aanmelden
Winkelketen Keymusic gered: doorstart een feit!
Primeur: eerste interview met nieuwe eigenaar Jan t Hoen
Muzieknieuws 01-07-2019 15:19
Jan t Hoen van Hoad Holding is de nieuwe eigenaar van Keymusic. De ontwikkelaar en belegger, tevens eigenaar van muziekmakerscentrum Q-Factory in Amsterdam en drummer van Wild Romance, heeft een doorstart mogelijk gemaakt. Hij neemt alle Nederlandse zaken en Belgische aandelen van Keymusic over. Ook heeft hij ‘heel specifieke plannen’ met het merk. In een eerste interview met 't Hoen over deze overname, zegt de redder in nood: “Ik ga er vanuit dat er tien miljoen euro voor nodig is om dit bedrijf weer op de rit te krijgen.”


De Keymusic winkel in Rotterdam


door Patrick Lamberts 
Musicmaker, Gitarist, De Bassist, Slagwerkkrant, Interface
Meet Music.com, ProSoundLight.net

Onlangs werd bekend dat de Nederlandse tak van Keymusic faillissement had aangevraagd. Er was hoop op een doorstart. Die is er nu. Zakenman en drummer Jan ’t Hoen is in het avontuur gesprongen en mag zich de nieuwe eigenaar van Keymusic noemen. Onderweg naar zijn vakantiehuis in Spanje doet hij vast uit de doeken wat hij van plan is en waarom het onder zijn bewind wel zou moeten slagen.


Jan 't Hoen - foto Maaike Ronhaar

Wanneer besloot je om Keymusic over te nemen?
“Onlangs werd ik door curator Sjoerd Warringa gebeld met de vraag of ik niet nog eens wilde kijken naar een mogelijke overname. We moesten binnen een week oude memoranda doorspitten en de laatste stand van zaken bekijken. Daarnaast deden we globaal wat interviews met betrokkenen. Inmiddels heb ik alles in Nederland en de aandelen in België overgenomen, want ik wilde niet alleen Nederland. In België loopt het goed met Keymusic, die is daar marktleider. Ik heb gezegd dat ik het voor bedrag X wel wilde doen.”

Kun je een schatting van ‘bedrag X’ geven?
“Dat vinden jullie natuurlijk wel leuk om te weten... Ik ga er vanuit dat er tien miljoen euro voor nodig is om dit bedrijf weer op de rit te krijgen. Een aanzienlijk deel daarvan hebben we al in kas. De rest zullen we moeten herfinancieren.”

Je zei of je ‘nog eens wilde kijken naar een mogelijke overname’: je bent daar dus al eens eerder voor benaderd?
“Ik heb er inderdaad al eens eerder serieus over nagedacht. Keymusic is namelijk huurder bij ons in Q-Factory, Amsterdam, dus het bedrijf is me welbekend. Voorheen vond ik het echter zakelijk niet verstandig om Keymusic over te nemen, want het bedrijf werd zwaar gefinancierd.”

Waarom was het deze keer wel aantrekkelijk om Keymusic over te nemen?
“Omdat er een faillissementssituatie was. Op zo’n moment wordt alles binnen een bedrijf als het ware bevroren en kan je beter inschatten wat er waardevol is binnen zo’n organisatie en wat niet. Met andere woorden: als je je bedrijf wilt verkopen en je er iemand bij wil betrekken, dan heeft de verkoper altijd een mooi verhaal paraat, maar bij een faillissement is dat mooie verhaal even weg. Wat overigens niet wegneemt dat Keymusic een mooi bedrijf is met ongelooflijk gemotiveerde mensen. En daar gaat het vooral om. Het gaat niet per se om de panden, maar vooral om de mensen die er werken, want zij hebben een enorme passie voor muziek.”

Houden alle medewerkers hun baan? Blijft de Belgische directeur Francky Dedeyne bijvoorbeeld aan?
“Op dit moment heb ik nog geen enkele beslissing genomen over het personeel. Onder meer omdat ik de mensen niet ken of niet goed genoeg ken, dus dat zou niet fair zijn ten opzichte van hen. Ik ga eerst kijken naar wat iedereen binnen de organisatie doet. Francky is een heel belangrijke geweest voor Keymusic. Of dat straks ook nog zo is, moet nog blijken. Misschien dat ik voor het Nederlandse deel een aparte directeur aanstel, maar dat weet ik nog niet.”

Alle winkels blijven wel open?
“Daar ga ik vanuit. Ze blijven sowieso voorlopig open. Er zal op korte termijn dus niet gek veel veranderen. Maar er moet natuurlijk iets veranderen, want het ging niet goed. Ik ga dus terug naar de tekentafel en kritisch kijken naar de omvang van de winkels en of de grootte van de panden anno 2019 overal nog verantwoord is. Maar ik zal eerder activiteiten aan de winkels gaan toevoegen dan ze sluiten. Ik wil wel groeien. Dat doe je door winkels zelfstandig te maken met ondernemers erin. Dat wordt wel anders. Ik zal me meer focussen op zelfstandigheid van winkels.”

Je gaat dus meer met franchisenemers werken?
“Dat heeft altijd een wat nare klank, maar ja. Wij gaan wel een stapje verder, omdat er natuurlijk in alle winkels een enorme voorraad moet zijn, wat voor ondernemers lastig is om allemaal te financieren, dus daar zullen we een ondersteunende rol in gaan spelen. Hoe precies, moeten we nog uitzoeken.”


Keymusic AKA Rock Palace in Den Haag

Blijft het pand van Rock Palace in Den Haag - wat ook van Keymusic is - leeg staan of gaat daar nog iets mee gebeuren?
“Rock Palace in Den Haag is een ongelooflijk belangrijke muziekwinkel. Ik kan er echter niet nu al iets over zeggen. Ik wil eerst goed praten met de mensen die daar werken en samen kijken wat we kunnen verbeteren. Kijk: je kunt altijd kleiner gaan. Weer terug naar iets net zo groots is lastiger en duurder. Dus daar moeten we nog even serieus naar kijken.”


“We gaan naast gitaren en versterkers vooral ook meer kennis verkopen”


Wat voor specifieke ideeën heb je die deze doorstart moeten laten slagen?
“We hebben in Q-Factory al zo’n vijf jaar kunnen proefdraaien. Daarbij hebben we veel dingen uitgeprobeerd en ook fouten gemaakt. Inmiddels hebben we een goede balans gevonden. De belangrijkste les is dat je tegenwoordig niet een instrumentenwinkel meer kan zijn die alleen maar spullen verkoopt. Zo’n verkooppunt moet tevens een plek zijn waar muziekmakers samenkomen - en misschien ook wel muziekliefhebbers. De grens tussen muzikanten en muziekliefhebbers vervaagt namelijk steeds meer. Om je maar een voorbeeld te geven: tegenwoordig is het bij sommige concerten voor bezoekers zelfs mogelijk om hun eigen live-mix te maken met een persoonlijk mixertje. Op een vergelijkbare manier moeten muziekwinkels ook meer zijn dan alleen een verkooppunt, die op maat gemaakte service leveren. Het is leuk als je driehonderd gitaren in een winkel hebt staan, maar dan kun je er beter honderd uitstallen en op de gewonnen vrije plek een werkplaats installeren met iemand die gitaren kan afstellen en klanten kan adviseren welke versterker ze het beste kunnen aanschaffen. We gaan dus naast gitaren en versterkers vooral ook meer kennis verkopen, zoals in Q-Factory nu ook al gebeurt.”

Komt er ook meer online-activiteit?
“Ook de online-platforms worden aangepakt. Volgens mij ontbreekt er zelfs een app. Dat zijn dus zaken waar we nu eerst naar gaan kijken. We willen goede producten blijven leveren, tegen concurrerende prijzen. Omdat we veel met zelfstandige winkels werken vind ik het belangrijk dat zij ook een eerlijk aandeel krijgen van de online-verkoop. Zo’n webshop is ooit in het leven geroepen om winkels overbodig te maken, maar ik zie nog heus een meerwaarde in een winkelpand. Het is namelijk wel zo dat kopers in een echte winkel gaan uitproberen. Alleen kopen ze vervolgens hun spullen goedkoper online. Ik vind het niet meer dan normaal dat winkeliers dus ook een eerlijk deel van de online-opbrengst krijgen. Hoe dit precies bij Keymusic in elkaar steekt: daar moet ik me nog goed in verdiepen.”

Hoe gaan jullie te werk?
“We gaan allereerst een goede inventarisatie maken en kijken hoeveel geld we voor de komende maanden nodig hebben. Daarnaast kijken we hoe we met de leveranciers goede afspraken maken die voor beide partijen goed zijn. Van iedereen die mij het mes op de keel zet, neem ik meteen afscheid. Een samenwerking moet voor alle meewerkende partijen aantrekkelijk zijn.”

Heb jij alle instrumenten en inboedel die nu nog in de winkels staan overgenomen?
“Ik koop ‘cash en debt free’, zoals dat heet. Dat wil zeggen dat het geld dat erin zit niet van mij is en de schulden ook niet. Ik betaal een behoorlijk bedrag, maar de curator heeft nog een behoorlijke schuld in te lossen bij de ING bank, die schuldeiser is. En de curator bepaalt verder waar de geldstromen naartoe gaan. Daar bemoei ik me verder niet mee. Maar er zijn natuurlijk bedrijven die instrumenten onder voorbehoud hebben geleverd en die zullen wel hun spullen terug willen halen, voor zover ze dat nog niet hebben gedaan. Met hen zal ik nieuwe afspraken moeten maken. Ik voorzie daarin echter geen al te grote obstakel, want ik denk dat iedere leverancier graag zijn spullen tentoongesteld ziet in winkels.”

Wat merkt de klant van de overname?
“Niet veel, behalve dat de winkels op dit moment een stuk leger zijn. Leveranciers zijn natuurlijk een stuk voorzichtiger geworden met het aanleveren van producten. Maar dit moet snel weer op orde gebracht worden. Ik ben nu onderweg naar mijn vakantiehuis in noord-Spanje. Vanuit daar zal ik dingen in gang zetten. Maar het is in ieders belang, ook die van de leveranciers, om snel om tafel te gaan.”

Los van Keymusic, ben je ook bezig om een Q-Factory op te zetten in Antwerpen (Jans geboorteplaats). Hoever staat het daarmee?
“We hebben inmiddels een aantal locaties bezocht, maar ze zijn niet allemaal geschikt. We hebben wel al een paar mooie dingen gezien. Maar ik kan maar één ding tegelijk. De focus ligt nu eerst op Keymusic, maar we zijn dus op de achtergrond aan het zoeken naar de mogelijkheden. We zijn in Q-Factory, Amsterdam al bezig om toursupport mogelijk te maken en backlineverhuur te regelen, waardoor het voor Amerikaanse en Engelse bands aantrekkelijker wordt om in Europe te komen touren. Dit wil ook onder de vlag van Keymusic gaan doen.”

Ook ben je bezig om een gitaarfonds op te richten. Dit fonds moet het voor gitaristen mogelijk maken om chique gitaren te lenen, voor bijvoorbeeld albumopnames of belangrijke optredens. Wat kan je daarover kwijt?
“Ook dit wil ik wel combineren met Keymusic, maar dit is niet iets commercieels. Het gaat erom dat waardevolle instrumenten gebruikt blijven worden door jonge, talentvolle muzikanten. Ik ben hier al een tijd mee bezig. Een goede naam heb ik nog niet. Maar ik sta open voor sponsoren, dus tegen het juiste bedrag kan de sponsor de naam kopen. Daar ben ik niet vies van. Het moet wel allemaal ‘fair’ zijn.”

Je bent er maar druk mee. Heb je nog wel vrije tijd?
“Ik moet inmiddels wel rekening houden met mijn familie. Ik heb al een festivaloptreden gepland staan met Wild Romance op de verjaardag van mijn vrouw. Die datum was ik vergeten te blokkeren. Nu heb ik ook nog ‘en passant’ Keymusic overgenomen, dus je kan je voorstellen dat dit wel de nodige discussie heeft opgeleverd, haha. Ik ga nu dus eerst een paar dagen vakantie vieren, en misschien tussendoor een paar uurtjes werken. Maar ik laat me niet gek maken, ook niet door de mensen die zo nodig op social media weer hun mening moeten geven.”

www.keymusic.com

 
Jan 't Hoen achter de drums in zijn studio - foto Maaike Ronhaar