aanmelden
Succesvolle Musicfair met Nita Strauss op Clinic Stage
Wervelende Expo Floor en nog 17 boeiende 'areas'
Gitarist Extra 26-02-2016 06:03
Met Gitarist waren we goed vertegenwoordigd op Musicfair die 13 en 14 februari 2016 plaatsvond in de Jaarbeurs Utrecht. We waren partner van de Clinic Stage met clinics van onder anderen Alex Hutchings en Nita Strauss (foto Tom Doms) en hadden twee stands samen met onze collegabladen. Wat er op de Clinic Stage en op de overige 17 Ďareasí van deze nieuwe muziekbeurs te beleven was lees je hier.

Music & Harmony, later omgedoopt tot Music Expo, waren succesvolle muziekbeurzen. Alweer 16 jaar geleden vond de laatste editie plaats. Nu is er eindelijk weer een goede muziekinstrumentenbeurs voor de Benelux geboren: Musicfair.

Wat was het meteen een goede editie! Aanhakend bij de al vier jaar succesvolle Dancefair en Pro Audio Summit liepen twee dagen lang dj/producers en muzikanten de 18 areas af, met als apart fenomeen dat deze twee werelden niet meer gescheiden aanvoelden. De samenwerking live en in de studio liep als een rode draad door de sessies, Q&A’s, workshops, clinics en live-interviews heen. De importeurs en fabrikanten op de prima ingerichte Expo Floor waren uitsluitend positief. Ook over de bezoekersaantallen kon de organisatie niet klagen.

Publiekstrekkers als Hardwell, Typhoon, Moke, Waylon, DeWolff, Nita Strauss, Ronnie Flex, Cesar Zuiderwijk, Mario Goossens en Ronnie Flex hadden hun wervende werking wel gedaan. Maar key tot het succes was toch de formule dat je in 16 van de 18 areas je licht kon opsteken over beter en succesvoller muziek maken. De belangstelling voor de educatieve elementen van de Musicfair, Dancefair en Pro Audio Summit was groot en we zagen steeds een zeer geconcentreerd publiek.

Bekijk hier een impressie gefilmd en gemonteerd door Paul Scheepmaker voor Gitarist

 
 

Expo Floor
Ibanez, Roland, Boss, Lag, Blackstar, Dunlop, Takamine, Analog Outfitters en nog veel meer merken waren bij deze eerste editie vertegenwoordigd. En wel zo succevol dat andere gitaarmerken ongetwijfeld spijt hebben de stap niet aangedurfd te hebben. We zagen diverse nieuwe producten, zoals de Hughes & Kettner TubeMeister Deluxe versterkers, de nieuwe minipedalen, gitaren en bassen van Ibanez, de Roland Blues Cube Hot en Waza Craft Vibrato. Ze kwamen allemaal vers van de NAMM Show in L.A., dus daarover kan je meer lezen elders op Gitarist.nl. Erg leuk om hier eruit te lichten en wonderschoon om te horen was The Scanner van Analog Outfitters. De versterkers van dit Amerikaanse boetiekmerk sierden de cover van onze decembereditie en nu konden we deze bijzondere vibrato in actie zien. De Scanner geeft een vibrato en/of reverb klank en wordt gemaakt van veergalmen en mechanische vibrato units uit oude Hammond orgels. De snelheid van de vibrato is met een regelaar in te stellen, maar kan ook via een expressiepedaal geregeld worden.


Clinic Stage met Nita Strauss

Gitarist was samen met collegabladen Slagwerkkrant en De Bassist partner van twee podia: Clinic Stage 1 en Clinic Stage 2. Het zal even slikken zijn geweest voor Nita Strauss op deze eerste clinic van haar Europese tournee. De zaal zat inmiddels vol toen vlak voor het begin bleek dat Pro Tools op haar laptop niet wilde meewerken; om het reizen eenvoudig te maken vertrouwde ze op dat programma voor haar gitaargeluid. “Jullie zijn allemaal gitarist, toch? Dan begrijp je vast dat dat (wijzend op haar Ibanez S model) heel eenvoudig is, terwijl dit (de laptop) nogal gecompliceerd kan zijn.” Dat bleek niet alleen voor haar te gelden, want ook drumdemonstrateur Michael Schack kreeg het programma niet aan de gang. Professioneel als ze is liet ze zich niet kennen en startte even later energiek Iron Maidens Aces High, gespeeld via een Blackstar ID:Core oefenversterker. Vervolgens speelde ze I’m Eighteen van haar huidige werkgever Alice Cooper, waarna er ruimte was voor interactie met het publiek. Op de vraag wie haar helden waren geweest ging ze in op de film ‘Crossroads’ en vertelde dat ze hier in Utrecht op het podium nog steeds zo cool wilde zijn als Steve Vai in die film was. Volgens haar moest ook elke gitarist “naar de hel en weer terug” om de gitarist te worden die hij of zij wil zijn, doelend op de periodes dat het lijkt of het allemaal niet wil lukken.

Iemand anders vroeg hoe het voor haar als vrouw was in de muziekindustrie. “Tegelijk makkelijk en moeilijk: het is eenvoudig om op te vallen, maar moeilijker om je te bewijzen. Mijn instelling is altijd geweest om niet de best mogelijke vrouwelijke gitarist te zijn, maar de best mogelijke gitarist.” Strauss vindt het goed voor je ontwikkeling om in een coverband te spelen en ze vroeg wie dat ook had gedaan. Toen iemand vertelde Iron Maiden te hebben gespeeld haakte ze in met het spelen van The Trooper. Vervolgens vertelde ze dat ze alleen bij de Iron Maidens had willen komen als ze de rol van Adrian Smith kon vervullen, wat inhield dat ze twee jaar moest wachten voor die mogelijkheid zich voordeed.

Inmiddels begon ook de spraakmicrofoon het te begeven toen Nita de clinic afsloot met “waarschijnlijk de eerste Alice Cooper song die ik ooit hoorde”, Poison. “Ik had ‘m al vaak in een coverband gespeeld, maar ik kan me nog goed herinneren hoe het de eerste keer was toen ik tijdens dit nummer opzij keek en Alice het zelf zag zingen.”

Bekijk hier een impressie van haar clinic. 

 

Clinic Stage met Alex Hutchings
Alex Hutchings demonstreerde op virtuoze en smaakvolle wijze diverse Boss en Roland producten, waaronder de RC-1 Looper. Deze looper gebruikt hij niet alleen voor demonstraties als deze maar ook bij het lesgeven. Door iets in te spelen en de looper het werk te laten doen kan hij zich concentreren op wat de leerling doet en kan hij zelf beter voorbeelden demonstreren.  Hij liet ook  zien hoe je deze kon gebruiken om toonladders te oefenen: door een akkoord te loopen kun je de ladders binnen een harmonische context leren, wat minder saai is en een goede oefening voor je oor. Een tijdje terug is Hutchings erop overgegaan zijn gitaar in kwarten te stemmen (E-A-D-G-C-F), waardoor de vingerzetting van elke lick overal op de hals hetzelfde is. Het kostte hem ongeveer een half jaar voor hij hiermee helemaal vertrouwd was, wat nu duidelijk te horen was in zijn vloeiende spel.
Bij de drumclinic van Cyril Directie was de hele Hans Dulfer band aanwezig, met op gitaar Jerome Hol, die moeiteloos schakelt tussen een bescheiden begeleidingspartij en schitterende en doorleefde solo’s. Zijn gear bestond uit een Stratocaster, Tone King Majesty (tegenwoordig Royalist) 45 versterker en een plankje met minipedaaltjes.

 

Basclinics
Bassist Quincell Adolphin liet op het Clinic Stage met drummer Sancho Soukotta horen hoe zijn baslijnen ontstaan en hoe je vanuit een simpele basis kunt uitbreiden naar, en afwisselen met, drukke partijen. Hierbij is de onderlinge dynamiek met de drummer zeer belangrijk. Hij vestigde de aandacht op zijn TC Electronic RH750 versterker die hem met gebruik van verschillende presets snel kan laten wisselen van een meer mid-georiënteerde sound voor funky fingerstyle naar een geluid met veel laag en sprankelend hoog voor slappartijen. Op deze manier blijft iedere noot goed hoorbaar en gedefinieerd, hoe snel de partij ook is.

Jay-Tee Teterissa bracht de splinternieuwe EBS Reidmar 750 basversterker mee. Hij liet horen hoe zijn partijen ontstaan, waarbij de nadruk nooit op de eerste noot ligt. Ook liet hij zien hoe je door het verschuiven van ritmes een heel andere sfeer krijgt, met dezelfde baslijn. Naast vele ingewikkelde slappartijen, liet hij horen hoe je kunt grooven met slechts één noot. Dit doet hij door korte noten op zijn Marleaux-bas te spelen, gevolgd door een gedempte versie van deze noot én een ghost note: een noot met een ritmische waarde, maar zonder waarneembare toonhoogte. Hierdoor ontstaat er een ritmische, lopende lijn die heerlijk groovt.


Pro Audio Summit
Op de Pro Audio Summit, geprogrammeerd door collega-blad Interface en SAE, stond de samenwerking van dance-producers met muzikanten en vocalisten centraal. Drummer Hans Eijkenaar, bassist Marcel Schimscheimer en zanger David Taylor demonstreerden onder leiding van producer John Christian (Rihanna, Tiësto) de mogelijkheden van een ‘levende’ muziek in dance.
Christian had een track voorbereid waarvan de syntbas vervangen werd door Schimscheimers zessnarige, koploze edelbas, die rechtstreeks werd ingeprikt en zonder gebruik van plug-ins; de enige toonmanipulatie was een kleine EQ-boost op 200 Hz tijdens het mixen. Schimscheimer speelde een stukje mee tijdens de basisgroove waarna Christian daarvan de beste maat nam en die door de hele track kopieerde. Dit heeft twee voordelen: alle noten van de groove zijn optimaal gespeeld én het klinkt lekker strak. Het moet namelijk wel menselijker zijn maar ook weer niet té – het blijft tenslotte dance. Hierna speelde Schimscheimer nog een aantal fills en versieringen waarna de track werd afgemixt. Ter afsluiting liet John Christian nog het verschil horen met de synthbas, die nu wel erg log overkwam. De bas van Marcel Schimscheimer had duidelijk meer levendigheid in de track gebracht zonder dat de inpact van het laag verloren was gegaan. Mission accomplished, dus.         

Musicmaker Stage
Op de Musicmaker Stage, geprogrammeerd door onze collega’s van Musicmaker, vonden twee dagen lang panels, akoestische optredens en Q&A’s plaats. Pablo van de Poel met zijn twee DeWolff companen wijdden uit over hun analoge opnamemethodes (zie foto door Vincent van den Boogaard hieronder). Bassist Michiel Eilbracht was de nuchterheid zelve, ondanks zijn werdtouravontuur met Armin van Buuren. Brian Pots van Pauw liet ons een preview horen van de nieuwe single en vertelde over hun compositieproces. En Mala Vita’s Davor Lazić liet ons genieten van zijn spel op een Panucci gitaar met een Analog Outfitters amp.

Nog veel meer areas
Tot slot: de Sessions Stage. Er had best wat meer écht gespeeld mogen worden in deze grote zaal, maar de gesprekken waren goed, en de unplugged sessies soms ontroerend. Waylon (foto door Vincent van den Boogaard) wilde méér country, en liet dat ook horen, verbluffend mooi! En dan te bedenken dat dit verslag bij lange na niet alles kan coveren wat zich in al die 18 areas afspeelde. We kunnen alleen maar zeggen: als je dit event gemist heb, zorg er volgend jaar bij te zijn!



www.musicfair.nl