Richard Kruspe zocht naar een gitaar met een vintage uitstraling voor zijn soloproject Emigrate. De ESP Phoenix beviel zo goed, dat dat het startpunt werd van zijn derde signaturemodel.
tekst Steven Faber
Van de RZK-III, zoals hij officieel heet, zijn twee uitvoeringen beschikbaar: een ESP-versie met in de halspositie een sustainiac-element en de hier geteste LTD die iets traditioneler is, maar ook genoeg eigenzinnige features heeft.
Kevin Storm maakte voor Gitarist een video waarin hij deze LTD bespeelt en bespreekt. Bekijk de video hier.
Ontwerp
Het Phoenix model van LTD is gebaseerd op een (reversed) Firebird met omgekeerde kop en heeft daarmee de vintage vibe die asymmetrische modellen vaak hebben. Kruspe heeft een Phoenix als uitgangspunt genomen en het uiterlijk en de functies zo aangepast dat het een echt RZK-model is geworden.
De gitaar komt in een stevige koffer en het eerste wat opvalt als je die opent is de afwerking in olypmic white, gevolgd door de symmetrische meegespoten kop met drie lockingstemmechanieken per kant. Een bewuste keuze van Richard om af te wijken van de standaard zes-in-lijn-kop om zo de gitaar iets compacter te maken. De body, kop en toets zijn voorzien van een zwarte binding en ook de slagplaat is zwart met geborsteld motief. De customvorm van de slagplaat weerspiegelt aan de brugkant de cutaway en de enkele volumeregelaar heeft een chique knop van aluminium zoals je ze ook wel zag op hifi-apparatuur uit de jaren zestig en zeventig.
De hals is opgebouwd uit drie delen esdoorn en loopt door in de body, die verder van elzen is. Op de palissander toets zien we de bekende positiemarkering in de vorm van het Rammstein-symbool en de tweeëntwintig roestvaststalen extra jumbofrets zijn perfect afgewerkt. De kunststof topkam steekt hier een beetje bij af en had bij ons testmodel wat beter afgewerkt kunnen worden.
Verzonken tune-o-matic-brug
Bijzonder aan deze gitaar is de verzonken tune-o-matic-brug, een manier om dit type brug te kunnen gebruiken zonder dat de snaarhoogte aan de brugkant toeneemt. Je leest er meer over in het bijgaande interview met Richard. Kruspe heeft een signatureset Fishman Fluence elementen en die vinden we dan ook terug op deze gitaar. Een toonregelaar ontbreekt, maar je kan de volumeregelaar uittrekken voor ‘voice 2’ van deze RZK humbuckers. Naast de driestandenschakelaar zit een minischakelaartje die de werking van de killswitch (de zwarte drukknop onder het halselement) omdraait.
Aan de achterkant zien we het RZK-symbool waarbij Richard ons de middelvinger geeft. Op de Japanse ESP-versie staat dat aan de voorkant met daaronder ‘Fuck’, maar dat moest bij dit model aangepast worden om ‘m geschikt te maken voor Amerikaanse winkelketens. Verder vinden we aan de achterkant een vakje voor de batterij van de Fluence elementen en op de kop de handtekening van Kruspe.
In gebruik
De RZK-III is ontworpen om staand te bespelen en daarvoor is hij met zijn gecontourde body dan ook ideaal. Wil je toch zitten, dan kan dat prima, maar - en dat geldt voor de meeste asymmetrische modellen - er zijn gitaren die dan ergonomischer zijn. De hals heeft aan de achterkant een doorschijnende zijdeglans afwerking die tijdens het spelen heel prettig aanvoelt. En over bespeelbaarheid gesproken: ik ben gelijk fan van Kruspe’s idee om de tune-o-matig in de body te laten zakken. Op een of andere manier geeft dat een gevoel van controle, zeker als je gedempte partijen speelt.
De elementen klinken erg goed en de twee verschillende voicings zijn uitstekend gekozen. Het halselement heeft een volle klank in voice 1-modus, mooi voor warme leads, terwijl voice 2 meer gescoopt is en weer uitstekend werkt voor ritmepartijen, zowel clean als met oversturing. Een soortgelijk verschil horen we bij het brugelement, maar daar liggen de sounds iets dichter bij elkaar. Maar ook hier: als je met je solo door de mix wilt komen, zorg je dat de volumeregelaar is ingedrukt.
Behalve dat de killswitch uitstekend werkt is het vooral grappig dat je de werking kan omdraaien waarbij je alleen geluid hebt als je ‘m indrukt. Dat klinkt toch anders en geeft gelijk ideeën om het creatief te gebruiken in combinatie met effecten als delay.
Conclusie
Met het uiterlijk van zijn derde signature zal Richard Kruspe een breder publiek aanspreken, want deze gitaar is net zo goed voor te stellen in het plaatje van een bluesband als bij Rammstein op de bühne. Hij is stijlvol, speelt goed en klinkt uitstekend. De twee voicings geven je een breed palet aan klanken en wij misten daarbij de toonregelaar niet. Een klasse instrument!
LTD RZK-III
Oordeel 4,5
Gitarist zegt: Niet afgebrand en bloeddoorlopen, maar wel afkomstig uit het perfectionistische brein van Richard Kruspe
LTD RZK-III
RICHTPRIS: € 2500,-
LAND VAN HERKOMST: Korea
TYPE: asymmetrische elektrische solidbodygitaar
BODY: elzen
TOETS: palissander
HALS: esdoorn (drie delen), doorlopende constructie
FRETS: 22 XJ roestvaststalen frets
MENSUUR: 648 mm
BREEDTE TOPKAM/12E FRET: 42,2/52,9 mm
TOPKAM: kunststof
ELEKTRONICA: Fishman RZK Neck humbucker, Fishman RZK Bridge humbucker (trek volume uit voor Voice 2 op beide elementen), mastervolumeregelaar (push/pull), elementschakelaar, killswitch, minituimelschakelaar (killswitch-modus)
HARDWARE: verchroomd; TonePros Tune-O-Matic brug met staartstuk (beiden verzonken), LTD lockingstemmechanieken
AFWERKING: olympic white
LINKSHANDIG: nee
REEKS: De signaturelijn van Richard Kruspe bevat een ESP RZK-III, ESP RZK-II Burnt, E-II RZK-II Burnt en een E-II RZK-I Burnt
Distributie: Sound Service, Berlijn (D), tel. +49 (0)30 707 130-0
Website: sound-service.eu
Rivalen
LTD Deluxe Phoenix-1000
Gibson Firebird Platypus
Check de video die Kevin Storm voor ons maakte, waarin hij de LTD RZK-III bespeelt en bespreekt.