Muzikantendag 2008

Geslaagde editie in Tilburg

Muzieknieuws 27-05-2008 10:37

Dé ontmoetingsplek voor (amateur)muzikanten en professionals uit de industrie is de jaarlijkse Muzikantendag, waarvan editie 2008 plaatsvond op zaterdag 17 mei in de Tilburgse 013 en het naastgelegen V39 en Cul de Sac.

Na de opening door Henk Westbroek gaf jazzpopband Room Eleven een intiem optreden in de Grote Zaal van 013, omgedoopt tot Engine Room, omdat men hier een kijkje kon krijgen in de geoliede ‘machinekamer’ van de bands. Room Eleven en Voicst speelden enkele nummers op de vloer voor het podium en tussendoor stelden presentatoren en publiek de bands allerhande vragen. De mensen in de zaal hielden zich redelijk stil, maar Room Eleven gaf door veel te spelen en te vertellen toch een prima kijkje in de keuken van de band.

Bij Voicst stond het publiek tijdens het laatste nummer Porn letterlijk tussen de band, om de machine écht van dichtbij te kunnen bekijken. Spannend in deze leuke sessie was het moment waarop drummer Joppe, tot zichtbaar ongenoegen van zanger/gitarist Tjeerd, vertelde promo-optredens voor radio, tv en commercie – waarbij je de hele dag aan het sjouwen bent voor tweeënhalve minuut rocken - vreselijk te vinden. Uiteindelijk moest Tjeerd toegeven dat het inderdaad weinig met muziek te maken heeft, maar er ‘nu eenmaal bij hoort’.

Niet alleen de reguliere zalen van 013 werden tijdens de Muzikantendag gebruikt, maar ook de kleedkamers en oefenruimtes. In Oefenruimte 3 gaf gitarist Joep Pelt een Masterclass over Afrikaanse en in het bijzonder Malinese gitaarmuziek. De boomlange gitarist liet voorbeelden van Malinese en Ethiopische muziek horen en wees op de overeenkomsten en verschillen met westerse blues, jazz en rock ‘n roll. Regelmatig demonstreerde hij een en ander vakkundig op gitaar.

Pelt speelde ook fragmenten van het album dat hij met de Malinese gitarist Lobi Traoré maakte en vertelde over hun samenwerking. Zo schijnt Traoré tijdens het opnameproces in een studio in Bamako vooral geslapen te hebben. Verder ging Pelt, naar aanleiding van vragen uit het publiek, in op de zang en composities. Ondanks dat de gitarist zelf vond dat hij lang niet genoeg en slecht gestructureerd had verteld, was het een zeer informatieve, humoristische en boeiende masterclass.

Hierna nam Otto Wichers, beter bekend als Lucky Fonz III, het stokje van hem over in Oefenruimte 3, ditmaal bomvol. De Amsterdamse singer/songwriter vertelde over het schrijven van liedjes en ging voornamelijk in op de teksten. Zo is hij van mening dat een tekst niet altijd over jezelf hoeft te gaan en niet in de eerste persoon hoeft te zijn. Dit illustreerde hij met Once I Was A Lady, waarin hij verschillende malen van persoonlijkheid wisselt. In Poor Carolina liet hij horen dat een tekst ook niet altijd chronologisch hoeft te zijn.

In de Soundroom maakten Blowbeat en Leendert Haaksma hun opwachting. De band, met ook in de gelederen Ton Engels (zie interview in Gitarist 207), speelde na een lange soundcheck - ook leerzaam, zullen we maar zeggen - en een sanitaire stop van Engels een korte set, waarna Gitarist-redacteur Steven Faber Leendert Haaksma aan de tand voelde over diens Hook versterkers. Haaksma legde uit hoe hij tot de geluiden en mogelijkheden van zijn modellen, twee toppen, gekomen was en wat de (productie)technische haken en ogen zoal waren. Voor de nabije toekomst kondigde hij een 20-watt combo aan. Na dit leerzame minicollege sloot Blowbeat dit onderdeel af met nog een paar strak gespeelde nummers.

Op de Gitaarworkshop van Sun Caged- en Stormrider-gitarist Marcel Coenen was een publiek met opvallend veel kennis van metal- en fusionzaken afgekomen. Zo werden er vragen gesteld over legatospel, sweep picking, arpeggio’s en het gebruik van de vibratohendel. Shredder Coenen illustreerde zijn antwoorden aan de hand van zijn eigen nummers en geïmproviseerde loopjes. Met open mond keek het publiek toe hoe zijn hand met ogenschijnlijk gemak razendsnel over de hals van de gitaar bewoog. Waanzinnig!

Net als vorig jaar was voor veel mensen Smashing Guitar het hoogtepunt van de dag. Bezoekers van de Muzikantendag konden zich bij de stand van Gitarist inschrijven voor dit onderdeel. Uit de inschrijvingen werden vijf gelukkigen gekozen die een akoestische smashgitaar in handen kregen, ter beschikking gesteld door de Amsterdamse muziekwinkel Dirk Witte. Ook had één deelneemster haar eigen afgekeurde gitaar meegebracht om op het podium van onze eigen Soundroom (Kleine Zaal 013) te versplinteren.

De gitaren werden onder begeleiding van Cowboys From Hell van Pantera tot brandhout geslagen. Degene die dit op de meest spectaculaire wijze wist te doen, kreeg een prachtige Epiphone uitgereikt door presentator Denvis. Na al headbangend nog een laatste poging gedaan te hebben zijn smashgitaar te bespelen, wist Theun Sponselee het meeste publiek achter zich te krijgen tijdens de applausmeting.

Voorafgaand aan het smashen werd er een Epiphone Les Paul uitgereikt aan Pieter-Jan Pauwels voor het maken van het mooiste filmpje waarin een gitaar vernietigd wordt:

Tijdens Smashing Guitar konden de mensen die instrumentenvernietiging heiligschennis vinden terecht in de Grote Zaal. Daar vond de jaarlijkse uitreiking van de Duiveltjes plaats, de prijzen voor de beste Nederlands popmuzikanten van het afgelopen jaar, toegekend door collega-muzikanten. Ruben Hoeke van de Ruben Hoeke Band won het Duiveltje in de categorie Beste Gitarist. Dick Brouwens, bekend van onder andere Daryll-Ann, Do-The-Undo en de band van Ellen ten Damme, won het Duiveltje voor Beste Bassist. Ten Damme won zelf het Duiveltje voor Beste Zanger(es).

Bekijk hier het verslag van festivaltv.nl (let op de ‘cameo’ van de Gitarist-stand!):

zoeken
zoeken