Squarepusher componeert voor robots

Z-Machines gitarist heeft 78 vingers en 12 plectrums

Muzieknieuws 03-03-2014 12:45

Bij het horen van de naam Squarepusher
gaan mensen óf meteen nieuwsgierig
rechtop zitten, óf ze kijken je wat glazig
aan omdat ze geen idee hebben hoe of wat.
De redactie van Gitarist hoort tot de eerste groep. En als het persbericht over een nieuw album (release 7 april) van Squarepusher (alias Tom Jenkins) dan ook nog vermeldt dat het om een samenwerking met de Japanse robotband Z-Machines gaat, willen we helemaal weten wat er aan de hand is.

Robotband? Hmm... De eerste gedachte bij het zien van het artwork van 'Music For Robots' (Warp Records) van Squarepusher en Z-Machines gaat uit naar het Berlijnse Compressorhead, dat wij tijdens de Musikmesse Frankfurt in 2013 in actie mochten zien. Drie robots die heavy metalcovers spelen, 'n beetje rammelend qua timing maar behoorlijk eh, heavy in uitstraling.

Naar verluidt is Z-Machines afgelopen zomer ontwikkeld door een clubje robotfanaten uit Japan, en of ze Compressorhead als uitgangspunt hebben genomen moeten we ze nog vragen. Feit is dat Z-Machines eruitziet als Compressorhead versie 2.0 - en veel meer kan, getuige de muziek op 'Music For Robots'. Squarepusher is een van de componisten die zijn gevraagd om muziek voor Z-Machines te schrijven. Sad Robot Goes Funny was het resultaat (videoclip hieronder), en het begin van een samenwerking die nog eens vier stukken opleverde. 

Beperkingen

Bassist en gitarist Jenkins zoekt als Squarepusher in zijn muziek altijd de grenzen op tussen fusion en elektronica. Begonnen in de drum 'n' bass leverde dat heel spannende albums op, waarop zijn (fretloze) basspel en gemodificeerde gitaarklanken vaak centraal stonden. Voor Z-Machines schreef hij met de beperkingen van de robot-interpretatie in gedachten: 

"I have long been an advocate of taking fresh approaches to existing instrumentation as much as I am an advocate of trying to develop new instruments, and being able to rethink the way in which, for example, an electric guitar can be used is very exciting. 

Each of the robotic devices involved in the performance of this music has its own specification which permits certain possibilities and excludes others - the robot guitar player for example can play much faster than a human ever could, but there is no amplitude control. In the same way that you do when you write music for a human performer, these attributes have to be borne in mind - and a particular range of musical possibilities corresponds to those attributes. Consequently, in this project familiar instruments are used in ways which till now have been impossible."

1148 bpm

Levert deze benadering mooie muziek op? Het is in elk geval andere muziek. Niet alle stukken op het op 7 april te verschijnen album zijn over-de-top onmenselijk geprogrammeerd; sommige oude Squarepusher-tracks zijn zwaarder te verteren.

Z-Machines bestaat uit gitarist Mach, die zijn zes snaren bedient met 78 'vingers' en 12 plectrums, de veelarmige drummer Ashura en toetsenist Cosmo. De Japanse bouwers van de Z-Machines onderwierpen hun robots aan diverse tests, waaronder natuurlijk een snelheidstest. Kan Mach shredden op 1148 bpm? Welja, geen probleem.

En voor wie echt geen genoeg kan krijgen van deze best wel onzinnige variant op muziek maken, is hier de zogenaamde Battle of the Robot Music Bands. Zelfs als het robots zijn is het overduidelijk welk trio een Japans, en welk een Duits gevoel heeft...

zoeken
zoeken