Op het onlangs verschenen ‘La Penúltima’ laat Labryénco een experimentele mix horen van jazz, wereldmuziek en flamenco. Gitarist Alain Labrie vertelt in Gitarist 279, juni 2014 over zijn liefde voor flamencogitaar en zijn moeizame overgang van poprock naar het technische moeilijke flamenco.
Labryénco simpelweg wegzetten onder de noemer ‘moderne flamenco’ zou een beetje te makkelijk zijn. Hoewel flamenco onmiskenbaar de basis vormt voor het virtuoze kwintet rond gitarist Alain Labrie, zijn er net zo duidelijk invloeden hoorbaar uit de jazz, hedendaagse gecomponeerde muziek en Arabische muziek. Labrie: “Een van m’n grote voorbeelden is Paco De Lucía. Destijds speelde hij met een sextet dat ook in Spanje als zeer vernieuwend werd gezien. Zijn fusionconcept vind ik nog steeds geweldig en dat is misschien onbewust ook wel een van de aanleidingen geweest om Labryénco te beginnen.”
Beluister hier het nieuwe album ‘La Penúltima’: