Een van de eenvoudigste manieren om je solo’s meer kleur te geven, is één noot toevoegen aan je pentatonische ladders. We noemen dat hexatoniek, en in Gitarist 271, oktober 2013, kun je lezen wat dat precies inhoudt.
In Gitarist 271, oktober 2013, vind je de volledige uitleg over hexatoniek en vier pagina's notenwerk bij deze workshop. In dit Gitarist Extra artikel plaatsen we de audiofiles, zodat je kunt luisteren terwijl je de noten meeleest.
In dit artikel komen vier hexatonische toonladders aan bod: mineurpentatonisch met toegevoegde grote secunde (2/9) in voorbeeld 1-3, mineurpentatonisch met toegevoegde grote sext (6/13) in voorbeeld 4-6, majeurpentatonisch met toegevoegde grote septiem (maj7) in voorbeeld 7-9 en als laatste majeurpentatonisch met toegevoegde overmatige kwart (#4/#11).
Audiofragment 1
Voorbeeld 1: maj9 over een min7 akkoord
Audiofragment 2
Voorbeeld 2: de Hendrix triller
Audiofragment 3
Voorbeeld 3: twee akkoorden met gemeenschappelijke kleurnoot
Audiofragment 4
Voorbeeld 4: maak van een 6 een 13
Audiofragment 5
Voorbeeld 5: de 6 van het I akkoord wordt de 3 van het IV akkoord
Audiofragment 6
Voorbeeld 6: majeur sext over een turnaround
Audiofragment 7
Voorbeeld 7: zoek een thuis voor de maj7
Audiofragment 8
Voorbeeld 8: Oplossen met de maj7
Audiofragment 9
Voorbeeld 9: maj7 over alle drie akkoorden
Audiofragment 10
Voorbeeld 10: maak kennis met de #4
Audiofragment 11
Voorbeeld 11: #11 over een dominant akkoord
Audiofragment 12
Voorbeeld 12: laat de kwint maar weg
Audiofragment 13
Voorbeeld 13: En nu allemaal tegelijk
audio met en zonder leadgitaar (backingtrack)