aanmelden
Paul McCartney's Brian Ray over zijn bas- en gitaarspullen
Meer gear talk bij het interview in Gitarist 303
Gitarist Extra 27-05-2016 13:05
In Gitarist 303, juni 2016 vertelt Brian Ray over zijn inmiddels vijftien jaar durende gig bij Paul McCartney - als gitarist Ún bassist. In het blad vertelt hij hoe het is om te spelen bij de legendarische muzikant en welke spullen hij daarbij gebruikt. Hier praten we nog wat verder over zijn gear, met name over zijn Gibson en Epiphone bassen en Gibson SG signaturegitaar.

door Chris Dekker

Bij Paul McCartney speel je gitaar én bas. Het probleem daarvan is dat je hobby duurder is geworden. Je moet nu vintage gitaren én bassen kopen. Ik zag twee mooie basgitaren langskomen op je Instagram.
“Haha, ja klopt! Ik heb een aardige collectie oude instrumenten en ik verzamel vooral uit de ‘gouden jaren’, tot pakweg 1965. Ik neem voornamelijk moderne reissues mee op tour, hoewel ik wel op onder meer een oude Gretsch Double Anniversary, Epiphone Dwight en LP Jr. doublecut speel. Ik vond laatst een Fender Precision uit ‘58 of ‘59 met zo’n goud-geanodiseerde slagplaat. De Vox Phantom is van een bedrijf die ze exact nabouwt. Die moet ik maar eens meenemen naar een optreden met Paul.”

2

De Epiphone Jack Casady is lekker groot, vindt Ray

Je speelde eerst op Gibson bassen en tegenwoordig op Epiphone. Dat is niet de eerste keus van de meeste bassisten. Waarom heb je hier voor gekozen?

4“Na die eerste, geleende P speelde ik op vintage Guild bassen. Ik had al veel contact met Gibson en ze vroegen me of ik hun SG Bass niet eens wilde proberen. Die klinkt heerlijk warm en dat paste wel bij het geluid dat we bij McCartney verwachten. Na jaren op die SG’s wilde ik toch een longscale-bas. Ik speelde een tijdje op de Epiphone Jack Casady, die lekker groot is, goed klinkt, maar sinds kort heb ik twee Epiphone EB-3’s. Ze lijken op de Gibson SG Bass, maar zijn longscale. Omdat ik een zwarte Gibson SG Signature gitaar heb, leek het Epipone leuk om me een bijpassende bas te geven. Ik heb nu ook een witte, dus een mooi contrast.

Ray heeft ook een zwarte Epiphone EB-3 

Mijn Epiphones komen uit het Verre Oosten, maar ze arriveren ‘kaal’ in de VS en daar worden ze gespoten en van Gibson hardware, elektronica en elementen voorzien. Ik experimenteer nog steeds met verschillende elementen.”

En komt er dan wellicht een Brian Ray EB-3 Bass?
“Misschien. Gibson is altijd meer met gitaren bezig dan met bas, maar Epiphone heeft wel vrij veel bassen. Er is wel eens over gesproken. Als we het doen, dan wil ik wel dat we het goed doen en dat het geen standaardbas wordt met mijn naam er op. En we moeten er allemaal achterstaan. Wie weet ooit.”

Qua versterkers speel je vanaf het begin op Ashdown. ABM 900’s volgens mij.
“In het begin speelde ik op een reserve Mesa/Boogie van Paul, daarna jaren op die 900’s, maar ik ben sinds kort overgestapt op twee exemplaren van hun grootste buizenbak, de BTA 400. Die gaan de hele wereld over, ze moeten ook mee naar Pinkpop en Werchter en ze hebben net hun onderhoud bij Ashdown in Engeland gehad. Dit klinkt weer muggenzifterig, maar op het podium heeft alles een bepaalde hoogte en Ashdown heeft op maat een 6x10 kabinet gemaakt en een even grote kast met daarin een 15- en een 10-inch speaker. Ze zijn trouwens ook ietsje dieper dan normaal. Ze hebben een heerlijke, Britse sound en ik gebruik de DI van de versterker als enige DI.”

Natuurlijk is hij linkshandig, maar heb je Pauls Höfner wel eens bespeeld?
“Af en toe pak ik hem wel eens op. Zijn allereerste Höfner is gestolen, maar hij speelt nog steeds live op zijn ‘63’er. De reissues die hij als back-up heeft blijven eigenlijk altijd werkloos in het rek staan. Deze bas is ongelooflijk, historisch zeer belangrijk, helemaal als je bedenkt hoeveel beroemde nummers ermee gespeeld zijn.”

3

Gibson Brian Ray SG Standard met Bigsby

Zoals je net al zei, eerde Gibson je wel met een eigen SG gitaarmodel. Wat kun je daar over vertellen?
“Hij is gebaseerd op een ‘63 SG en de kleur is het zeldzame Silver Vox, dat mijn originele ‘65 Epiphone Casino ook heeft. Epiphone gebruikte de kleur alleen op solidbodygitaren, dus mijn Casino is uniek. Ik heb er verder nog nooit een gezien in die kleur. Epiphone is van Gibson, dus ik vroeg of ze deze laklaag konden namaken voor mijn model. De nerven van het hout worden opgevuld met een ‘TV Yellow’ vuller, dan komt de bijna zwarte laklaag er overheen en soms lijkt de gitaar wel groen. Het is een rare kleur. De Bigsby vibrato zit op een zogenaamde Vibramate gemonteerd, zodat er geen extra schroefgaten zijn en je kunt hem makkelijk in een kwartier verwisselen voor een normale tune-o-matic-brug. De humbuckerelementen kunnen enkelspoels geschakeld worden, waardoor het een veelzijdige gitaar is. Verder heeft hij jumbofrets en wat dunnere bindingen langs de toets; we hebben er heel lang over gedaan om de juiste kleur plastic voor de slagplaat en de bindingen te vinden. Daarin kan ik een enorme perfectionist zijn en het zit dan ook net tussen wit en geel in. Het ziet er echt meer vintage uit dan het plastic van veel andere instrumenten.”