Q&A met Andy Summers

Voormalig Police-gitarist geeft clinic in Q-Factory in Amsterdam

On Stage 05-06-2019 10:06

Maandag 3 juni was niemand minder dan Andy Summers te gast bij het Conservatorium van Amsterdam. De voormalige Police-gitarist verzorgde een clinic voor de aanwezige studenten van het Pop-Department en had zijn beroemde Telecaster ook meegenomen - nou ja, een exacte replica.

De kleine zaal van de Q-Factory (waar de Pop-Department van het CvA is gehuisvest) was net volgelopen toen Andy Summers vrij onopvallend naar binnen kwam lopen en op de bank plaats nam vanaf waar hij zijn clinic ging geven. Met zijn Tele ingeplugd in een kleine Fender Champ combo om bepaalde zaken muzikaal te kunnen illustreren nodigde hij de aanwezigen uit hun vragen op hem af te vuren.

Akkoorden
Hoe was Summers begonnen op gitaar? Vroeger was er veel minder informatie voorhanden dan in deze tijd van internet, zo vertelt hij, dus je moest veel zelf uitzoeken. Maar door dat eindeloos afspelen van platen op halve snelheid maakte je je wel de feel van de muziek beter eigen.

Later heeft hij nog wel een muziekopleiding gevolgd aan de University of California, waar hij o.a. een grote akkoordenkennis opdeed. Toen The Police begon kende hij meer akkoorden dan Sting, laat hij fijntjes weten. Hij probeert steeds gewone majeur- en mineurakkoorden te vermijden omdat dat niet interessant is, zo legt hij uit. Als hij al improviserend op nieuwe akkoorden stuit noteert hij die altijd.  

Summers luisterde als jonge man vooral naar Amerikaanse jazz, wat belangrijk was voor zijn frasering en time. Time of natuurlijke feel is volgens hem sowieso het allerbelangrijkste, wat dat betreft leerde hij ook veel in een James Brown-coverband waar hij in zijn beginjaren in speelde.

Reggae
De eerste hits van The Police hadden een belangrijk reggae-component, maar Summers heeft nooit van dat genre gehouden, vertelt hij tot verbazing van de zaal. Volgens hem speelden ze het alleen maar omdat de baspartijen met grote gaten die bij de stijl horen, het voor Sting makkelijker maakte gelijktijdig te zingen. En het mediumtempo lag drummer Stewart Copeland het beste. Zelf probeerde hij het saaie tjak-tjak ritmespel te vermijden door interessante akkoorden met veel ruimte ertussen te spelen.     

Gevraagd naar zijn favoriete muziek van The Police noem hij het tweede album, ‘Reggatta De Blanc’, en Message In A Bottle, volgens hem hun enige klassieker. Op zijn eigen voorstel laat Summers zien hoe hij die song speelt, waarbij het voor sommigen in de zaal een verrassing is dat de beroemde riff tweestemmig is. 

Effecten
Natuurlijk wilde het publiek ook meer weten over zijn effectgebruik, iets waar hij bij The Police bekend om was. Summers stelt dat de muziek altijd eerst komt, maar dat hij bij The Police spacey sounds zocht voor zijn stijl met gebroken akkoorden. Daarvoor gebruikte hij o.a. een MXR Phase 90 phaser en een Echoplex delay. Hij was een van de eersten die een custom gemaakte pedalenplank gebruikten, van de Engelse pedalengoeroe Pete Cornish.

Tijdens de Police-reünietour van twaalf jaar geleden - een van de tournees waar hij de beste herinneringen aan heeft - had Summers een assistent die vanaf de zijkant van het podium zijn effecten schakelde. Dat was heel prettig, maar toch geeft hij de voorkeur aan het hands-on gevoel van pedalen voor je op de grond.

Volgens Summers leven we in een gouden tijdperk van effectpedalen. Zelf is hij constant op zoek naar weirde sounds, tegenwoordig vaak het begin van een nieuwe song, en hij heeft inmiddels bergen pedalen. Evenzogoed is zijn favoriete effect aller tijden de Eventide Harmonizer - een rackprocessor.

Gitaren
Qua gitaren wordt Andy Summers meestal geassocieerd met de Telecaster, maar hij gebruikt ook veel andere modellen. Naast nylonsnarige gitaren (waarop hij ooit begon) speelt hij voor zijn meer jazz-achtige dingen op een oude Gibson ES-330 en ook de Stratocaster wil hij wel ter hand nemen. Nog dit jaar verschijnt er een signature-Strat van hem met een body bedekt met foto’s.

Toekomst van de gitaar
Wat de stand van de popmuziek in het algemeen en de gitaarmuziek in het bijzonder betreft is hij niet heel optimistisch. Pop music has dumbed down, zoals hij het zegt  Popmuziek is niet meer harmonisch, alles draait om beats. Hij vermoedt dat voor de jongere generatie de gitaar ouderwets klinkt. Nieuwe gitaristen kent hij niet, hij blijft liever gefocust op zijn eigen muziek, maar hij ziet wel op YouTube dingen voorbijkomen waardoor hij bijna zijn gitaar aan de wilgen wil hangen. Dat doet hij niet, want tot op de dag van vandaag heeft hij zijn belangstelling voor het instrument niet verloren.   

Concert
Andy Summers is in Nederland voor een eenmalig concert op vrijdag 7 juni in het Parkstad Limburg Theater in Heerlen. Dit optreden is ter ondersteuning van de fototentoonstelling ‘Andy Summers, A Certain Strangeness’ in het Bonnefantenmuseum in Maastricht, die op dezelfde dag geopend wordt en waar foto’s van Summers te zien zijn.

zoeken
zoeken