Opdrukken en vingervibrato

Audio bij workshop Gitarist 277, april 2014

Gitarist Extra 21-03-2014 13:03

Opdrukken en vingervibrato zijn de twee beste manieren om je gitaarsolo’s expressiever te maken. In Gitarist 277, april 2014 vind je een exclusieve les in rock- en bluesvibrato die laat zien hoe je werkelijk álles uit een snaar wringt. Tijd voor vingeroefeningen!

Opdrukken
Hoewel het een veelgebruikte techniek is, levert zuiver opdrukken veel gitaristen de nodige problemen op. Maar als je de gevraagde motoriek correct oefent en toepast, gaat er een wereld aan expressieve mogelijkheden voor je open.

Druk de D in het tiende vakje van de eerste snaar in met je ringvinger. Plaats op dezelfde snaar je wijs- en middelvinger achter je ringvinger, zodat ze vlak bij elkaar staan en elkaar zelfs aanraken. Die twee extra vingers zorgen voor extra kracht en ondersteuning. Grijp vervolgens de randen van de hals met het eerste kootje van je wijsvinger aan de onderkant, en je duim aan de bovenkant; zo ontstaat een soort scharnier. Je vingers staan nu in een hoek van ongeveer 45 graden op de snaren. Houd nu je pols recht en duw de snaar op door je pols te kantelen. Daarbij zet je de meeste kracht met je onderarm want je vingers mogen níet bewegen. Let er verder op dat je je schouder niet optrekt en dat je ellenboog tegen je zij blijft rusten.

Vibrato
Vibrato wordt wel gezien als de vingerafdruk van een gitarist omdat het een bepalende factor is in de herkenbaarheid van beroemde gitaristen. Hierdoor hoor je het verschil tussen Jimi Hendrix en BB King, al spelen ze maar één noot, of tussen Angus Young en Eric Clapton. 

Wil je een noot laten vibreren dan vraagt dat in principe dezelfde beweging als opdrukken. Alleen moet de noot nu direct terugkeren naar zijn oorspronkelijke toonhoogte. Doe dat vaak genoeg achter elkaar en je hebt vibrato. 

De diepte van het vibrato moet consistent genoeg zijn om een zingende, lang doorklinkende noot te produceren. Met elke beweging van onze vibratotechniek moet precies de gewenste toonhoogte bereikt worden om vervolgens naar de oorspronkelijke toonhoogte te dalen. 

Ook de snelheid van het vibrato varieert enorm. Vergelijk Steve Morse of Angus Young maar eens met Yngwie Malmsteen om de uitersten van het spectrum naast elkaar te horen. Het idee is om in lijn te blijven met het ritme van de muziek.

Beluister hier de audio om te horen hoe de voorbeelden moeten klinken:

Audiofragment 1 bevat de voorbeelden 1, 2 en 3.

Audiofragment 2 bevat de voorbeelden 4, 5 en 6.

Audiofragment 3 bevat de voorbeelden 7, 8 en 9.

Audiofragment 4 bevat de voorbeelden 10, 11 en 12.

Audiofragment 5 bevat de voorbeelden 13, 14 en 15.

Audiofragment 6 bevat de volledige solo van voorbeeld 16

Audiofragment 7 bevat alleen de backingtrack van voorbeeld 16

zoeken
zoeken