aanmelden
Emiel Scholsberg en het Dutch Fretless Guitar Festival
11 mei 2019 & 12 mei 2019 - Q-Factory Amsterdam
Muzieknieuws 16-04-2019 13:04
Emiel Scholsberg is een van de organisatoren van dit bijzondere festival rondom de fretloze gitaar. In een video-interview vertelt hij ons alles over het festival én demonstreert hij alle ins en outs van het bespelen van een fretloze gitaar, inclusief een video waarin hij het spel toepast in een trio. Met Gitarist zijn we partner van dit event.

Lees elders op Gitarist.nl alles over de programmering van het Dutch Fretless Guitar Festival in het weekend van 11 en 12 mei in Amsterdam. 

Kijk hier naar een korte sessie met Emiel Scholsberg bij ons op de Gitarist-redactie, met Remo van Osch op bas en Koen Wijnen op drums. 


Emiel Scholsberg legt uit

Hij leerde zichzelf met Jimi Hendrix als enige bron al luisterend spelen. Gedurende de jaren die volgden werd zijn wens om in de muzikale voetsporen van Hendrix te treden steeds sterker. Uiteindelijk besloot Emiel Scholsberg zijn studie Theologie aan de Universiteit van Tilburg op te geven, om zich helemaal op de muziek te richten. In 1999 werd hij toegelaten tot de Rockacademie en tijdens het afstuderen was hij er al werkzaam als docent en studieloopbaanbegeleider. Daarnaast bezit hij een vooropleiding dat de Rockacademie ieder jaar van studenten voorziet. Verder is hij frontman van Frimangron.

De redactie ging in gesprek Emiel Scholsberg om meer te weten te komen over het evenement en de fretloze gitaar, inclusief een demonstratie van hoe je de fretloze gitaar in kan zetten. 

Bekijk het interview hier: 

 

Festival
Voor Scholsberg is het ook nog een beetje een verrassing wat er op het festival te zien gaat zijn. "Ik weet eerlijk gezegd zelf ook niet precies van elke artiest wat ze doen, maar dat maakt het festival juist zo mooi. Als je op zo’n instrument wil spelen moet je anders naar muziek durven te kijken dan je gewend bent. Dat idee alleen al is interessant en verfrissend."

Wel is Scholsberg er zeker van dat het programma heel gevarieerd gaat zijn. "Ik ben nog helemaal niet lang bezig in de scene maar je hebt de meest uiteenlopende vormen. Er zijn mensen die in de microtonaliteit zitten, in de blues, de alternatieve scene, er is zelfs iemand die werkt met de combinatie van rock en beats. Het is in ieder geval niet standaard. Het is een kleurrijk festival met kleurrijke mensen."

De fretloze gitaar
Zelf heeft Scholsberg deze bijzondere manier van gitaarspelen ook opgepakt. Hoewel hij meteen verkocht was bij het bespelen van de fretloze gitaar, merkte hij wel dat het heel anders is. "Het grootste verschil vind ik dat je bewuster moet gaan spelen. De toonhoogtes liggen heel dicht bij elkaar. Ik zat er zelf steeds naast toen ik begon met spelen. Het is alsof je oren even nodig hebben om te bedenken dat ze op moeten letten." Volgens Scholsberg is het dus een hele omschakeling, maar er staat wel iets tegenover: "Het betekent wel dat je veel meer vrijheid hebt. Je kan het vergelijken met een stem, waarbij je kan bepalen wat je met een bepaalde noot wil doen. Hierdoor kan je een hele andere sound creëren dan met een reguliere gitaar."

Ook het opdrukken van de snaren zit er bij de fretloze gitaar niet in. In plaats daarvan moet je naar andere hoogtes sliden. "In het begin voelde ik me opgesloten, maar dat was gewoon een kwestie van wennen", vertelt Scholsberg. "Je hebt veel meer controle over het verloop van de 'bends'. Je kunt er eindeloos mee variëren."

Referentie
Het lastige aan fretloze gitaren is natuurlijk dat je niet precies weet waar je moet spelen. Hiervoor hebben ze aan de zijkant van de hals met streepjes en puntjes aangegeven waar de fret aangegeven waar de fretten normaal gesproken zouden zitten. "Ik dacht dat dit een grote hulp zou zijn, maar dat is het niet, haha." Als je speelt kijk je scheef op de hals, waardoor je je vingers niet recht onder het stipje neerzet. "De stippen zijn voor mij meer een referentie van waar ik ongeveer moeten spelen, en de rest doen mijn oren en mijn muscle memory."

Mogelijkheden
Zoals eerder al benoemd is, zijn er heel veel genres mogelijk met de fretloze gitaar. Wat Scholsberg opvalt is dat voor improvisatie de fretloze gitaar heel geliefd is. "Dat zal ook wel iets te maken hebben met de grote variatie die je hebt qua toonkeuze." Soms doet de gitaar je wel een beetje denken aan slidegitaar, maar dit ligt vooral aan de persoon die erop speelt vertelt Scholsberg. "Als ik slidegitaar speel op een normale gitaar voel ik me beperkt. Op een fretloze gitaar heb je als het ware onder elke vinger een slide, maar kan je ook gewoon melodiën spelen."

Uit je dak
Riffs spelen gaat moeilijker als op een gewone gitaar, je moet meer je best doen om de noten gedefineerd te spelen. Toch kan je er prima op rocken volgens Scholsberg: "Je kan er helemaal uit je dak mee gaan. Wat betreft screams en squeels is zo’n gitaar geweldig." Natuurlijk is niet alles mogelijk op de fretloze gitaar. "Er zijn zeker dingen die ik op een gewone gitaar heel mooi vind, die ik mis op een fretloze gitaar. Ik hou heel erg van klusterakkoorden, en die krijg je hier echt niet op."

Akkoorden?
Toch kan je zeker akkoorden spelen op het instrument. "Het is lastig, maar wel heel mooi als het lukt. Je moet met andere voicings werken, maar dat vind ik niet erg. Ik hou heel erg van open voicings. Die speel ik op de normale gitaar namelijk ook graag. Als de akkoorden op een fretloze gitaar lukken vind ik dat heel mooi klinken." (Mees van Dijk)

Vigier
Bekijk op de site van Vigier de twee modellen fretloze gitaren die ze in de catalogus hebben.  

Lees elders op Gitarist.nl alles over de programmering van het Dutch Fretless Guitar Festival in het weekend van 11 en 12 mei in Amsterdam. Inclusief tijdschema.

Dutch Fretless Guitar Festival 
zaterdag 11 en zondag 12 mei, Q-factory, Amsterdam 
Het festival komt tot stand in samenwerking met Gitarist Magazine, Amsterdam Guitar Heaven, Guitarmatrix, BMEC College of Music en Vigier Guitars, en wordt georganiseerd door Emiel Scholsberg, Willem Niehorster, Jack Pisters en Han van den Essenburg.