John Frusciante herrijst opnieuw

Video en audio bij het interview in Gitarist 374

Gitarist Extra 21-04-2022 10:04

Op zijn eerste album met de Red Hot Chili Peppers in 16 jaar heeft John Frusciante opnieuw gedefinieerd hoe hij gitaarspeelt. In een groot nieuw interview in Gitarist 374, mei 2022 onthult John hoe hij opnieuw verliefd werd op rockmuziek - en hoe hij nieuwe inspiratie vindt in alles van jazz tot post-punk. Ook in dit Gitarist Extra-artikel een videoworkshop waarin we een aantal van Johns populairste riffs aan een nader onderzoek onderwerpen.

foto: Jeffrey Mayer 

Unlimited Love
Nadat hij in 2009 de Red Hot Chili Peppers voor de tweede keer verlaten had, stortte John Frusciante zich op elektronische muziek. Hij wilde zo veel mogelijk uit de buurt blijven van het genre dat hem beroemd had gemaakt en moest niets meer hebben van commercie, roem en publiciteit. Dus het kwam als een verrassing toen de Chili Peppers via de sociale media Frusciantes terugkeer aankondigden en daarmee de mogelijkheid van een nieuw album - hun eerste met John sinds ‘Stadium Arcadium’. Het resultaat is ‘Unlimited Love’, geproduceerd door superproducer Rick Rubin, met 17 tracks die laten zien hoe breed de band zich laat inspireren, van lichte funk tot progressieve rock en hardcore punk. 

Lees ook de Gitarist Release van de Week 1 april: ‘Unlimited Love’.

Rock ‘n’ roll
Om weer rockmuziek te schrijven koos hij ervoor te focussen op de beginperiode van de rock. “Rock begint bij de elektrische blues van de jaren veertig en vijftig en de rock ‘n’ roll van eind jaren vijftig. Ik dacht: als ik weer rock ga spelen, dan wil ik terug naar het eerste begin: Elvis, Clarence ‘Gatemouth’ Brown, Freddie King, Albert King, Buddy Holly, Gene Vincent en Ricky Nelson. En ik vroeg me af: als ik nu eens de volgende stap had moeten zetten na die gasten, wat zou die zijn?” 

 Video van de albumopener Black Summer

Strats en Marshalls
"Het meeste heb ik gespeeld op mijn ‘62 Strat, dezelfde gitaar die ik kreeg toen ik in 1998 terugkwam bij de band. Ik heb daarna nog veel Strats uit de periode gehad, maar dit is de beste", aldus John.
Marshall versterkers staan aan de basis van de hoogtepunten van het album, in het bijzonder de gierende feedback in de solosecties van The Great Apes en The Heavy Wing. “Feedback is een van de spannendste onderdelen van muziek maken voor me. Het enige wat je nodig hebt is volume; het is een kwestie van de juiste posities vinden en rond te lopen tijdens het spelen om verschillende toonhoogtes te vinden." 

Volledige show van de Red Hot Chili Peppers op 1 april 2022 in het Fonda Theater in Hollywood

Speeltips
In het blad deelt John Frusciante ook de lessen die hij al gitaarspelend in zijn monumentale carrière heeft geleerd - en geeft tips hoe je de gitarist kunt worden die je altijd al wilde zijn...

Zo vindt John dat je als gitarist trouw aan jezelf moet blijven: “Nadat ik had besloten niet langer ‘goed’ te willen zijn en niet langer indruk op anderen te willen maken, begon er iets van wat ik maar mijn ‘ziel’ noem in mijn spel door te klinken en begon het publiek me meer te waarderen; mijn spel ging iets betekenen."

Red hot riffs

Hier behandelen we drie van onze favoriete, door John Frusciante geschreven Chili Peppers-riffs. Can't Stop test je vermogen om te grooven, Scar Tissue biedt Beatles-achtige akkoorden met een behoorlijk lastige snaardempingstechniek, en om de zaken helemaal bij de tijd te brengen kijken we naar de Hendrix-getinte vormen van 2022's Black Summer. Plug in en let's get funky!  

CAN'T STOP
Tempo: 90 bpm
Toonsoort: E mineur

Can’t Stop uit 2002 is een van de Chili Peppers populairste tracks, met honderden miljoenen streams op elk platform.  Het begint met een repeterend motief gespeeld in het 5e en 7e vakje op de vijfde snaar dat acht keer gespeeld wordt. Dit is het makkelijke deel… De echte actie begint op 0:21, met een bedrieglijk eenvoudige riff van Frusciante. We zeggen 'bedrieglijk' omdat de herhalende hoge noten (in het 7e en 9e vakje van de derde snaar) het laten klinken alsof het eenvoudig is. Er is echter een ander element om in de vingers te krijgen: een bewegende baslijn op de vijfde en zesde snaar. En terwijl Frusciante's agressieve aanslag het nummer voortstuwt met urgentie, moet je vijf inactieve snaren stil houden terwijl je van snaar naar snaar gaat. Oefen in het begin langzaam en houd in gedachte dat je wijsvinger het meeste snaardempwerk doet.

Tip: Probeer je duim te gebruiken om de noten op de zesde snaar te fretten. Dit stelt je in staat de hele riff te spelen zonder dat je hand van positie hoeft te veranderen.

SCAR TISSUE
Tempo: 90 bpm
Toonsoort: F majeur

We kijken naar een andere Chili Peppers-megahit, specifiek naar de Beatles-achtige (Blackbird) twee-notenvormen die Scar Tissue openen. John gebruikt de grondtoon en de terts van F, C en D mineur akkoorden, maar in plaats van pure tertsen te spelen, voegt hij een extra octaaf toe tussen elk notenpaar, waardoor hij een groter bereik heeft om het akkoordenschema te schetsen terwijl er toch nog ruimte is voor melodische variaties. Als dat ingewikkeld klinkt, maak je geen zorgen: er zijn maar drie vormen die je hoeft te leren. De echte uitdaging komt van het ritme en het plectrumspel. Op de opname slaat John elke individuele noot aan (downpick de grondnoot, up-pick de hoge noot), maar live strumt hij meestal, waarbij de gefrette noten door elkaar uitklinken en de niet-gebruikte snaren doodstil zijn. Het is hogeschool dempen met de frethand en het is de moeite waard om het nummer op deze manier te oefenen om je techniek aan te scherpen.

Tip: Gebruik je middelvinger om de zesde snaar te fretten zodat je wijsvinger in een betere positie komt om de niet-gebruikte snaren te dempen. 

BLACK SUMMER
Tempo: 105 bpm
Toonsoort: E mineur

Johns 2022 Chili Peppers-comebacktrack, Black Summer, is vanaf het begin doordrenkt met Hendrix-achtige decoratieve loopjes. We kijken hier naar de introriff. Hij is gebaseerd op het E mineur barré-akkoord in de 7e positie, met hammer-ons en pull-offs op de tweede, derde en vierde snaar. Je moet de barré goed pakken zodat elke snaar in de akkoordvorm blijft klinken terwijl je de hammer-ons en pull-offs speelt. Als je dit niet doet, zal het allemaal een beetje dun klinken! Na de hammer-ons en en pull-offs komt er een slide op de tweede en derde snaar. Je begint bij de 8e en 9e fret en schuift op naar de 10e en 11e. Net als bij de barré moet je hier je vingerdruk constant houden. Doe het goed en deze tweenotenvormen zullen zingen. Merk ten slotte op dat John zijn gitaar is Es standaard heeft gestemd, maar wij in E zijn gebleven zodat je niet opnieuw hoeft te stemmen.

Tip: Gebruik een choruspedaal waarvan de snelheid is ingesteld op een achtste-noot trioolritme en mix en diepte op een medium niveau.

zoeken
zoeken