Godin komt met een nieuwe lijn semi-akoestische thinlinegitaren, een kruising tussen hun succesvolle 5th Avenue- en Montreal-modellen.
tekst Jan Peter Eerenberg
Godin Guitars is een Canadees merk dat in 1972 werd opgericht door Robert Godin. Vanaf het begin maakte het bedrijf handgebouwde gitaren waarbij traditioneel vakmanschap gecombineerd werd met innovatie technieken en unieke ontwerpen. Zo zijn de Multiac- en XT-modellen al jaren populair. Dat handgebouwd ligt al enige tijd achter hen; in 2025 heeft Godin een breed gevoerde catalogus met diverse elektrische, akoestische en hybride gitaren. Nu komt het merk binnen hun 5th Avenue-lijn met een serie semi-akoestische thinlines waarbij de al langer bestaande 5th Avenue- en Montreal-modellen gekruist worden. Wij mochten bij twee modellen kijken of deze kruisbestuiving een meerwaarde heeft.
Eerste indruk
Als je beide gitaren uit de meegeleverde softcase haalt, valt het prettige gewicht van 2,3 kg, passend bij een semi-akoestisch model, natuurlijk meteen op. De gitaren hangen daarbij prettig in balans om je schouder. De oorspronkelijke Montreal gitaren zijn er alleen in een singlecut-uitvoering terwijl de 5th Avenue-serie er in zowel een non-cutaway- als singlecut-uitvoering is. Bij deze Thin Line-serie is gekozen voor alleen een enkele cutaway.
Beide testgitaren hebben op het eerste gezicht de nodige gelijkenissen. De body’s zijn gemaakt van Canadees kersenhout en hebben een prachtige archtop en -bottom. Aan de zijkanten zijn ze maar 4 cm dik en daar slaat natuurlijk de term thinline op. De halzen zijn van esdoorn en zijn ingelijmd. Het trapeziumvormige staartstuk, de Graph Tech brug, de stemmechanieken, de driestanden-elementschakelaar, de volume- en toonregelaar en de positiemarkering op de toets met dots zijn eender op beide gitaren. Op de Kingpin zit echter een ebbenhouten toets terwijl deze bij de Gold Foil van palissander is. Een volgend verschil zit hem in de elektronica. Op de Gold Foil zitten twee Lolar Gold Foil elementen, op de Kingpin twee Godin Kingpin P90 pickups.
De totale afwerking van beide gitaren is prachtig. Door de bruine lak van de vintage burst zie je mooi de tekening van het kersenhout en het zwart van de burst loopt naadloos over in de zwarte binding die rond het bovenblad loopt. De tekening van het kersenhout zie je ook nog vaag doorschemeren door de crèmekleur op het Kingpin-model. Op deze laatste zit overigens ook nog een slagplaat.
De halzen voelen prettig aan. Met een breedte bij de topkam van 43,7 mm en een toetsradius van 16 inch liggen ze lekker in de hand. Bij de 12e fret zijn ze 54 mm breed en 25 mm dik. Het zijn dus absoluut geen lompe halzen. De verbinding met de body is bij de 15e fret; vanaf daar wordt het wel lastiger om de hogere regionen te bereiken. Dit komt omdat de gitaren niet echt met een lage actie zijn afgesteld en, misschien niet helemaal eerlijk, besnaard zijn met een set 011-049 snaren, vele malen dikker dan waar ik normaal op speel.
Geluid
Het onversterkt spelen op deze gitaren is al een plezier. Natuurlijk, de klankkasten zijn kleiner dan bij een fullbody archtopgitaar, maar ik stond versteld van het onversterkte volume. Het laag en midden zijn misschien iets oververtegenwoordigd, maar dat maakt het akkoordenwerk des te duidelijker: vol en met een goede sustain. Ik vind het verschil tussen de ebben en palissander toets onversterkt eigenlijk niet te horen.
Het heeft niets te maken met deze twee Godins, maar het spelen op een semi-akoestische gitaar is eigenlijk heel goed voor je techniek: je moet weer echt werken om een mooie toon te produceren. Iets wat nog wel eens vergeten wordt met alle mogelijkheden van versterkers en stompboxen. Voor mij wel weer een eyeopener.
Versterkt komen de verschillen tussen deze twee gitaren snel bovendrijven. Dat ligt natuurlijk aan de verschillende elementen. De P90 pickups hebben een duidelijke focus op de middenfrequenties, waardoor je ook begrijpt waarom er bij dit model gekozen is voor een toets van palissander, dat van nature een wat warmere klank geeft. Bij een volumestand van rond de vijf krijg je een prachtige volle, rijke toon, met een transparantie waarbij elke noot in een akkoord duidelijk blijft. Toch behouden deze elementen ook hun helderheid bij de hogere tonen. Draai je het volume helemaal open, dan komt er een fraai, ruig randje in het geluid. Dit verwacht je misschien niet van singlecoils. Het zijn geen high-gain elementen, maar zet je versterker net tegen oversturen aan en deze P90’s doen dan de rest.
De andere gitaar, met de Lolar Gold Foil elementen, komt versterkt heel anders uit de bus. Deze elementen hebben juist hun focus op de midden- en hoge frequenties, wat door de ebben toets nog weer geaccentueerd wordt. Daar is dus echt over nagedacht bij Godin. De dynamiek van de Lolar elementen deed me versteld staan. Zet de volumeregelaar op 10 en je krijgt verschillende klankkleuren door met de dynamiek van je rechterhand te spelen. Een snaar aanslaan met een plectrum of met je vinger geeft een volstrekt andere klank. Dit maakt deze uitvoering, ook door de prachtige bruine vintage burst, mijn favoriet.
Conclusie
Deze Thin Lines zijn een zeer geslaagde kruisbestuiving tussen reeds bestaande modellen en zijn zeker een aanwinst in de Godin-catalogus. Op het eerste gezicht lijken de gitaren misschien niet meer dan de spreekwoordelijke dertien in een dozijn, maar daar doe je ze echt tekort mee. Ik snap het principe van een semi-akoestische thinlinegitaar wel. Ik heb zelf enige reserve om een fullbody archtop om te hangen, maar deze Lolar Gold Foil en P90 modellen komen wel heel dicht bij het gevoel van ‘de plank’, maar dan een stuk lichter en praktischer.
Met name door de andere elementkeuze krijg je twee verschillende gitaren voorgeschoteld waar ik, onversterkt, in eerste instantie weinig verschil kon ontdekken. Speelt Dave Grohl niet altijd op een semi-akoestische gitaar? Dat bewijst dat je deze gitaren niet alleen in het jazz- of blueshokje hoeft te duwen. Beide gitaren zullen door hun goede prijs-kwaliteitverhouding, maar met name door de diverse klankmogelijkheden een breed afzetgebied kunnen vinden. Met name het Lolar Gold Foil-model kan zich prima staande houden bij sessiewerk, waar altijd een breed klankpalet gevraagd is. Maar beide voelen zich thuis in jazz, blues, pop maar ook rockmuziek.
GODIN 5TH AVE TL VINTAGE BURST HG GOLD FOIL
Oordeel 4,5
Gitarist zegt: Prachtige thinline met een scala van geluidsmogelijkheden.
GODIN 5TH AVE TL KINGPIN P90 TRANS CREAM HG
Oordeel 4
Gitarist zegt: Mooie retro-look met verrassende P90 elementen.
GODIN 5TH AVE TL VINTAGE BURST HG GOLD FOIL
Richtprijs: € 1126,-
Land van herkomst: Canada
Type: elektrische archtopgitaar met één cutaway
Body: boven- en onderblad Canadees kersenhout
Brug: Graph Tech Adjustable Tusq brug/staartstuk met trapeziumvormig staartstuk
Hals: esdoorn, ingelijmd in body
Toets: ebbenhout, radius 16 inch (406,4 mm)
Frets: 21 medium
Topkam/breedte: Graph Tech/43,7 mm
Stemmechanieken: baskant 18:1, treblekant 26:1
Positiemarkering: dots
Hardwarefinish: verchroomd
Afwerking: bruine vintage burst, hoogglans
Elektronica: 2x Lolar Gold Foil, volume- en toonregelaar, 3-standenschakelaar
Extra: gigbag meegeleverd
Distributie: Mafico Pro, Bergschenhoek, tel. +31 (0)10 4148426
Website: mafico.com
GODIN 5TH AVE TL KINGPIN P90 TRANS CREAM HG
Richtprijs: € 1555,-
Land van herkomst: Canada
Type: elektrische archtopgitaar met één cutaway
Body: boven- en onderblad Canadees kersenhout
Brug: Graph Tech Adjustable Tusq brug/staartstuk met trapeziumvormig staartstuk
Hals: esdoorn, ingelijmd in body
Toets: palissander, radius 16 inch (406.4 mm)
Frets: 21 medium
Topkam/breedte: Graph Tech/43,7 mm
Positiemarkering: dots
Hardwarefinish: verchroomd
Afwerking: trans cream, hoogglans
Elektronica: 2x Godin Kingpin P90 singlecoil, volume- en toonregelaar, 3-standenschakelaar
Extra: gigbag meegeleverd
Rivalen
Vintage Burst HG Gold Foil:
Ibanez LGB30-NT
D’Angelico Excel EXL1
Kingpin P90 Trans Cream HG:
Guild A-150
Epiphone Dave Grohl DG-335
Uit Gitarist 407, februari 2025