Arjen Lucassen’s Supersonic Revolution: imponeren zonder gitaarmuur

Audio en meer bij het interview in Gitarist 387, juni 2023

Gitarist Extra 29-06-2023 10:06

Arjen Lucassen, maakt die niet altijd die grootse progrockopera’s met veel internationale gastartiesten? Dat klopt, maar debuutalbum ‘Golden Age Of Music’ van zijn nieuwe project Arjen Lucassen’s Supersonic Revolution laat horen dat een vrij spontane rockplaat met een aantal bevriende Nederlandse topmuzikanten hem net zo goed ligt. In Gitarist 388, juli 2023 spreken we met Lucassen en gitarist Timo Somers over dit bijzondere project.

foto's: Lori Linstruth

Dit is een extra web-item naar aanleiding van een artikel in Gitarist 388, juli 2023. Vanaf vrijdag 30 juni in de winkel. Of je kunt deze editie bestellen in onze webshop Muziekmagazines.nl. We sturen Gitarist op zonder verzendkosten. 

Arjen Lucassen’s Supersonic Revolution begon toen Lucassen door een Duits tijdschrift werd benaderd om een cover op te nemen voor een cd waar het blad mee bezig was. Dat werd Heard It On The X van ZZ Top. “Het moest binnen een week klaar zijn”, licht Lucassen toe. “Maar ik wilde wel de beste muzikanten hebben die ik kon vinden.”

Dat werden uiteindelijk Timo Somers, toetsenist Joost van den Broek, drummer Koen Herfst en zanger John ‘JayCee’ Cuijpers. “Ze zeiden allemaal: eigenlijk hebben we geen tijd, maar voor jou doen we het en morgen heb je het binnen”, aldus Lucassen. “Ik dacht: dat gaat niet goedkomen. Maar ik kreeg het binnen en alles was perfect. 

“Uiteindelijk besloot ik een nieuw nummer te maken om te kijken of er chemie was en of dat werkte. Dat ging óók perfect, dus toen dachten we: kom op, dan maken we een heel album.” 
19 mei was ‘Golden Age Of Music’ release van de week op Gitarist.nl. Lees hier het artikel

Het gitaarspel van Timo Somers is het meest moderne element aan het behoorlijk seventiesgerichte ‘Golden Age Of Music’. “Arjen heeft naar ons toe nooit uitgesproken dat het een seventiesplaat zou worden”, benadrukt Somers. “Eigenlijk werd het voor ons pas duidelijk dat dat de bedoeling was toen we de teksten hoorden. Natuurlijk was het door de manier waarop het was opgenomen wel duidelijk." 

Met die manier van opnemen doelt Somers op het feit dat er op al het originele materiaal van het album maar één gitaar tegelijk te horen is. “Zoals in de seventies, zoals Van Halen”, aldus Lucassen. "Dat was voor mij heel eng om te doen want je wilt mensen overtuigen. Je wilt ze imponeren met een gitaarmuur. Maar het grote voordeel is dat de Hammond gewoon alle ruimte heeft."

Drie jaar geleden interviewden we Arjen Lucassen n.a.v zijn dubbelalbum 'Transitus'. Ook toen had hij het over een eenvoudigere opzet en geen gitaren dubbelen. Je kunt het artikel hier lezen en dowloaden als pdf.   

 

zoeken
zoeken