Win een workshop Guitar Sound Shaping met Tom Barbier bij jou thuis

Of kom naar een van de workshops bij Keymusic in mei

Events 03-05-2017 07:05

Misschien heb je in Gitarist 314, mei 2017, het interview met Tom Barbier gelezen, voorafgaand aan zijn Boss workshopserie Guitar Sound Shaping, die 13 mei van start gaat. Indien niet, in dit artikel vind je een groot deel van dat interview terug. Of download de pdf!
Ook kondigen we hier een bijzondere Boss winactie aan: je kan een workshop van Tom Barbier bij jou thuis winnen, waarbij je persoonlijk advies krijgt over je pedalboard!
Tom Barbier is absoluut dé man van de het pedalboard. Hij laat je alles zien over effecten, effectvolgordes etc, in allrlei stijlen, en niét alleen van Boss!
Gitarist is partner van dit bijzondere Boss evenement met Tom Barbier.

De eerste data van de Guitar Sound Shaping tour zijn bekend! 

zaterdag 13 mei, 13.00-16.00 - Keymusic, Den Haag
reserveer - gratis, klik hier

donderdag 18 mei15.30-18.00 - Keymusic Amsterdam/Q-Factory 
reserveer gratis, klik hier

donderdag 18 mei19.00-22.00 - Keymusic Amsterdam/Q-Factory 
reserveer gratis, klik hier

vrijdag 26 mei, 18.00-20.30 - Keymusic Rotterdam
reserveer gratis, klik hier 


DEZE CLINIC AAN HUIS? KLIK HIER EN WIN!

Maar je kunt dus ook een clinic bij jou thuis onder vrienden winnen, waarbij je uitleg op maat krijgt voor jouw pedalboard. Schrijf je dan in via het formulier op de site van Boss, en en maak kans op een gratis clinic BOSS Guitar Sound Shaping - Beyond The Daisy Chain bij jou thuis!
KLIK HIER om kans te maken op deze mooie prijs!
 

Wat is de beste volgorde voor effectpedalen op een pedalboard? Op die vraag bestaat er eigenlijk geen eenduidig antwoord. Alles hangt af van welke effecten je gebruikt en welk resultaat je wil bereiken. Wat we wel kunnen doen, is raad vragen aan een gitarist als Tom Barbier.

Hij verdiende zijn strepen bij o.a. ZornikHeadphone, Lemon, Tout Va Bien en Manoeuvres, maar hij is ook een sessiemuzikant, omwille van zijn omvangrijke kennis wanneer het gaat over functioneel gebruik van gitaareffecten. 

Kijk hier naar hoe hij zijn workshopserie introduceert. 

In deze clinic gaat Tom Barbier verder dan de simpele daisy chain-opstelling. Hij experimenteert en gaat op zoek naar originele sounds die ver weg gaan van een standaard gitaarklank. Hij laat je horen hoe topgitaristen hun sounds bouwen, zoals Jonny Greenwood (Radiohead), Russel Lissack (Bloc Party), Josh Homme (Queens of the Stone Age) of Annie Clark (St. Vincent).

Tourdata:

zaterdag 13 mei, 13.00-16.00 - Keymusic, Den Haag
reserveer - gratis, klik hier

donderdag 18 mei15.30-18.00 - Keymusic Amsterdam/Q-Factory 
reserveer gratis, klik hier

donderdag 18 mei19.00-22.00 - Keymusic Amsterdam/Q-Factory 
reserveer gratis, klik hier

vrijdag 26 mei, 18.00-20.30 - Keymusic Rotterdam
reserveer gratis, klik hier 

INTERVIEW MET TOM BARBIER
door Steven Faber
foto's Eric van Nieuwland

Gitarist sprak met Tom Barbier na afloop van de allereerste workshop die hij tijdens de Musicfair beurs gaf. Hij vertelt dat Slash zijn eerste idool was, waarna Kyuss met Josh Homme op gitaar volgde. Tom Barbier: “Daarbij was ik ook al bezig om hun klank na te bootsen. Maar de mijlpaal voor mij was Radioheads Jonny Greenwood en Ed O’Brien. Die deed fantastische dingen door pedalen in een bepaalde volgorde te plaatsen waardoor ze tot speciale klanken kwamen. Dat heeft mij gestimuleerd om daarin verder te gaan. Vanaf dat moment ben ik ook begonnen om gigantische pedalboards samen te stellen.

“Tegenwoordig wordt meestal met de computer gedaan wat je vroeger met de gitaar en effectpedalen bereikte. Ik luister dan welke klanken goed werken in een bepaalde context en probeer dat met gitaar te benaderen. Naast mijn bed ligt een notitieboekje. Als ik iets op de radio hoor en ik bedenk met welke effecten ik dat zou kunnen nadoen, schrijf ik het gelijk op.”

Al speelt Barbier negentig procent van de tijd rockpartijen, zijn kracht ligt in het feit dat hij de rol van de gitaar veel breder ziet en daar invulling aan kan geven. “Men zou mij kunnen gebruiken in plaats van een toetsenist, al zit wat ik doe op een andere manier in de mix. Toch is dat wel een correcte omschrijving. Het is ook op die manier gegroeid, want mijn eerste band Lemon had drie gitaristen. De andere twee speelden allebei ‘echt’ gitaar, dus besloot ik iets met mijn pedalen te gaan doen. Ik maakte dan bijvoorbeeld een spacey geluidje, maar als het refrein begon trapte ik een fuzzpedaal in en was ik weer de gewone gitarist.”

De wereld van het pedalboard
Omdat een pedalboard voor Tom niet een statisch ding is dat altijd hetzelfde blijft, heeft hij ze ook altijd zelf gebouwd. “Je begint met twee pedaaltjes en dan koop je er wat bij. Dan ga je experimenteren om te kijken waar ze het beste passen. Al die informatie smijt je samen op het pedalboard en dan kom je tot een bepaald systeem. Vervolgens word je geconfronteerd met problemen waarvoor je oplossingen moet zoeken. Zo evolueert dat verder als een levenscyclus. Het is onmogelijk om uit te leggen hoe dat precies werkt bij mij, dat is gewoon mijn wereld.”

In de jaren negentig, toen de meeste gitaristen nog met rackunits speelden, zocht Barbier al naar pedalen. “Mijn eerste pedaal was een groene Sovtek Big Muff en die staat nog altijd op mijn pedalboard..” Toch is hij geen purist. Alles wat een interessante klank kan genereren is welkom, maar dan wel op zijn pedalboard. “Ik heb eerst een rack gebouwd, maar dat was niets voor mij. Dat stond veel te ver weg. Dus toen zijn het pedalboard en het rack versmolten in één groot board. Ik wil pedalen graag voor me hebben liggen zodat ik ze met mijn voet kan bijstellen. Zo kan ik mijn klank mee laten gaan met de muziek. Een preset in een rack is een vaste klank en daar kan je niets meer aan veranderen.”

Digitale teleurstelling
Zo liggen vintage fuzzpedalen gebroederlijk naast digitale rackunits en pedalen. Wel zoekt hij altijd naar iets met karakter en dat is waarom hij afhaakt bij Kemper en Fractal Audio. “Ik heb ze getest maar ze doen compleet niet wat ik wil. Ik vind dat een ongelofelijk gemiste kans. Hoe vooruitstrevend ze ook zijn, ze blijven conservatief omdat ze oude versterkers na doen. Ik had zo gehoopt dat de digitale technologie gebruikt zou worden voor nieuwe klanken. De Boss SE-70, bijvoorbeeld, een processor uit de jaren 1990 die ik gebruik, is vooruitstrevender dan veel dingen van nu. Tegenwoordig proberen ze digitaal de klank van een Memory Man of tapedelay na te doen, maar in de SE-70 zaten multitap- en crossdelays en rare algoritmen die je nu niet meer vindt. Ze waren toen experimenteler dan nu, ondanks dat we twintig jaar verder zijn.”

Randapparatuur: versterkers & gitaren
“Ik vind een gitaar ondergeschikt aan pedalen en versterkers. Ik maak mijn klank met pedalen en versterkers en niet met de gitaar. Op een gegeven moment zag ik Dinosour Jr. en Sonic Youth op Jaguars en Jazzmasters spelen en toen heb ik zo’n gitaar gekocht. Nu ben ik ermee vergroeid, ik vind ze zo ergonomisch. Het zijn ook heel neutrale gitaren, je kan er heel veel richtingen mee uit. Een Strat bijvoorbeeld klinkt voor mij altijd als Stevie Ray Vaughan of Mark Knopfler en dan ga je ook zo spelen.

“Wat versterkers betreft ben ik wel conservatief. Ik gebruik een AC30 uit 1969 en een Fender Super uit 1954. Dat zijn versterkers die nooit clean zijn, ze vervormen altijd, en daardoor is je geluid nooit synthetisch. Dus wat voor digitale spacey dingen je er ook doorstuurt, dat gaat altijd door die lampen. Die warmen het op en dat geeft karakter aan de klank.”

 



Toms favorieten
Tom heeft meerdere pedalboards, maar die hierboven op de foto is zijn favoriet. Het is meteen ook de grootste, al ziet hij dat zelf niet als een probleem want “het ziet er gigantisch uit, maar het klapt in elkaar en dan past er een deksel op met wieltjes”.

Zoals je ziet zijn ook rackeffecten en een Korg Kaoss Pad geïntegreerd. Het hart van het systeem is de Boss ES-8 Effects Switching System (rechtsboven). Om uit te komen met de acht beschikbare effectloops plaatst hij alle pedalen van één categorie bij elkaar in een loop. “Als je elk pedaal een eigen loop geeft leg je alles weer te veel vast. Ik wil graag dat ik binnen zo’n preset kan kiezen welke distortion ik gebruik.”

Om ruis en brom te voorkomen heeft Tom de volgende tips: “Allereerst zet ik alle powersupply’s (met geïsoleerde aansluitingen, heel belangrijk) een beetje apart want als die dicht bij met name digitale effecten zitten, krijg je al snel brom. Dan buffers op de juiste plaatsen. Het is wel iedere keer een zoektocht. Ook belangrijk is een bakje tegen groundloops (aardlussen) als je met twee versterkers speelt.

 “Mijn favoriete pedaal is de Colorsound Overdriver en de Electro-Harmonix Memory Man is voor mij nog altijd de beste delay. Met de ES-8 kan je de buffer per preset programmeren, dat is heel belangrijk, want zet een buffer voor de Colorsound Overdriver en de klank is weg. Wat ook cool is aan de ES-8 is dat je per preset de volgorde van de effecten kan bepalen. Daardoor kan je ook eens een ongebruikelijke volgorde kiezen, want veel gitaarsounds zijn niet logisch. Neem nou Neil Young. Zijn geluid is een springreverb over een fel overstuurde versterker. Zijn reverb zit dus eigenlijk voor zijn distortion.”

Je kan het interview downloaden als pdf: klik op de link linksboven!
 

Tourdata Guitar Sound Shaping met Tom Barbier

zaterdag 13 mei, 13.00-16.00 - Keymusic, Den Haag
reserveer - gratis, klik hier

donderdag 18 mei15.30-18.00 - Keymusic Amsterdam/Q-Factory 
reserveer gratis, klik hier

donderdag 18 mei19.00-22.00 - Keymusic Amsterdam/Q-Factory 
reserveer gratis, klik hier

vrijdag 26 mei, 18.00-20.30 - Keymusic Rotterdam
reserveer gratis, klik hier 

 

 

zoeken
zoeken