Keith Richards, sologitarist

Audio bij de workshop in Gitarist 284, november 2014

Gitarist Extra 24-10-2014 18:10

It’s only rock ‘n’ roll! Maar wat zou rock ‘n’ roll zijn zonder blues? In Gitarist 284, november 2014 onderzoeken we het bluesy leadspel van de legendarische Keith Richards.

We kennen Keith Richards natuurlijk als belangrijke songschrijver van The Rolling Stones, maar hij is ook een fantastische gitarist. En dan doelen we in eerste instantie op zijn slaggitaarspel. Met zijn in G gestemde Tele met slechts vijf snaren heeft hij wat dat betreft school gemaakt.

Maar het is niet alleen slaggitaar waar Keith in uitblinkt: hij is ook een geweldige solist. Zijn solostijl is direct, muzikaal effectief en altijd passend bij de muziek, en de blues is er zonder meer de basis van, hoewel er ook country en rock ‘n’ roll in doorklinkt.

In de workshop van deze maand belichten we een aantal elementen van Keith Richards' bluesy solostij. Beluister hier de audio bij de notenvoorbeelden in het blad. Van voorbeeld 2, 3 en 4 is er ook alleen een backingtrack waar je zelf over kunt spelen.

Lick 1 ‘Dode duim’-techniek
Dit voorbeeld laat zien en horen hoe Keith een deltablues aanpakt met de zogenaamde ‘dode duim’-techniek.

Lick 2 Majeurpentatoniek
Keith kent de pentatonische toonladders vanbinnen en vanbuiten, maar als hij de majeurvariant van pentatonisch gebruikt klinkt het ongeveer zo:

Lick 3 Tweeklanken in de stijl van Chuck Berry
In dit voorbeeld hoor je een aantal Chuck Berry-achtige double-stops (tweeklanken), gecombineerd met opgedrukte noten en vooral veel attitude. 

Lick 4 Melodisch spel
Dit voorbeeld laat zien hoe je je conventionele mineurpentatonische solowerk vanuit de bluesbox kunt uitbreiden en hoe je al je licks tezamen een samenhangend geheel kunt laten vormen. 

Lick 5 Akoestische fingerstyle

Dit idee is het logische vervolg van voorbeeld 1. Dit type gitaarspel is afgeleid van een springende linkerhandtechniek die populair werd gemaakt door de vroege blues-stridepianisten.

zoeken
zoeken