Amsterdam Guitar Heaven 2021 kan doorgaan, ook met de nieuwe coronamaatregelen, die op 12-11 zijn aangekondigd. Op zaterdag 20 november is het zo ver: Amsterdam Guitar Heaven in Q-Factory Amsterdam gaat los vanaf 12.00 uur: workshopfestival, beurs en avondshow in één, in wat het grootste gitaar- en basevenement in de Benelux gaat worden. Waarom je als gitarist langs zou moeten komen? Daarvoor hebben we veel goede redenen. Heel veel goede redenen! #agh21
Allereerst: een ticket is heel redelijk geprijsd
en nu te bestellen via Ticketmaster!
Zaterdag 20 november - Q-Factory Amsterdam
Gearshow Gitaar & Bas 12.00-18.00u - info elders op Gitarist.nl
Workshopfestival 13.00-18.00u - info in het artikel hieronder.
Avondshow 19.00-21.15 - info elders op Gitarist.nl
PS. de avondshow stond eerst aangekondigd voor 20.30u, maar is wegens de nieuwe coronamaatregelen vervroegd naar 19.00 uur.
GEARSHOW GITAAR & BAS
Op de Gearshow Gitaar & Bas in de Grote Zaal en Foyer van Q-Factory kunnen de bezoekers de nieuwste gitaren, bassen, amps, pedalen, software en accessoires zien en uitproberen. Lees veel meer over de gearshow elders op Gitarist.nl.
AVONDSHOW
En vanaf half negen kun je de avondhow bijwonen met het 12 Combustions trio van Leendert Haaksma en de Tour door de Tijd band, met Jack Pisters, Arnold van Dongen, Marcel Singor en Kees Lewiszong. Lees er meer over, klik hier!
WORKSHOPFESTIVAL
Overdag zijn er veel fijne workshops van bassisten en gitaristen. We hebben maar liefst 13 topgitaristen kunnen programmeren: Richard Hallebeek (door lezers van Gitarist gekozen tot Gitarist van het Jaar), Rory Ronde (New Cool Collective), Kees Lewiszong (Navarone), Tessa Raadman (Eut), Mark Tuinstra in het kader van StageCoach Sessions en nog 8 topitaristen. Lees er alles over in het artkel hieronder.
Check hier het blokkenschema. Klik op de foto voor download van de pdf.
In dit artikel lichten we de workshops de je kan verwachten verder toe!
Een van de drie thema’s op Amsterdam Guitar Heaven 2021 is Tour door de Tijd: een reis langs zeven decennia van rock ‘n’ roll, pop, jazz, fusion, metal en meer.
We laten de invloeden van de geweldenaren voorbijkomen op vier, vijf, zes en misschien tot zelfs acht snaren aan toe. De gitaristen en bassisten laten zien hoe de stijlen uit deze decennia hun sound en spel hebben beïnvloed en waar dat toe geleid heeft voor hun eigen stijl.
Kees Lewiszong (Navarone)
Tour door de Tijd van Slash tot Gibbons
Navarone knalt inmiddels alweer meer dan twaalf jaar door onze speakers en bestormt al net zo lang de podia. Gitarist Kees Lewiszong zit middenin de post-coronatour van de band, waarmee ze heel Nederland aandoen.
Kees: “Een centraal thema voor iedere muzikant in de ontwikkeling van zijn of haar spel is: hoe kom ik vanuit mijn voorbeelden tot een eigen sound? Iedereen begint bewust of onbewust met het kopiëren van zijn helden, maar kun je dat ook laten evolueren tot echt iets eigens? In de workshop wil ik laten zien en horen wat mijn invloeden zijn en wat ik daar tegenwoordig, bijvoorbeeld in Navarone, mee doe.
“Ook behandel ik een paar dingen waar ik in de loop van de jaren tegenaan ben gelopen en welke oplossingen ik daarvoor heb bedacht. Om een voorbeeld te noemen: octavers zijn in sommige nummers een belangrijk deel van mijn sound. Maar live kan het met een extra, lage octaaf nogal ongedefinieerd en modderig worden. Daarom ben ik op een gegeven moment het octaver-signaal uit gaan sturen naar een aparte amp die niet de basfrequenties, maar juist het laagmid benadrukt.’
Kleine Zaal 14.00u
Richard Hallebeek
Tour door de Tijd van Beatles tot Allan Holdsworth
Onze lezers kozen begin dit jaar Richard Hallebeek tot Gitarist van het jaar. Ongetwijfeld vanwege zijn enorme virtuositeit, zijn rechterhandtechniek met het zogenaamde hybrid-picking, maar zeker ook vanwege de compositiekracht en zijn 2020 album ‘Bumerang’. Over zijn Tour door de Tijd zegt hij: “Die begint begin jaren zeventig. Ik ben opgegroeid met het harmonisch rijke werk van The Beatles en de tegendraadse muziek van Frank Zappa. Ik had gitaarlessen bij een traditionele jazzgitarist en speelde op mijn dertiende ‘Scrapple From The Apple’ van Charlie Parker en ‘Mr. PC’ van John Coltrane. Met The Beatles en Zappa was dat een aparte combinatie, maar er was in die tijd geen internet, dus ik wist niet beter en dacht dat iedereen daarnaar luisterde. Ik merk ook bij mezelf dat alles wat daarna kwam niet meer zo’n impact heeft gehad als in mijn jongere jaren.
Tessa Raadman (Eut)
Tour door de Tijd van St. Vincent tot Johnny Marr
De band Eut bracht onlangs zijn tweede album uit, ‘Party Time’. We horen uitstekende popsongs en gitaren met een bite. Tessa Raadman is popgitariste bij uitstek en in haar workshop gaat ze in op de invloeden van drie gitaristen die veel voor haar betekend hebben.
“St. Vincent, ofwel Annie Clark speelt puntige fuzzlijntjes en maakt sterke melodieën. Ze vindt zichzelf elke plaat opnieuw uit. Veelzijdig en ontzettend creatief.
“Johnny Marr: prachtige partijen die ergens in het midden zweven tussen melodie en begeleiding. Heel slim gebruik van capo en open snaren waardoor je voicings krijgt die je zonder capo niet zou kunnen pakken.
“Vroeger meer dan nu, maar mijn gitaarspel is heel erg beïnvloed door de Arctic Monkeys. Puntig en energiek. Ook is dit uit het lijstje de enige band met twee gitaristen en een heel goed voorbeeld van hoe twee gitaren elkaar kunnen aanvullen en ieder een eigen functie in de band kunnen innemen.”
Barzaal 15.30u en 16.30u
Marcel Singor (Kayak, Ayreon, Fish)
Tour door de Tijd van Steve Vai tot Todd Rundgren
In 2020 was hij met vier projecten tegelijk bezig was: Kayak, Ayreon, Fish en zijn eigen soloalbum ‘Singor’. Marcel noemt de drie grootste invloeden op zijn spel: “De eerste is Steve Vai, met name zijn jarentachtig-periode met Alcatrazz, David Lee Roth en zijn solowerk, vooral als inspiratie om elk uniek detail van jezelf verder te ontwikkelen, het vermijden van cliché-notenkeuzes en het ontwikkelen van über-chops door heel veel kilometers te maken.
Simone van Straten
Tour door de Tijd van Van Halen tot Gojira
Het zwaarste gitaarwerk op Amsterdam Guitar Heaven komt van Simone van Straten, gitariste van deathmetalband Sisters Of Suffocation, die binnenkort met het nieuwe album ‘Eradication’ uitkomen.
“Door mijn vader kende ik Eruption van Van Halen en dat vond ik ook supervet. Bij mijn proefles vroeg mijn latere leraar Danny: waarom ben je hier? Ik zeg: ik wil Eruption leren. Toen begon hij keihard te lachen. Zoiets zeg je niet bij een proefles, blijkbaar. Maar dat was gewoon wat ik wilde bereiken.”
Nog steeds zijn het “harde bands met mooie stukjes” waar Van Straten de meeste inspiratie vandaan haalt: “Toen ik The Way Of All Flesh van Gojira leerde kennen, was dat de eerste band waarbij ik dat hoorde. Daar zitten heel veel mooie kippenvelstukjes in en dat vind ik heel inspirerend. In Flames had dat ook op platen als ‘Come Clarity’ en ‘Reroute To Remain’, maar een keiharde band als Cattle Decapitation heeft dat bijvoorbeeld ook.”
Studio -1.11 - 14.15u en 15.15u
Valentijn Bannier
Tour door de Tijd van Nile Rodgers tot John Frusciante
Hij is dé funkgitarist van Nederland, speelt al vele jaren bij Koffie en Zuco 103, en is de laatste tijd met tal van eigen projecten bezig met internationale muzikanten. Hij vertelt: “Ik hou niet per se van ‘gitaristische’ muziek. Ik luisterde altijd naar Motown, Michael Jackson, Red Hot Chili Peppers, De La Soul en The Roots. Mijn lievelingsgitaristen zijn dan ook de meer ritmische spelers zoals Nile Rodgers (Chic), David Williams (Michael Jackson), John Frusciante en de gitaristen van James Brown. Ik hou ervan als gitarist met drums en percussie samen de ritmische motor vormen zoals ook bij James Brown en Fela Kuti veel gebeurt.
Ignazio di Salvo
Tour door de Tijd van Jeff Beck tot Ritchie Kotzen
De in België woonachtige Italiaanse gitarist Ignazio di Salvo is een alleskunner. Gitarist natuurlijk, maar ook zanger, componist, producer en docent. Hij werd bekend via contests als Ziua Chitarelor (winnaar) en Guitar Idol (finalist) en via Jam Track Central (JTC Guitar) en zijn eigen YouTube-kanaal. Hij heeft twee soloalbums op zijn naam staan en is oprichter van de symfonische metalband Silent Utopia.
“Mijn invloeden? Allan Holdsworth, Jeff Beck, John Petrucci, Robben Ford, Pat Metheny, Michael Romeo, Al Di Meola, T.J. Helmerich en Ritchie Kotzen.” Hoe die invloeden tot uitdrukking komen in zijn eigen spel is onderwerp van deze workshop.
Een workshop voor Ibanez gitaren.
Atlantis Studio 16.00u en 17.00u
Raphael Vanoli
Tour door de Tijd van Tom Morello tot Aphex Twin
Raphael Vanoli is een veelzijdig gitarist die gebruikmaakt van meerdere elektronische set-ups. Hij werd bekend met het experimentele postrockduo Knalpot en de space-dubband Stolpernova en speelde met onder meer Jameszoo, Spinifex Orchestra en Asko Schönberg. Hij experimenteert voortdurend: “In mijn workshop heb ik het voornamelijk over nieuwe, ‘extended techniques’ op een elektrische gitaar die heel hard staat, waaronder ‘door de snaren heen zingen’, ‘blazen over de snaren’ en allerlei andere lagen in de sound die op een gewoon volume niet echt hoorbaar zijn. De gitaar onder een microscoop, zou je kunnen zeggen.
Bram van den Brekel
Tour door de Tijd van Jimi Hendrix tot Eddie Van Halen
Hij speelt in de bands Nachtschade en BRAHM en is betrokken bij tal van andere projecten. Hij nam voor de videoserie ‘De Legacy van Jimi Hendrix’ de blues van Hendrix onder de loep via het nummer Red House.
Wiek Hijmans
Tour door de Tijd van George Harrison tot Derek Bailey
De pionier van de elektrische gitaar, zo wordt Wiek Hijmans wel getypeerd. Op de Manhattan School of Music was hij de allereerste elektrische gitarist op de afdeling klassieke gitaar. Hijmans zegt: “George Harrison is, samen met John Lennon en de producers en soundtechs van The Beatles, de oorzaak van het feit dat ik gitaar speel. De diversiteit aan gitaargeluiden op de Beatles-platen die ik vanaf mijn negende iedere dag ging draaien heeft me voor altijd een gitaarmens gemaakt. Jan Akkerman kwam iets later in mijn leven. De waanzinnige intensiteit die zijn spel kan hebben, de virtuositeit, emotionele lading en explosiviteit hebben me een heel stuk verder gebracht bij het ‘voelen’ van de gitaar. Juist omdat ook hij onze oneindig rijke klassieke Europese traditie in zijn spel incorporeerde is hij een voorbeeld. En Derek Bailey, de godfather van wat ‘free improvisation’ genoemd wordt, heeft als grote invloed de muziek van de Tweede Weense School en met name Anton Webern. En laat Webern nou net een van mijn favoriete componisten zijn.
“In mijn gitaarpsalmen, 150 gitaarsolo’s die iedereen kan spelen die serieus met het instrument bezig is, komt de rijkdom van deze drie grootmeesters her en der overduidelijk naar voren. In slow motion soms, of op een abstracte manier of juist versneld, lijkt alle muziek die me beïnvloed heeft -veel meer dan alleen gitaristen trouwens- door de gitaarpsalmen heen te sijpelen.”
De pionier van de elektrische gitaar, zo wordt Wiek Hijmans wel getypeerd. Op de Manhattan School of Music was hij de allereerste elektrische gitarist op de afdeling klassieke gitaar. Hijmans zegt: “George Harrison is, samen met John Lennon en de producers en soundtechs van The Beatles, de oorzaak van het feit dat ik gitaar speel. De diversiteit aan gitaargeluiden op de Beatles-platen die ik vanaf mijn negende iedere dag ging draaien heeft me voor altijd een gitaarmens gemaakt. Jan Akkerman kwam iets later in mijn leven. De waanzinnige intensiteit die zijn spel kan hebben, de virtuositeit, emotionele lading en explosiviteit hebben me een heel stuk verder gebracht bij het ‘voelen’ van de gitaar. Juist omdat ook hij onze oneindig rijke klassieke Europese traditie in zijn spel incorporeerde is hij een voorbeeld. En Derek Bailey, de godfather van wat ‘free improvisation’ genoemd wordt, heeft als grote invloed de muziek van de Tweede Weense School en met name Anton Webern. En laat Webern nou net een van mijn favoriete componisten zijn.
“In mijn gitaarpsalmen, 150 gitaarsolo’s die iedereen kan spelen die serieus met het instrument bezig is, komt de rijkdom van deze drie grootmeesters her en der overduidelijk naar voren. In slow motion soms, of op een abstracte manier of juist versneld, lijkt alle muziek die me beïnvloed heeft -veel meer dan alleen gitaristen trouwens- door de gitaarpsalmen heen te sijpelen.”
Studio -1.11 - 15.00u
Met Gitarist, De Bassist en Musicmaker, drie magazines in onze uitgeverij, maken we sinds 2019 videoproducties onder twee noemers: Aquarium Sessions, opgenomen bij ons op de redactie, en StageCoach Sessions, educatieve video’s elders opgenomen. Highlights uit die sessies brengen we naar het workshopfestival van Amsterdam Guitar Heaven 2021!
Rory Ronde
Neo-soul Gitaar - StageCoach Sessions
Aan de hand van twee songs legt hij in de videoserie uit hoe hij een neo-soul gitaarpartij bedenkt en speelt, en hoe hij een neo-soul nummer produceert op zijn laptop. Een serie van zestien video’s maar liefst, waarvan hij in deze workshop een synopsis zal laten zien, natuurlijk met de focus op het neo-soul gitaarspel.
Rory Ronde speelt in New Cool Collective en bij Wouter Hamel en is oprichter van de band Les Cooles De Ville. Hij is producer onder de naam Kofi Anonymous. Ook heeft hij twee TrueFire cursussen op zijn naam.
Kleine Zaal 13.00u
Mark Tuinstra
Dr. Jordan Institute - StageCoach Sessions
Mark Tuinstra heeft zijn roots in jazz en world, was oprichter van Bernie’s Lounge en speelt nu in allerlei formaties, waaronder de Omar Ka Band, de Nordanians, en natuurlijk Dr. Jordan Institute, de band die een schitterende videoserie maakte voor StageCoach Sessions. In die video’s bespreekt Mark Tuinstra de aanpak van het gitaarspel in twee songs.
Die aanpak wordt ook onderwerp van de workshop op Amsterdam Guitar Heaven. Hij neemt daartoe bassist Sean Fasciani en drummer Stefan Kruger mee naar Q-Factory om het gitaarspel in bandverband te laten horen.
Kleine Zaal 17.15u
Ron Huisen
Pickups - DiMarzio vs Fishman vs EMG – Aquarium Sessions
Altijd al eens verschillende pickups op dezelfde gitaar naast elkaar willen horen? Dat kon al met onze videoserie Pickups: DiMarzio vs Fishman vs EMG die Ron Huisen voor ons maakte in de serie Aquarium Sessions. Maar nu kun je het ook live aanschouwen op Amsterdam Guitar Heaven: drie dezelfde LTD gitaren, elk met een andere set humbuckers. Wat zijn de soundverschillen als je die gitaren bespeelt met respectievelijk DiMarzio D Activator, Fishman Fluence Open Core Classic en EMG 81 pickups?
Barzaal 14.30u
Het derde thema is Ableton Live voor gitaristen
De mogelijkheden die Ableton Live biedt aan gitaristen lieten we al bij een eerdere editie Amsterdam Guitar Heaven zien. Tijdens deze editie kun je in een aparte studio van Q-Factory diverse Ableton workshops volgen.
Jean-Paul Grobben legt de basics van Ableton Live 11 en Ableton Push uit, voor als je nog niet bent ingevoerd in de mogelijkheden van Ableton. Silvan van der Zwaag (foto) gaat in twee workshops in op de volgende onderwerpen: Gitaarprocessing en Sound Design in Live 11 en Productie en Performance in Live 11.
In Studio -1.08:
Jean-Paul Grobben 13:00-13.45 - Introductie Ableton Live
Silvan van der Zwaag 14:00-14:45 - Performen en looping in Live
Jean-Paul Grobben 15.00-15.45 - Introductie Ableton Live
Silvan van der Zwaag 16.00-16.45 - Sounddesign voor gitaristen
Jean-Paul Grobben 17.00-17.45 - Ableton Q&A
Jams en D'Addario Re-string event bij Keymusic
In het pand van Q-Factory zijn twee winkels van Keymusic gevestigd. Natuurlijk zijn die tijdens Amsterdam Guitar Heaven ook open om er een kijkje te nemen, maar bovendien hebben ze in de winkel op de begane grond van Q-Factory een podium waar doorlopend jams plaatsvinden.
In samenwerking met D’Addario organiseert Keymusic bovendien een Re-string Day: laat je gitaar gratis van een nieuw setje snaren voorzien! Informatie op de sites van Gitarist en Keymusic.
Q-Café
Het Q-Café van Q-Factory is de hele dag geopend en zal tussen afloop van het dagprogramma en start van het avondprogramma een speciale Amsterdam Guitar Heaven maaltijd op het menu hebben staan. Reserveren kan door een mail te sturen naar horeca@q-factory-amsterdam.nl of telefonisch via 020-7606 789.
Zaterdag 20 november - Amsterdam Guitar Heaven
12.00-18.00 uur Gearshow Gitaar & Bas en Workshopfestival
19.00-21.15 uur Avondshow met Leendert Haaksma's 12 Combustions & Tour door de Tijd concert
Q-Factory, Atlantisplein 1, Amsterdam
Tickets via Ticketmaster.nl:
Dagticket 'Gearshow Gitaar & Bas + Workshopfestival' € 10,-
Avondshow 'Leendert Haaksma + Tour door de Tijd band' € 10,-
Combiticket 'Gearshow + Workshopfestival + Avondshow' € 15,-
Studenten krijgen 50% korting.
* Ticketprijs inclusief servicekosten en betalingskosten.
* Toegang is met coronatoegangspas vanaf 13 jaar
* We volgen vanzelfsprekend alle coronamaatregelen die gelden op 20-11.
Ga naar ticketmaster.nl of q-factory-amsterdam.nl, gitarist.nl, debassist.nl of musicmaker.nl om je ticket te bestellen.
#agh21
Q-Factory, Atlantisplein1, Amsterdam is makkelijk bereikbaar met de auto vanaf de A10-ring (parkeren in parkeergarage Oostpoort, ingang Polderweg, uitgang Atlantisplein), met de trein Station Muiderpoort (5 minuten lopen).
We organiseren deze dag samen met onze collega’s van Gitarist, Musicmaker, Guitar Matrix, Stichting Output, en Gitaarschool Nederland.