Workshop Latin - de audiovoorbeelden

Zonnige zomerklanken

Gitarist Extra 26-07-2013 10:07

Latijns-Amerikaanse muziek zit vol opwindende ritmes en is leuk om te spelen. Zoek een plekje in de zon en geniet van de audiovoorbeelden bij de workshop, waarvan je de uitgebreide toelichting en het notenwerk vind in Gitarist 269, augustus 2013. Er komen zeven latinstijlen voorbij, waarvan je hier de audiovoorbeelden vindt die je met de noten kan meelezen.

Er zijn audiovoorbeelden en begeleidingstracks van alle zeven stijlen om te oefenen en wat eigen ideeën uit te proberen. Dank aan Pete Riley voor zijn drumwerk.

Voorbeeld 1 Mambo
De mambo stijl is snel en leuk om te spelen. Dit stuk klokt in op 220 bpm en met zo’n snelheid is onderstaand voorbeeld een behoorlijke uitdaging. Het schema heeft wel iets van jazz, met zijn IImin, V, I progressie (Am7 - D9 – Gmaj7), en de IImin, V7 een toon hoger (Bm7 – E9) . Hier hoort een tumbaobaslijn bij, dus concentreer je op de eerste tel!

Dit audiofragment bevat het stuk van voorbeeld 1

Dit audiofragment bevat de begeleidingstrack van voorbeeld 1

Voorbeeld 2 Samba

Ook dit stuk is vrij snel (220 bpm). Oefen eerst langzaam en werk geleidelijk naar het streeftempo toe. De akkoorden zijn gebaseerd op een IImin-V akkoordenschema in twee verschillende toonsoorten. Als eerste is daar B{molteken}min7 naar E{molteken}7 (IImin, V in A{molteken} majeur) en daarna Cmin7 naar F7 (IImin, V in B{molteken} majeur). Ook hier is de harmonie gebaseerd op jazz en dat klinkt geweldig met die sambagroove. Dit stuk speel het best met je vingers.

Dit audiofragment bevat het stuk van voorbeeld 2

Dit audiofragment bevat de begeleidingstrack van voorbeeld 2

Voorbeeld 3 Bossanova
De bossanovastijl klinkt heerlijk relaxed, terwijl er wel vaak complexe akkoorden in worden gebruikt. Ook hier weer een jazzy IImin-V en vanaf maat 9 lijken de akkoorden wel wat op een beroemde compositie van Antonio Caros Jobim. De gitaarpartij van dit stuk is nogal complex omdat er een baslijn, akkoorden en een melodie gecombineerd moeten worden. Bestudeer het aanslagpatroon in de tablatuur en begin langzaam – zonder flink oefenen wordt het niks met dit stuk.

Dit audiofragment bevat het stuk van voorbeeld 3

Dit audiofragment bevat de begeleidingstrack van voorbeeld 3

Stijl 4 Chachacha
Deze gitaarpartij combineert octaafintervallen met chromatische passages en een syncopisch ritme. Het stuk begint met een klassieke manier om twee maten van een mineurseptiem akkoord op te leuken. Deze dalende lijn vanaf de grondtoon geeft ons de akkoorden Bm, Bm/maj7, Bm7 en Bm6 (denk maar aan Stairway To Heaven of Michelle). Door het octaafinterval klinkt de passage krachtiger en is hij lastiger te spelen – maar wel de moeite waard.

Dit audiofragment bevat het stuk van voorbeeld 4

Dit audiofragment bevat de begeleidingstrack van voorbeeld 4

Voorbeeld 5 Salsa
In dit stuk wordt afgewisseld tussen E7 en Am akkoorden. Dat akkoordenschema is een latin-klassieker en direct herkenbaar (denk maar aan Santana!). De gitaarpartij laat drie verschillende ideeën zien voor de montuno en kan gespeeld worden met vingers, plectrum of een combinatie daarvan. Deze groove maakt ook gebruik van een tumbaobaslijn en is lastig om consistent te spelen. Volg daarom de vingerzetting en aanslagtips in de tabulatuur.

Dit audiofragment bevat het stuk van voorbeeld 5

Dit audiofragment bevat de begeleidingstrack van voorbeeld 5

Voorbeeld 6 Rumba
Ook deze gitaarpartij bestaat weer uit een montuno, ditmaal met octaven en syncopen. Je kunt het met je vingers spelen, maar een combinatie van plectrum en vingers werkt naar mijn mening beter, met name als je op een staalsnarige gitaar speelt. Begin langzaam en pas op voor de baslijn, die weer op de vierde tel begint. Aanwijzingen voor je linker- en rechterhand vind je in de tabulatuur; misschien vindt je het prettiger om vanaf maat 9 een barré met je wijsvinger neer te leggen. 

Dit audiofragment bevat het stuk van voorbeeld 6

Dit audiofragment bevat de begeleidingstrack van voorbeeld 6

Voorbeeld 7 Merengue
Deze merengue is erg leuk om te spelen, maar ook een uitdaging vanwege het snelle tempo. Let daarom op de aanwijzingen voor de vingerzetting in de notenbalk. Oefen de vingerzetting en aanslagpatronen langzaam en werk zo naar het gevraagde tempo toe.

Dit audiofragment bevat het stuk van voorbeeld 7

Dit audiofragment bevat de begeleidingstrack van voorbeeld 7

zoeken
zoeken