Alex Hutchings: 'Haal uit je apparatuur wat erin zit'

Clinic tijdens Amsterdam Guitar Heaven, 26 november in Q-Factory Amsterdam

Events 23-11-2022 21:11

Wereldwijd is er een handvol gitaristen die voor Roland/Boss clinics doen en het Japanse elektronicabedrijf op allerlei wijzen van feedback voorzien over zijn producten. Eén van hen is de Brit Alex Hutchings, die sinds 2009 voor Roland/Boss de wereld over reist om de nieuwste apparatuur te demonstreren. Dat zal hij ook doen op 26 november tijdens Amsterdam Guitar Heaven in Q-Factory Amsterdam. Co Koenen sprak Hutchings over zijn achtergrond, het werken als clinician en zijn andere projecten, waaronder touren met Steven Wilson. foto: Hajo Müller

Amsterdam Guitar Heaven
zaterdag 26 november, 12.00-19.00u
Q-Factory, Atlantisplein 1, Amsterdam 

TICKETS
Tickets kun je bestellen bij Ticketmaster
Gearshow + Workshopfestival + Slotconcert € 12,50* Studenten € 7,50 * Ticketprijs is inclusief servicekosten en betalingskosten.

Meer informatie over Amsterdam Guitar Heaven elders op Gitarist.nl.

INTERVIEW MET ALEX HUTCHINGS

Alex, wat ga je doen op Amsterdam Guitar Heaven. Weet je welke producten je gaat demonstreren?
“Er zullen een paar nieuwe producten zijn, zoals het DS-1W Waza Craft distortionpedaal en de GX-100 multi-effectprocessor, maar ook de RC-600 loopingstation. Maar de masterclass is vooral bedoeld om mensen te laten zien hoe je sommige van deze producten kunt gebruiken. Gitaristen hebben een beetje een plug & play-mentaliteit, maar er zijn zoveel opties tegenwoordig. Iedereen heeft een laptop waarmee hij kan opnemen, de meeste apparaten hebben tegenwoordig een usb-aansluiting om je patches op te slaan, je hoeft niet meer in een geluidskaart in te pluggen. We gaan mensen helpen het potentieel van de dingen die ze hebben, te realiseren.”

Kun je wat vertellen over je achtergrond?
“Ik ben een gitarist uit Bristol in Engeland en speel al sinds ik elf was. De laatste jaren heb ik verschillende dingen gedaan. Ik heb gewerkt met de bedrijven Boss en Roland en ook met Laney Amplification en Rotosound snaren. Ik heb mijn eigen customgitaar, Waghorn, handgemaakt in het Verenigd Koninkrijk, een merk met ongelooflijke high-end instrumenten. Maar ik speel ook op veel andere gitaren, zoals Strats, klassieke gitaren,  Valley Arts. Ik ben net begonnen met spelen op koploze Ibanez gitaren.

“Een paar jaar geleden, voor de pandemie, deed ik een tour met Steven Wilson (de To the Bone- tour, red.). Dat was echt goed, het duurde 18 maanden. Ik deed ook een Thriller-tour (met muziek van The Jacksons, red.). Verder heb ik een eigen band en geef online een-op-een les. Waar je ook mee bezig bent, je moet tegenwoordig altijd meerdere dingen doen.”

Op de site van Jam Track Central zag ik meer dan 70 cursussen van jou
“Ja, mijn hele catalogus staat na 10 jaar nog op Jam Track. Ik heb onlangs drie enorme masterclasses gedaan die alles dekken - nou ja: bijna alles.”

foto: MUCUS

Van welke muziek hou je, wat speel je graag?
“Als ik de passie in de persoon kan horen, zal ik de muziek waarschijnlijk goed vinden. Zoals we weten is er veel gefabriceerde muziek: je voelt niet altijd de passie, ze willen gewoon populair zijn. Ik hou van rock, jazz, blues, maar soms is er ook echt goede popmuziek, als het op de juiste manier is gedaan. Je kunt zien wanneer de artiest het nummer echt heeft geschreven, ze voelen echt wat ze zingen.”

Geef je de voorkeur aan een meer technische shredstijl of speel je ook graag dingen die minder uitdagend zijn?
“Toen ik jonger was voelde ik me erg aangetrokken tot shredden, ik vond het erg opwindend. Toen ik elf was en net begon luisterde ik naar Metallica, Steve Vai, Joe Satriani en snel daarna naar Yngwie Malmsteen; hij was erg technisch. En dan luisterde ik ook naar de bluesjongens; ik hou van BB King, Stevie Ray. Ook naar Charlie Parker, op saxofoon. Toen ik zeventien was ontdekte ik Frank Gambale, die heeft een geweldige combinatie van rockattitude, de blueserfenis en sophisticated jazzharmonieën. Toen ging ik ook mensen als Allan Holdsworth checken, de fusionspelers. En natuurlijk nog George Benson.”

Beperk je je tot zes snaren?
“Ik heb een zeven- en een achtsnaar, zelfs een negensnaar. Ik stem in kwarten, met een C en een F. Alles is dan ongelooflijk symmetrisch. Wat daar cool aan is, is dat wanneer je een zevensnarige gitaar bespeelt - of een achtsnarige of 27-snarige - alles hetzelfde is. Het speelt vrij natuurlijk.”

Heeft meer snaren voordelen?
“Het is prettig om een groter bereik te hebben, maar er zijn wel wat klankcompromissen hoger op de hals.” 

 

Gebruik je voor je eigen optredens ook Boss apparatuur?
“Het hangt ervan af. Ik heb een aantal verschillenden set-ups omdat je voor verschillende klussen verschillende apparatuur nodig hebt. Onlangs deed ik een groter optreden en ik had twee 100-watt powerheads, met 4x12 kasten, en dat waren mijn Laney Ironhart versterkers. Maar ik had een compleet Boss board voor mijn effecten. Ik had een ES-8 switcher en MD-500, RV-500 en DD-500 pedalen voor modulatie, reverb en delay. Ze hadden allemaal midi, waardoor ik met een druk op de knop van versterkerkanaal en effecten kon veranderen. Dat was voor een grote tour op grote podia. Voor een lokale gig is dit te veel, dan gebruik ik een GT-1000, een klein Boss multi-effect, en mijn Roland Blues Cube amp. Klein en draagbaar.”

Gitaristen zijn veel bezig met de volgorde van hun effecten in de effectketen…
“Als je een groot pedalboard hebt of een multi-effect kun je die veranderen. In de GT-1000, bijvoorbeeld, kun je je keten op het scherm zien en kun je dingen verplaatsen. Dat kun je ook doen met de Boss ES-8, waar je acht analoge pedalen op kunt aansluiten waarvan je de volgorde kunt programmeren zoals jij dat wilt. Je kunt zelfs de plek van de versterker in de keten bepalen als je de vierkabelmethode gebruikt. Het is goed om flexibel te zijn.”

Wat heeft je voorkeur: een echte versterker of met ampsimulaties rechtstreeks naar de PA?
“Ik ben een beetje ouderwets en houd van versterkers, maar er zijn tegenwoordig ook goede alternatieven. Ik hou ervan dat je opties hebt. Als je amp ermee ophoudt tijdens een optreden kun je met ampsims de PA in. Dat is wat we bij events als Amsterdam Guitar Heaven doen: mensen leren welke opties ze hebben met hun apparatuur.”   

Ben je de belangrijkste Boss-clinician in Europa of wellicht in de wereld?
“Er zijn drie tot vijf mannen wereldwijd die het vertrouwen van het bedrijf hebben en waar ze tevreden over zijn. Ik was een van die mannen, vanaf 2009 tot de pandemie. Maar het bedrijf is anders gaan werken en nu is het meer digitale marketing. Ik ging bijvoorbeeld twee tot drie keer per jaar naar Japan, maar dat is natuurlijk vrij kostbaar. Nu kan ik de dingen online doen. En ik had natuurlijk die grote tour met Steven Wilson van anderhalf jaar, vanaf 2017. Dus toen moesten ze anderen zoeken. Maar ik was dus een jaar of tien een van de belangrijkste mannen.”

Gebruikt Boss je input voor het ontwikkelen van nieuwe modellen?
“Daar zijn ze heel voorzichtig mee. Als bedrijf moet je heel voorzicht zijn met intellectueel eigendom. Het concept van een product is doorgaans van hen, zij zijn de ontwerpers. Zij hebben hun visie voor het bedrijf en het merk. Mensen zoals ik zijn er meer om feedback te geven wanneer het product is gemaakt, om patches te maken - ik heb net nog wat patches gemaakt voor producten die volgend jaar uitkomen -, suggesties te doen wat beter zou kunnen. Dus er is wel enige input.

“Ik heb jarenlang ervaring in die wereld. In Japan moesten we nieuwe producten presenteren aan alle directeuren uit de hele wereld en meneer Kakehashi (oprichter van Roland, red.) zelf. Dat was bijzonder.”

Hoe verloopt de samenwerking met Japanners?
“Het is grappig. Ik hou van hard werken en Japanners hebben dezelfde arbeidsmoraal. Ze zeiden altijd: ‘Je bent Japanser dan wij.’ (lacht) Ik vatte het op als een compliment. Ik denk dat veel mensen onderschatten hoeveel tijd het kost om bij demo’s, zelfs als ze kort zijn, ervoor te zorgen dat alles goed overkomt.”    

Zie Alex Hutchings in actie tijdens de repetities voor Steven Wilsons To the Bone-tour in 2018

Was touren met Steven Wilson een grote overgang vergeleken met clinics geven?
“Ja, maar ik hou ervan verschillende dingen te doen. We deden 145 shows over de hele wereld, met drie avonden in de Royal Albert Hall, daar is ook een blu-ray dvd van, voor de kleinkinderen (lacht). Ik nam mijn pedalboard mee, de ES-8, en alle Boss pedalen en deed er elke show mee.”

Is het dan niet moeilijk om terug te gaan naar de clinics, zonder die opwinding en al dat publiek?
“Of je nu voor 10.000 of 10 mensen staat, dat maakt die 10 mensen niet minder waardevol. Het is anders, intiemer, misschien geeft het juist wel meer druk. Mensen zitten er dicht op en kunnen alles zien. Op een groot podium is er adrenaline en opwinding, maar er is meer afstand. Het communiceert anders.”      

 

Amsterdam Guitar Heaven
zaterdag 26 november, 12.00-19.00u
Q-Factory, Atlantisplein 1, Amsterdam 

TICKETS
Tickets kun je bestellen bij Ticketmaster
Gearshow + Workshopfestival + Slotconcert € 12,50* Studenten € 7,50 * Ticketprijs is inclusief servicekosten en betalingskosten.

Meer informatie over Amsterdam Guitar Heaven elders op Gitarist.nl.

zoeken
zoeken