Gary Moore stijlanalyse

Audio bij de workshop in Gitarist 303

Gitarist Extra 26-05-2016 09:05

Still Got The Blues? Zeker weten als we in Gitarist 303, juni 2016 de stijl bestuderen van de geweldige Ierse gitaarvirtuoos Gary Moore, die alweer vijf jaar geleden overleed. In het blad vind je de tabs van de voorbeelden, hier kun je de audio horen.

De in Belfast (Noord-Ierland) geboren Gary Moore zal de geschiedenis ingaan als een van de belangrijkste gitaristen van zijn generatie. Zijn gitaarspel was dan weer druk en overweldigend, dan weer prachtig en ingehouden. Zijn geluid was groot en brutaal, met ongeëvenaarde duidelijkheid en projectie, en zijn solo’s waren altijd intelligent en harmonisch interessant, ritmisch inventief en supermelodisch.

Voor deze workshop hebben we vijf voorbeelden voor je opgenomen. Het zijn fragmenten van langere stukken en ze zitten vol noten, maar vergeet niet dat Gary net zo vaak alle emoties uit één lang aangehouden noot kon wringen. Op latere albums leerde hij ook ruimte te laten in zijn solo’s.

Beluister hier de audio om te horen hoe de voorbeeldpartijen moeten klinken. Van elk voorbeeld is er ook alleen een backingtrack waar je zelf overheen kunt spelen.

Lick 1
De grootste uitdaging van dit voorbeeld is het ontwikkelen van voldoende uithoudingsvermogen. Technisch is het allemaal wel te doen, maar de steeds herhaalde patronen met opgedrukte noten die Moore vaak speelde, vragen flink wat kracht.  

Lick 2
Ook in deze lick zien we de bluesladder, dit keer in de toonsoort A. Behalve dat we een losse B-snaar tegenkomen is het met name de manier waarop Moore sterke akkoordtonen gebruikt om de onderliggende akkoorden te volgen die het meest opvalt. 

Lick 3
Wat de gebruikte noten betreft is deze turnaround gebaseerd op een combinatie van A blues met een toegevoegde 2 en 6. Ook hier zijn de ritmische herhalingen en je uithoudingsvermogen punten van aandacht. 

Lick 4
Deze lick kent een duidelijke Clapton-invloed en Moore heeft dit soort licks weer doorgegeven aan gitaristen als Joe Bonamassa.  

Lick 5
We sluiten af met weer zo’n typische Moore pentatonische blueslick die teruggaat naar zijn heavy rock-basis. Veel van dit soort ideeën hoor je terug bij andere gitaristen uit die periode, als Michael Schenker en Frank Marino.  

zoeken
zoeken