Review van de Gibson G-45 Studio akoestische gitaar

Uit Gitarist 345, december 2019

Tests 17-12-2019 12:12

Gibson heeft in de loop van zijn lange geschiedenis legendarische akoestische gitaren gebouwd, waarbij de succesvolle J-45 familie een prominente plaats inneemt. Met hun herkenbare ronde ‘schouders’ vormden ze de tegenhangers van de dreadnoughts van Martin. Nu is er de betaalbaardere G-45 serie. In Gitarist 345, december 2019 hebben we de G-45 Studio getest. Nu ook hier op Gitarist.nl te lezen.

Gibson heeft in de loop van zijn lange geschiedenis legendarische akoestische gitaren gebouwd, waarbij de succesvolle J-45- familie een prominente plaats inneemt. Met hun herkenbare ronde ‘schouders’ vormden ze de tegenhangers van de dreadnoughts van Martin. Nu is er de betaalbaardere G-45 serie.

tekst Hein van Dongen

Financieel heeft Gibson zware tijden gekend en een concentratie op de kernkwaliteiten van het bedrijf moet nu de redding brengen. En die hoofdzaak is gelukkig nog altijd: goede instrumenten bouwen, en je zou zeggen dat het daarmee ook wel moet gaan lukken. Maar de prijs van zo’n J-45 ligt al gauw rond de 2000 euro en er kleeft bovendien een onmiskenbaar retro-imago aan. Met nieuwe betaalbaardere modellen van hoge kwaliteit wil Gibson daarom een nieuw publiek bereiken.

Wat de akoestische gitaren betreft is de G-45 het eerste nieuwe model. De G staat voor ‘generation’, waarmee men aangeeft dat het niet om retro-instrumenten gaat, maar om gitaren die een jonger publiek moeten aanspreken. En die ook voor een breder publiek behapbaar zijn, met in dit geval een prijs net onder de 1000 euro.

In onze streken hebben we de G-45 al gezien voor een straatprijs van 884 euro, inclusief koffer. Een prijs die buitengewoon laag is voor een in de VS geproduceerde gitaar. Want Gibson heeft er inderdaad voor gekozen hun goedkoopste akoestische gitaar te laten maken door hetzelfde team dat in Bozeman, Montana ook de duurdere akoestische gitaren bouwt. Ter vergelijking: de goedkopere modellen van Martin en Taylor komen uit Mexico en die van Guild uit het Verre Oosten.

Familiegelijkenis?

Als je op de G-45 gaat spelen valt meteen op dat hij weliswaar dezelfde bodyvorm heeft als zijn beroemde oom, maar dat hij heel anders klinkt. Wanneer je dus hetzelfde verwacht voor minder geld, zal je misschien teleurgesteld zijn. En dat zou weer jammer zijn, want je moet deze gitaar niet met zijn familieleden verwarren: het is een instrument met een eigen karakter.

De vertrouwde J-45 heeft een onmiskenbaar eigen geluid: warm, breed, luid maar ook mellow. Zijn jonge neef G-45 klinkt minder aards, feller, levendiger en eigentijdser.

Dit verschil in geluid met de oudere leden van de familie is wel te herleiden tot vernieuwingen in het ontwerp. In vergelijking met de J-45 is de klankkast minder diep en bovendien niet van mahonie maar van noten. Verder heeft de G-45 heeft een nieuwe hals, met wat Gibson noemt een ‘advanced response neck profile’.

Wie Gibson de afgelopen jaren heeft gevolgd weet dat men al eerder een lager geprijsde  dreadnought heeft uitgebracht, de J-15. De G-45 lijkt op dit model al heeft hij een ander halsprofiel, een goedkoper piëzo-element en een minder bewerkelijke lak.

Akoestisch en elektrisch

Het geluid van de G-45 studio is uitstekend in balans, met overal op de toets dezelfde respons. Volume en sustain zijn heel goed, single-stringwerk krijgt een mooie nagalm mee en de gitaar reageert heel direct op verschillen in aanslag. De afstelling van de gitaar is optimaal en de hals speelt heel comfortabel. De G-45 leent zich wat zijn klankkleur en speelgevoel betreft voor allerlei stijlen. Hooguit kunnen we opmerken dat als je snoeihard zou willen strummen je misschien merkt dat het middengebied wat gaat domineren ten opzichte van de bassen.

De gitaar is uitgerust met een Fishman Sonitone piëzo-element. De volume en toonregelaar zijn onopvallend weggewerkt in het klankgat. We vermelden het steevast in elke test: zo’n element vraagt om een speciale versterker voor akoestische gitaren of zorgvuldige EQ op de PA. Misschien zou het een suggestie aan Gibson zijn om de gitaar ook zonder pickup te leveren. Dat drukt de prijs nog meer en geeft de koper de gelegenheid om zelf te bepalen of en hoe hij deze mooie gitaar wil uitversterken.

Conclusie

Goed, de conclusie is simpel. Het is Gibson gelukt voor een tot nu toe ongekende prijs een gitaar te maken die de naam van deze legendarische familie ten volle verdient. Gibson noemt de oude J-45 nog altijd zijn ‘werkpaard’, maar misschien moeten we zeggen dat dit nieuwe paard in de Gibson stal leniger en veelzijdiger is en misschien ook wel meer gebruikers zal gaan vinden.

{kader}

G-45 Standard

Gibson levert ook een wat duurdere versie onder de naam G-45 Standard (van andere nieuwe modellen heeft Gibson ook twee varianten, waarvan de ‘Studio’ de goedkopere is en de ‘Standard’ de duurdere). De G-45 heeft een hoogglans gelakt bovenblad in plaats van zijdeglans en een toets en brug van richlite in plaats van noten. Ook de J-15 (met een nitrocellulose lak, een esdoorn hals en een LR Baggs element) is nog steeds leverbaar, maar dan loopt het prijsverschil verder op.

GIBSON G-45 STUDIO

Gitarist zegt: Eindelijk: een akoestische Gibson voor dit geld!

Oordeel: 4,5