Verslag van de Sena Performers Gitaardag 2022 tijdens de Guitar Week in Bergen op Zoom

Eerste editie na de pandemie met publiek bood veel en was gevarieerd

Events 24-10-2022 11:53

In het kader van de Sena Performers Guitar Week in Bergen op Zoom vond zondag 23 oktober de Sena Performers Gitaardag plaats. Nadat we eerder in de week optredens hadden gezien van Vandenberg, Leendert Haaksma en Marcel Singor en komende donderdag 27 oktober de Sena European Guitar Award wordt uitgereikt aan Steve Hackett, konden we zondag genieten van optredens en clinics van een keur aan Nederlandse gitaristen. En voor het eerst sinds de pandemie weer met publiek. Met Gitarist zijn we partner van de Sena Performers Guitar Week.

De Gitaardag vond wederom plaats in het pittoreske, vijf eeuwen oude Markiezenhof in hartje Bergen op Zoom. Verdeeld over vier ruimtes vonden de diverse clinics en mini-optredens plaats. Het volle schema met veel overlap noopte de bezoeker die zoveel mogelijk wilde zien, tot zapgedrag. Dit is wat Gitarist voorbij zag komen.

 

De onverwoestbare Eric Vaarzon Morel beet de spits af in de Hofzaal met zijn prachtige flamencospel. Verantwoordelijk voor zijn mooie geluid was een DPA microfoontje op zijn gitaar, zo vertelde hij, waarna hij een fandango inzette. Opvallend was dat Vaarzon Morel in navolging van hedendaagse singer-songwriters een looperpedaal gebruikte, vrij uniek voor flamenco volgens ons. Het pedaal van zijn keuze is een Boss RC-30.

Gauw door naar de Tuinkamer waar een Q&A met Ad Vandenberg was begonnen. Interviewer Jean Paul Heck nam met de rockgrootheid diens carrière door waarbij Ad de nodige anekdotes opdiste. Zo onthulde hij dat hij als beginnend gitarist voor Thin Lizzy gevraagd was, maar na een bezoek aan Engeland daar toch maar vanaf zag. Een wijs besluit voor zo’n jong iemand. Ook op de avances van Whitesnake ging hij niet meteen in. Het kostte frontman David Coverdale een paar jaar en heel wat telefoontjes alvorens Ad ja zei. Hij was er eerder nog niet klaar voor, vond hij.

 

Daarna konden we genieten van een optreden van Neerlands enige echte gitaarlegende Jan Akkerman, met 75 jaar still going strong. Jan bespeelde een spiksplinternieuwe witte Gretsch, waarmee hij om niet geheel duidelijke redenen het eerste nummer min of meer ongestemd speelde. Net toen de toehoorder begon te vrezen dat Jan op atonale muziek was overgestapt, stemde hij de gitaar alsnog en speelde hij een goede set, waarbij hij in een nummer het tremolo-effect van zijn Line 6 Helix gebruikte en ook nog een stukje Hocus Pocus ten beste gaf.

Een interessante clinic werd gegeven door Jasmine van der Waals van Loupe. Haar songs ontstaan vanuit een groove gespeeld met losse lijnen en gebroken akkoorden. Strummen doet ze niet. Een van haar inspiratiebronnen is de desertblues van gitaristen als Ali Farka Touré. Jasmine toonde verschillende technieken die ze gebruikt, zoals het spelen van dezelfde toon over drie snaren met hybrid-picking, waardoor het klinkt alsof er een delay aanstaat. Echte effecten gebruikt ze ook veel, waarbij ze experimenteert met de volgorde. Zo stuurt ze een reverb en een distortion door een tremolo. Jasmine deed haar clinic met een prachtige vintage Gibson ES-120, een lust voor het oog.

 

Vedran Mirčetić stond in een gewelfde kelderruimte, de La Pucelle bar, met zijn indrukwekkende pedalboard. Hij vertelde dat zijn rol bij De Staat was om een riff of lijn die frontman Torre Florim had bedacht niet-saai te maken. Dat doet hij met noten en effecten of beide als hij de Digitech Whammy gebruikt. Voor hem is de beste gitaar voor al dit effectgeweld de Gibson SG, die hij altijd van P-90 pickups laat voorzien.
In de komende editie van Gitarist vind je een groot interview met Vedran, voorafgaand aan zijn workshop op Amsterdam Guitar Heaven, zaterdag 26 november. Daar zal hij verder uitwijden over hoe hij zijn effecten inzet bij De Staat. 

Tessa Raadman en Emiel de Nennie hebben verschillende achtergronden, zij meer de jingle-jangle gitaarmuziek van Johnny Marr en The Smiths, hij meer folk en accordeon. Maar in EUT vullen ze elkaar juist goed aan, vinden ze, en demonstreren dat aan de hand van een aantal nummers. Ze proberen de standaard gitaristische dingen te vermijden of juist uit te vergroten, zoals ze laten horen met een eighties-achtige twingitaarpartij. Veel van hun rolverdeling is gebaseerd op sound en andere liggingen. 

 

Gitaristen die ook clinics gaven, waren Leendert Haaksma, Jack Pisters, Marcel Singor, Joost van den Broek, Sjors van der Mark en bassiste Jaimie van Hek. Haar band Shishani & Miss Catharsis sloot deze mooie editie van de Sena Performers Gitaardag af. Volgend jaar opnieuw wat ons betreft!

 

zoeken
zoeken