Verslag Gitaarbeurs Groesbeek

Succesvolle 18de editie

Gitarist Extra 17-02-2014 12:02

Zondag 16 februari vond de 18de editie van Gitaarbeurs Groesbeek plaats, traditiegetrouw in buurtcentrum De Mallemolen. Het weer was goed en of dat meespeelde of niet, ook over sfeer en opkomst kon de organisatie niet klagen.

Verdeeld over verschillende ruimtes waren de stands te vinden met gitaren, versterkers en onderdelen. Elke gitarist kon zijn hart ophalen, of je nu een nylonsnaar bespeelt, van folkinstrumenten als mandoline, banjo en lapsteel houdt of op zoek bent naar een mooie elektrische gitaar of versterker. Kwam je niet voor een instrument, dan kon je terecht voor onderdelen en gitaarbouw gereedschappen, een praatje met de organisatie van het Gitaarkamp of optredens op het podium in de kelderzaal.

Hoogtepunten

Ruurd  Feitsma van het Dutch Archtop Guitar Museum toonde een mooie collectie Epiphones van voor 1957 toen het merk door Gibson werd overgenomen. Leuk om te zien waren de budget Zenith gitaren (destijds 50 dollar) en de mooie Devon die te koop was. Het meest bijzondere was wel de Bohmann gitaar uit 1910 met meeklinkende snaren in de klankkast en opvallende toetsinleg.

Bij Meyer Amps zagen we de prototypes van de Blackpool 38 en 55, eenkanaals rockversterkers die weer een link hebben met de signature versterker die de Nijmeegse bouwer maakte voor Vedran Mircetic van De Staat. Vedran was er zelf ook om deze in bruin tolex uitgevoerde half stack te demonstreren.

Michiel Mozer van Mozer Guitars toonde zijn nieuwe afwerkingen van de bestaande modellen, waaronder de ME-1 Revery Relic en de transparant groene afwerking van de Radiant.

Erg mooi waren ook de Ariz-H en Ariz-R van bouwer Ramon Riemersma. De laatste heeft handgemaakte Baljak stemmechanieken en een schitterend gespiegeld achterblad van Afrikaans Blackwood.


zoeken
zoeken