Roy Marchbank komt zijn revolutionaire gitaartechniek laten zien en uitleggen op Amsterdam Guitar Heaven

Zaterdag 22 november, Q-Factory Amsterdam

Events 06-10-2025 11:10

Van 12 tot 6, op zaterdag 22 november 2025, is het Amsterdam Guitar Heaven in Q-Factory: de dynamische Gearshow Gitaar & Bas en een te gekke reeks workshops, waaronder die van de Schotse worldfusion gitarist Roy Marchbank. We stellen hem en zijn waanzinnige gitaartechniek voor in onderstaand artikel.  

Tickets kan je bij Ticketmaster bestellen


Net als je denkt dat je alles gezien hebt en dat de grenzen van wat fysiek en technisch haalbaar is op de gitaar wel zijn bereikt, zie je Roy Marchbank spelen, een Schotse worldfusiongitarist die het onmogelijke mogelijk maakt. 

In deze video vertelt hij wat hij van plan is in de workshop op Amsterdam Guitar Heaven:

"Bring your curiosity and learn about my techniques - Laminar Legato, Uninterrupted Dynamic Flow and Hybrid Sarod. Ask about my Phat Bhoy Picks and enjoy a performance of a range of my compositions. Look forward to welcoming you to my masterclass."" 

Zijn fabelachtige techniek heeft hij naar eigen zeggen te danken aan keihard werken en - geholpen door de discipline en filosofie achter oosterse vechtsporten die hij beoefent - logisch nadenken over hoe bepaalde bewegingen optimaal uit te voeren.

Hybrid Sarod
Michiel Roelse sprak hem voor Gitarist een vroeg hem naar zijn technieken: “Mijn alternate-pickingtechniek heet ‘hybrid sarod’; die heb ik ontdekt tijdens mijn reizen door Centraal-Azië. De traditionele sarod-techniek gaat duizenden jaren terug en vond zijn weg langs de Zijderoute door de nomadische stammen en reizende zigeunervolken naar Griekenland en Frankrijk, waar sarod nog steeds door sommigen wordt gebruikt, bijvoorbeeld in gypsyjazz. Plectrumtechniek is moeilijk, maar ik denk dat ik de code heb gekraakt.”

 

Plectrum
“Eerlijk gezegd kostte het ontwikkelen van techniek me niet veel moeite. In het begin speelde ik veel legato en fingerstyle; het werd pas moeilijk toen ik met plectrum ging spelen en me ging verdiepen in de meer geavanceerde muziekgenres en speeltechnieken. Dat was nog voor we internet hadden en er waren hier maar weinig albums of tijdschriften. Ik moest dus alles zelf uitzoeken. Op zich prima want dat dwong me zelf manieren te vinden om te kunnen spelen wat ik wilde, en om mijn gehoor te ontwikkelen.”


Je album ‘NoneOther’, met drummer Atma Anur, doet me soms denken aan de saxofoon/drumduetten van John Coltrane en Elvin Jones.

“Dat album was eigenlijk onmogelijk om te maken. Atma woont in Polen en ik in Schotland, en daarnaast hadden we covid en Brexit… Toch ben ik erg blij met het resultaat; alle songs zijn origineel en hebben hun eigen verhaal. Coltrane heeft me zeker beïnvloed, (pianist) Art Tatum, Paganini toen ik jonger was. Die gasten zijn zo verschrikkelijk goed dat je wel geïnspireerd moet raken als je naar ze luistert.”

 

Je slaat heel dicht bij de brug aan en je plectrum is enorm dik…

“Dat heeft met elkaar te maken. Voordeel van vlak bij de brug aanslaan is dat de snaar niet of nauwelijks beweegt. Nadeel is het dunne geluid. Met een dik plectrum compenseer je dat. Daarbij maak ik mijn plectrums zelf - ik noem ze ‘phatboy’ - en ze hebben die specifieke vorm omdat ik mijn rechterhand draai bij het aanslaan. Alle bewegingen komen uit mijn pols en er zit geen enkele spanning in mijn ellenboog of onderarm.



En beluister op Bandcamp de live-ep van de Jam Session die Law of Three deed in 2022 in de Load Street Studios.   

Zaterdag 22 november 2025, 12.00-19.00
Amsterdam Guitar Heaven, Q-Factory, Amsterdam

Tickets kun je bestellen bij Ticketmaster

Gearshow + Workshopfestival € 17,50*
Studenten € 9,50*
* Ticketprijs is inclusief service- en betalingskosten.

zoeken
zoeken