagle’, de snoeiharde eerste single van ‘Periphery IV: Hail Stan’

Het gitaarwerk van ‘Periphery IV: Hail Stan’ is opgenomen bij oprichter Misha Mansoor thuis. Zoals te zien in jullie YouTube-docu ‘Periphery - P4: The Documentary (The Making Of HAIL STAN)’ speelden jullie voornamelijk op jullie eigen gitaren, maar ook op die van elkaar en enkele andere modellen. Kozen jullie qua effectgebruik een al even hybride aanpak?
“We gebruikten zowel klassieke effectpedalen als onze Axe-Fx systemen en moderne plug-ins. Mischa heeft een onvoorstelbaar grote collectie aan effectpedalen. Als we samen of in ons eentje jammen dan kunnen we daaruit kiezen. Dit maakt het creatieve proces onvoorspelbaar en leuk. Met pedalen kun je fysiek veranderingen aanbrengen aan de sound en dat geeft toch een lekkerder gevoel dan werken met alleen de Axe-Fx of plug-ins. Je keuzes en instellingen zorgen bovendien voor custom geluiden en een eigen karakter.”

Wie heeft welke gitaarsolo’s ingespeeld voor ‘Periphery IV: Hail Stan’?
“De solo in Reptile is van Mark, de solo’s in Blood Eagle en Garden In The Bones zijn van Misha, en die in It’s Only Smiles en Follow Your Ghost zijn van mij. Dat zijn alle solo’s op het album. Die in It’s Only Smiles is mijn eerste mid-gain-solo. Het was leuk om eens iets meer ingehouden en klassieks te doen te midden van onze verder moderne muziek. Het dwong me om extra nauwkeurig te intoneren. Ik ben erg trots op het eindresultaat.”


‘It’s Only Smiles’: met de mid-gain-solo waar Bowen zo trots op is

Welke effecten gebruiken jullie live?
“Live gebruiken we wel alleen maar Fractal Audio Axe-Fx. Dat werkt gemakkelijk en consistent. In onze eerste geheugenplaats hebben we een clean, low gain, mid gain, high gain en lead toon ingesteld. Dat zijn onze basistonen. Die kunnen we kopiëren naar een ander patchnummer en specifieke effecten toevoegen die nodig zijn voor een bepaald nummer.”


De voor sommigen 'almighty' Fractal Audio Axe-Fx preamp/effectenprocessor (hier is de II XL+ afgebeeld)

Is het lastig om jullie studiogeluid naar het podium te vertalen?
“Voor mij wel. Ik speel van alles wat en gebruik zo’n 150 unieke geluiden. Dat is het met de Axe-Fx: je kunt maar blijven toevoegen, haha. De andere jongens gebruiken de Scenes optie van de Axe-Fx II veel. Ze hebben dus hun vijf basistonen en ze voegen effecten toe met Scenes. De partijen en experimentele geluiden die ik speel vereisen live wat meer nuances: of dat nou gaat om delays of tempo gerelateerde effecten. Ik speel dan ook ritmes, solo’s en sfeervolle toevoegingen - ik doe zelfs backing vocals. Ik vind het leuk om mezelf tot het uiterste te dwingen. Dat zie ik als een uitdaging. De andere jongens zouden het ook kunnen doen, maar zij vinden het prima om het serieuzere werk aan mij over te laten. Zo kunnen zij meer ouwehoeren op het podium. Dat doen ze dan ook veel meer dan ik. Maar daar ga ik in de toekomst meer aan bijdragen!”

Periphery, met Jake Bowen helemaal op links (foto: Travis Shinn)

Hebben jullie tijdens optredens altijd al een vaste rol gehad?
“Voorheen waren onze live-rollen vaster en speelden Mark en Misha hoofdzakelijk de ritmepartijen: links dan wel rechts van het stereospectrum. Ik zat in het midden met contrapartijen, ambientgeluiden of leads. Dankzij de Axe-FX’s, die midi schakelen, kunnen we tegenwoordig gemakkelijker de rollen herverdelen. Dit moeten we wel voorafgaand aan een tournee doorspreken en programmeren.”

 


Jake Bowens Ibanez JBM10FX-PWM signature elektrische gitaar


Detail van Bowens signature DiMarzio Titan elementen

Begin dit jaar is je Ibanez JBM10FX-PWM signature elektrische gitaar verschenen. Wat kan je hierover kwijt?
“Het is een betaalbare versie van mijn JBM100 Prestige signaturemodel. Mensen met een krantenwijk kunnen dit model ook betalen. De gitaar heeft een vaste brug, de Gibraltar Standard II, en bevat mijn signature DiMarzio Titan elementen. De JBM10FX is een zessnarig model dat standaard wordt geleverd met de stemming CGCFAD - maar die kun je natuurlijk aanpassen. We hebben de kosten zoveel mogelijk proberen te drukken zonder aan kwaliteit in te boeten. Mijn filosofie omtrent mijn signature gitaren is dat ik nooit iets zal uitbrengen waar ik niet zelf live op zou spelen.”


Jake Bowen en zijn nieuwe betaalbare signature gitaar in actie

Uit welke houtsoorten is de JBM10FX samengesteld?
“Mijn oudere hoofdgitaren hebben een mahonie body met esdoorn top. De halzen bestaan uit vijf stukken babinga esdoorn en hebben een ebben toets. De JBM10FX heeft een nyatuh body met esdoorn top. De hals bestaat uit drie stukken babinga esdoorn en heeft een jatoba toets. Ik heb wat andere houtsoorten gekozen om het van mijn andere signaturemodellen te onderscheiden. Ik merkte dat mijn oudere gitaren behoorlijk zwaar zijn. Hoewel ik nog steeds het geluid en het gevoel ervan waardeer, wilde ik wat experimenteren met lichtere gitaren. Nu vind ik beide te gek. Ze hebben beide hun voor- en nadelen, maar ik kan ze afwisselen en er vrij mee experimenteren. Een luxe!”


‘Periphery - P4: The Documentary’ biedt uitgebreid inzicht in het opnameproces van ‘Periphery IV: Hail Stan’

zoeken
zoeken